Ik heb wat gelezen over 1 en 2 fasen implantaten. Wanneer wordt het een of het ander gebruikt, van welke factoren hangt dat af? Persoonlijk zou ik verkiezen dat de staafjes al ineens door het tandvlees staan, zodat dat nadien niet opnieuw moet worden opengemaakt. Of zijn er situaties waarbij dit niet kan?
Wat is de levensduur van implantaten?
Loop je bij het plaatsen van implantaten in de onderkaak het risico van een zenuwbeschadiging waardoor een deel van je gezicht mogelijk gevoelloos wordt?
Ik zit nog met veel vragen...
Wat is de levensduur van implantaten?
Loop je bij het plaatsen van implantaten in de onderkaak het risico van een zenuwbeschadiging waardoor een deel van je gezicht mogelijk gevoelloos wordt?
Ik zit nog met veel vragen...
Re: een fase versus 2 fasen implantaten
Vroeger was er een groot verschil tussen 1- en 2-fase systemen, niet alleen tussen de vorm van de schroeven, maar ook tussen de ideologie van de gebruikers. Implantologen en kaakchirurgen die de implantaten in 2-fasen plaatsten deden dit o.a. om vroegtijdige belasting van de implantaten te voorkomen, tegenwoordig is gebleken dat in het geval dat een implantaat goed stevig in het bot geschroefd is, het succespercentage met 1-fase gelijk is aan 2-fase. Traditioneel gezien heeft een 2-fase systeem een kortere hals dan een 1-fase syteem, maar door een aantal millimeters hoge dop erop te draaien (healing abutment) kan een dergelijk systeem ook 1-fase geplaatst worden.
Ik begrijp je opmerking dat je liever een 1-fase implantaat hebt dan een 2-fase omdat dan een tweede ingreep wordt vermeden. Deze tweede ingreep is overigens heel klein en leidt tot weinig nabezwaren. Redenen om voor 2-fase te kiezen zijn voornamelijk:
Het niet stevig vast zitten in het bot en zodoende vroegtijdig verlies door belasting zoveel mogelijk te voorkomen,
Het gelijktijdig verrichten van een boptopbouw. De botopbouw moet zoveel mogelijk beschermt worden tegen contact met de mondholte/speeksel en door het helemaal te overhechten kan dat soms makkelijker zijn.
Het optimaliseren van het tandvlees. Met name bij de voortanden wil je dat het tandvlees gelijk is aan de buurtanden en wil je geen grijze doorschemering zien van het implantaat. Dit betekent een implantaat met een korte nek en de mogelijkheid openhouden om bij de tweede fase het tandvlees te manipuleren dat er bijv. meer aan de voorkant terechtkomt.
Met vriendelijke groet.
Re: een fase versus 2 fasen implantaten
Heb nl 7 wkn terug 2 implantaten gekregen op de plaats van de kleine snijtanden boven , deze zijn geplaatst direct na het trekken van mijn tanden daar ik al meer dan 2 jaar met pijnklachten loop
Nu zijn er bij mij voorlopig tanden tussengegoten !!?? en is er niet gehecht
Mijn voorlopige tanden zijn dus als het ware dmv een mal met vloeibaar kunsthars in de vorm gemaakt en de onderkant ( waar normaal de wortel zit) zit dus eigelijk een klein stukje in het wondje
Ik neem aan dat dit dan ook een 1 fase implantaat is??
Heb ik nog een vraagje ; is het nu ook mogelijk om deze twee implantaten te gebruiken als pijlers voor een 4 delige brug
Ik denk nl dat ook mijn 2 grote snijtanden niet goed zijn en hebben al een apex ondergaan
Wie weet meer??
Gr Lita