ontsteking in kies met kroon die al wkb heeft gehad???

Author:
altijdwataanmntanden
Posted:
di, 09/25/2007 - 19:45
Vanmorgen bij de kaakchirurg geweest voor het uitsnijden van mijn verstandskies. Is verder goed gegaan...
Maar op de foto ontdekte hij een ontsteking in een andere kies. Deze kies heeft 10 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad omdat hij toen ontstoken was. Twee jaar geleden heb ik op deze kies een kroon gekregen.
Ik vraag me af hoe het kan dat er in deze kies een ontsteking zit... Met de wkb is hij immers toch dood gemaakt? Of is de ontsteking toen niet goed weggehaald / de wkb niet goed uitgevoerd?

Ik heb er verder geen last van maar voelde wel een hevige pijn toen de kaakchirurg erin prikte.

Hij zegt dat ik nu contact op moet nemen met mijn tandarts en dat de kies dan het beste getrokken kan worden. Daarna zou ik dan een brug moeten of een neptand... Help!!

Zijn er geen andere oplossingen?
En wat gebeurt er als ik hiermee rond blijf lopen?
Hoe lang kan het duren voordat ik klachten krijg? En zijn die dan hetzelfde als wanneer een tand normaal gesproken ontstoken is?

Ik baal hier echt van!!
Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen....

Alvast bedankt
Irfan

Beste Hetty,

Na een wortelkanaalbehandeling, kan een wortelpuntontsteking blijven persisteren of nadien terugkomen. Het heeft vooral te maken met de bacteriën in het wortelkanaal. Soms zijn ze te lastig te verwijderen, of groeien ze terug. Dan geeft het opnieuw een ontsteking bij de wortelpunt. Dit hoeft niet altijd pijn te geven.
Als een wortelkanaalbehandeling niet slaagt, dan is het beste om opnieuw een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Daarmee verwijdert men de bacteriën en zou het kunnen genezen. Als na 6 maanden tot een jaar blijkt, dat het niet geneest, dan zou men nog kunnen kiezen voor een apexresectie.
Ik zou het in deze eerst even met je eigen tandarts bespreken, voordat je het gelijk laat trekken.

Gr Irfan
wo, 09/26/2007 - 11:40 Permalink
altijdwataanmntanden

Bedankt voor je antwoord.

Maar wat is een apexresectie?

En als het toch getrokken moet worden, kan dat dan wel? Want er is na het plaatsen van de kroon maar een klein stukje kies overgebleven. Dat wordt dan natuurlijk weer snijden bij de kaakchirurg??

En een wkb? Voel ik daar iets van? Aangezien die kies al dood is?
Deed de vorige keer zo'n pijn dat ik echt nooit meer een wkb wil. Kwam toen huilend thuis!
wo, 09/26/2007 - 11:59 Permalink
Irfan

Beste Hetty,

Een wortelkanaalbehandeling doet alleen pijn wanneer de zenuw wordt verwijderd, de daarop volgende behandeling of herbehandelingen voel je niet meer.
Een apexresectie is het verwijderen van enkel de wortelpunt door de chirurg, deze maakt een klein sneetje in het tandvlees en amputeert de tip van de wortel en is een laatste kans om een tand/kies te redden met een blijvende ontsteking.

Nogmaals, ik zou het eerst even rustig bespreken met je eigen tandarts, voordat je allerlei zorgen gaat maken.

Gr Irfan
wo, 09/26/2007 - 20:50 Permalink