Hallo,
Ik heb na een Wortelkanaal behandeling een tijdelijke vulling gekregen. Eind oktober gaat deze vervangen worden door een permanente. In de tussentijd ben ik van plan te gaan duiken. Weet iemand of dit een probleem is??
Mijn gevoel zegt nl. dat zo'n tijdelijke vulling niet zo 'vast' zit ?
Alvast bedankt.
Ik heb na een Wortelkanaal behandeling een tijdelijke vulling gekregen. Eind oktober gaat deze vervangen worden door een permanente. In de tussentijd ben ik van plan te gaan duiken. Weet iemand of dit een probleem is??
Mijn gevoel zegt nl. dat zo'n tijdelijke vulling niet zo 'vast' zit ?
Alvast bedankt.
Re: Tijdelijke vulling en duiken
Duik zelf ook, maar heb besloten na een paar stevige behandelingen (3-tal wkb´s onder meer, plus een aantal composiet kronen) het geheel even wat rust te geven alvorens weer het water in te gaan.
Eerste duiken even goed in de gaten houden. Afdalen zal geen punt zijn, maar even heel langzaam opstijgen, zeer zeker geen deco voorlopig, zodat je in ieder geval direct eruit kunt als er wat mis gaat. Worst case moet er dan een nieuwe (nood)vulling in en alsnog afwachten tot de behandeling is afgerond.
Ik kan er eigenlijk niet heel veel zinnigs over zeggen, er bestaat best kans dat de tijdelijke vulling eruit kan liggen. Wat hier wel belangrijk is dat je een hol wortelkanaal hebt, de zenuw is eruit gehaald en opgevijld, maar nog niet opgevuld.
Misschien voor de zekerheid even het duiken uitstellen?
Gr Irfan
Als er sprake is van een (weliswaar afgesloten, maar niet gevulde) holte zou ik persoonlijk het risico niet nemen, maar eerst de wkb afronden.
Lijkt me dat de mechanische belasting op die noodvulling anders erg hoog wordt. Plus risico op een reverse blok, als de afdichting niet helemaal 100% is.
Soms heb je er meerdere nodig om tot een antwoord te komen :D
Weet weinig van tanden (zit meestal aan de verkeerde kant zeg maar).
Wel redelijk wat van duiken. Was voor mij een van de redenen om dit jaar maar eens een behoorlijke renovatie te laten doen. Je wilt niet met echte gebitsproblemen een tijdje midden op zee zitten (ondanks dat we meetsal een ta aan boord hebben)