Een tijdje geleden ging ik naar tandarts om een gaatje te laten vullen. Het bleek een erg diep gat te zijn, dichtbij het zenuwgedeelte van de kies. De tandarts waarschuwde me dat ik nog last kon hebben van napijnen, omdat het zo'n diep gat was en met witte vulling was gevuld.
Nadat deze vulling was geplaatst moest ik nog een aantal keren terugkomen om andere gaatjes te laten vullen. Tijdens deze afspraken klaagde ik telkens dat ik maar bleef last hebben van die ene eerstgevulde tand. (Eigenlijk had ik sinds dat eerste bezoek van die diepe vulling nog nooit zoveel tandpijn gehad, ook veel napijnen van die andere gevulde tanden)
Toen de pijn na een tijdje niet meer te houden viel, heeft hij een wkb op die tand uitgevoerd. Dit heeft enorm veel pijn gedaan tijdens de behandeling, maar nadien erg opgelucht dat ik het doorstaan had, en nu waarschijnlijk voorgoed van die ene verschrikkelijke tand verlost zou zijn. Behalve het dichtbijten dat onmogelijk is, heb ik inderdaad aan die tand zo goed als geen pijn meer. Het eerste gedeelte van de wkb is nu al meer dan een week geleden, en ik kan nog altijd niet dichtbijten. (Tandarts had gezegd dat dit ongeveer 2 dagen zou duren) Ik heb ook pijn in de buurt van die
tand: tandvlees van de bovenste tanden, kaak, keel vlak onder de tand. Kunnen deze pijnen te maken hebben met die wkb?
Omdat het nu al meer dan een week geleden is, maak ik me zorgen dat het probleem nog altijd niet opgelost is. Wat is dan de volgende stap om me van de pijn te verlossen? De kies trekken?
Morgen ga ik terug voor het 2de gedeelte van de wkb, ik hoop dat het minder pijn zal doen dan de eerste keer! Maar het meest bezorgd ben ik over het slagen van de behandeling, of ik nadien echt wel helemaal van de pijn verlost ga zijn.
Kan iemand me vertellen of mijn zorgen terecht zijn?
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes merel.
Nadat deze vulling was geplaatst moest ik nog een aantal keren terugkomen om andere gaatjes te laten vullen. Tijdens deze afspraken klaagde ik telkens dat ik maar bleef last hebben van die ene eerstgevulde tand. (Eigenlijk had ik sinds dat eerste bezoek van die diepe vulling nog nooit zoveel tandpijn gehad, ook veel napijnen van die andere gevulde tanden)
Toen de pijn na een tijdje niet meer te houden viel, heeft hij een wkb op die tand uitgevoerd. Dit heeft enorm veel pijn gedaan tijdens de behandeling, maar nadien erg opgelucht dat ik het doorstaan had, en nu waarschijnlijk voorgoed van die ene verschrikkelijke tand verlost zou zijn. Behalve het dichtbijten dat onmogelijk is, heb ik inderdaad aan die tand zo goed als geen pijn meer. Het eerste gedeelte van de wkb is nu al meer dan een week geleden, en ik kan nog altijd niet dichtbijten. (Tandarts had gezegd dat dit ongeveer 2 dagen zou duren) Ik heb ook pijn in de buurt van die
tand: tandvlees van de bovenste tanden, kaak, keel vlak onder de tand. Kunnen deze pijnen te maken hebben met die wkb?
Omdat het nu al meer dan een week geleden is, maak ik me zorgen dat het probleem nog altijd niet opgelost is. Wat is dan de volgende stap om me van de pijn te verlossen? De kies trekken?
Morgen ga ik terug voor het 2de gedeelte van de wkb, ik hoop dat het minder pijn zal doen dan de eerste keer! Maar het meest bezorgd ben ik over het slagen van de behandeling, of ik nadien echt wel helemaal van de pijn verlost ga zijn.
Kan iemand me vertellen of mijn zorgen terecht zijn?
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes merel.
Re: veel pijn aan kies na diepe vulling
Een wortelkanaalbehandeling tijdens een ontsteking kan weleens een pijnlijke behandeling zijn. Nadat de zenuw is verwijderd en het wortelkanaal is uitgespoeld, duurt het weer even voordat het lichaam de ontsteking weer onder controle heeft. Daarbij kun je ook zwelling krijgen rondom de tand.
Daarom wordt de tweede zitting een week tot paar weken later gedaan, zodat het dan al redelijk tot rust is gekomen. Ik gebruik de 2e keer ook geen verdoving meer en patiënten voelen er ook niks van.
Het is even volhouden en heb er maar het vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Gr Irfan
Re: veel pijn aan kies na diepe vulling
Ik heb ondertussen het tweede deel achter de rug en het heeft toch nog wel veel pijn gedaan. Niet zoveel als de eerste keer, maar het was toch geen pretje.. Ik was wel verdoofd dus ik vraag me af of ik gewoon pech heb gehad dat die tand nu eenmaal extreem gevoelig geworden was, ofwel een heel erge ontsteking. Dat laatste lijkt me wel straf als het zo zou zijn, want volgens tandarts was het een grensgeval om wel of geen wkb uit te voeren toen hij dat gaatje op foto zag in het begin.
Ondertussen weer veel last van napijnen: dichtbijten gaat al makkelijker sinds het definitief opgevuld is, maar veel pijn 's nachts vooral. Ik word wel 3 keer wakker van de pijn per nacht telkens pijnstiller is uitgewerkt, terwijl het nu toch ook al weer de vierde nacht is. Ik reken erop dat alles goed komt, maar aan dit tempo van verbetering kan dat nog even duren :cry:
Is de pijn die je tijdens de behandeling hebt gevoeld een indicatie voor de hoeveelheid pijn erna? Als dat zo is, dan hoef ik me geen zorgen te maken, dan is het volkomen normaal dat ik nu zo afzie..