Ik ben een vrouw van 36 en 6 weken geleden heb ik een kies bovenaan laten vullen (de 3e van vanachter geteld, mijn verstandskies inbegrepen).De vulling zat behoorlijk dicht op de zenuw en de eerste 3 weken daarna had ik veel last met warm en koud (meer met warm).
Nu is dit al een stuk beter (maar toch nog niet weg!) maar heb ik bijna voortdurend een vervelend gevoel in mijn kaak aan die kant, ter hoogte van mijn oor, ook vaak oorpijn. De pijn straalt uit tot in mijn onderkaak en begint soms spontaan, maar vaak toch na het nuttigen van een warme drank ok maaltijd.
Voordien had ik dit dus ook maar zat de pijn meer in de kies, nu meer in de kaak en oor. Regelmatig doet nu zelfs mijn verstandskies onderaan (aan dezelfde kant) pijn! Ik heb nochtans niet de indruk dat daar iets mis mee is, ik heb er al eens tegen getikt en dat is niet gevoelig (wat wel zo is met de gevulde kies). In de verstandskies onderaan zit een klein oppervlakkig vullingkje, dat 6 maanden geleden is vervangen. Ik heb er tot nu toe nooit last van gehad.
Afgelopen vrijdag ben ik nog bij de tandarts geweest en zij heeft de gevulde kies eens getest met een koude vloeistof. Nou, dat heb ik geweten! Dat deed veel pijn, vooral na een paar minuten, als het watje al lang weg was, en die pijn ging eigenlijk niet weg, ik heb er achteraf een pijnstiller voor moeten nemen. Toch zei ze dat die kies perfect normaal reageerde en ik zeker geen ontzenuwing nodig had...
Wat is nu mijn vraag: Kan die recent gevulde kies pijn geven die uitstraalt naar mijn verstandskies onderaan of moet ik die ook eens laten onderzoeken? Ik heb dit wel gevraagd aan mijn tandarts maar ze is er niet op in gegaan. Heb ik een ontzenuwing nodig?
Nu is dit al een stuk beter (maar toch nog niet weg!) maar heb ik bijna voortdurend een vervelend gevoel in mijn kaak aan die kant, ter hoogte van mijn oor, ook vaak oorpijn. De pijn straalt uit tot in mijn onderkaak en begint soms spontaan, maar vaak toch na het nuttigen van een warme drank ok maaltijd.
Voordien had ik dit dus ook maar zat de pijn meer in de kies, nu meer in de kaak en oor. Regelmatig doet nu zelfs mijn verstandskies onderaan (aan dezelfde kant) pijn! Ik heb nochtans niet de indruk dat daar iets mis mee is, ik heb er al eens tegen getikt en dat is niet gevoelig (wat wel zo is met de gevulde kies). In de verstandskies onderaan zit een klein oppervlakkig vullingkje, dat 6 maanden geleden is vervangen. Ik heb er tot nu toe nooit last van gehad.
Afgelopen vrijdag ben ik nog bij de tandarts geweest en zij heeft de gevulde kies eens getest met een koude vloeistof. Nou, dat heb ik geweten! Dat deed veel pijn, vooral na een paar minuten, als het watje al lang weg was, en die pijn ging eigenlijk niet weg, ik heb er achteraf een pijnstiller voor moeten nemen. Toch zei ze dat die kies perfect normaal reageerde en ik zeker geen ontzenuwing nodig had...
Wat is nu mijn vraag: Kan die recent gevulde kies pijn geven die uitstraalt naar mijn verstandskies onderaan of moet ik die ook eens laten onderzoeken? Ik heb dit wel gevraagd aan mijn tandarts maar ze is er niet op in gegaan. Heb ik een ontzenuwing nodig?
Re: Advies van een tandarts gevraagd -vreemde pijn!
Morgen bellen en vragen of ze meteen in kunnen plannen als er een patient afbelt.
Ons streven is om voor 17.30 uur elke pijnklacht gezien cq. behandeld te hebben.
Dan maar overwerk.
Een vulling dichtbij de zenuw geeft de zenuw een flinke opdoffer. Hierdoor gaat de zenuw ontsteken, dat de napijn veroorzaakt. Na verloop van tijd kan het genezen of ontstoken blijven. In het laatste geval sterft deze af en dan is een wortelkanaalbehandeling nodig.
Een ontstoken zenuw kan getest worden middels een koude, warme of elektrische test. Hierbij wordt een reactie van de zenuw uitgelokt, bij een gezonde zenuw trekt deze onmiddellijk weg, bij een ontstoken zenuw blijft deze lang nazeuren.
Zenuwpijnen kunnen heel erg pijnlijk zijn en stralen heel vaak uit.
Dus ben het met Robinson eens dat die kies maar behandeld moet worden met een wortelkanaalbehandeling
Is het normaal dat zenuwpijn zo op en af gaat? En ik dacht dat je dan 's nachts veel last had? Want dan heb ik haast nooit pijn.
De ontzenuwing bij de endontoloog is gepland voor 17/10. Is het beter dat ik de zenuw er maandag bij mijn tandarts al laat uithalen en dan de 17/10 bij de endontoloog laat afwerken of is het voor de algehele genezing beter dat de kies pas op 17/10 geopend wordt en ineens wordt afgewerkt?
Is de pijn na het verwijderen van de zenuw ineens weg of kan ze misschien (tijdelijk?) zelfs wat erger worden?
Toch wil dit zeggen dat de zenuw nog vitaal is en ben ik maar een twijfelgeval voor een wkb (ik was sowieso al een complex geval zei ze :( ). Nu vandaag zeurt weer die verstandskies onderaan... Ik weet het echt niet meer, moet ik nu wel of geen endo laten doen in die gevulde kies boven? En gaat die pijn in mijn verstandskies onder dan weg zijn?
Pulpitis.