Pijn en gevoeligheid na verwijdering tandsteen

Author:
Leen
Posted:
wo, 09/26/2007 - 09:49
Hallo,

Maandag heeft de tandarts bij mij tandsteen verwijderd, was eigenlijk een vrij pijnlijke bedoening.
Maar nadien geen last van.
Gisterenavond heb ik een appel gegeten en bij het bijten in die appel kreeg ik op een bepaald moment aan de voorste tanden onderin heel veel drukgevoel, een vervelend drukgevoel en gevoeligheid, een soort van pijn maar je kan het niet omschrijven als pijn in een kies.
Had eerst het gevoel dat er een stukje tussen zat, ben gaan flossen maar niets. Tanden dan gepoets maar de gevoeligheid was nog heviger. Heb dan voor het slapen gaan een paracetamol genomen maar ben opgestaan met de pijn en gevoeligheid.
Toch maar tandarts gebeld daarnet en die zei me dat dat normaal is, doordat hij daar tandsteen verwijderd heeft aan die voorste tanden onderin, is de wortel nu veel gevoeliger omdat dat tandsteen voor een soort van barrière zorgde en nu is dat weg en moet mijn tandvlees weer wat groeien. De pijn en gevoeligheid kan enkele weken duren. Hij raadde me aan te poetsen met Sensodyne, maar dat doe ik zo al.
Herkennen mensen dit? Het is zo een vreselijk drukgevoel in die tanden, hoop niet dat ik daar weken mee ga lopen. :(
En gaat dat tandvlees ook wel teruggroeien want heb al vaak gelezen dat tandsteen voor teruggetrokken tandvlees en tandgevoeligheid kan zorgen maar nog nooit gelezen dat het kan teruggroeien.... :roll:
Leen

Ter info, het gaat niet enkel om een gevoeligheid of pijn bij iets koud of warm eten of drinken, ik loop nu met een contstante pijn en drukgevoel in die ondertanden, de voorste ondertanden dus, zoals ik reeds beschreef. En ik moet een pijnstiller gaan nemen want het is echt ondraaglijk. En dat van een appel te eten, hij was wel vrij hard...maar toch....Ik wil de tandarts best geloven, het tandsteen is door mijn vorige tandarts nooit verwijderd en zal er al jaren gezeten hebben, dat dit plots weg is zal je tanden wel heel gevoelig maken maar kan je een blijvende pijn hebben? :roll:
wo, 09/26/2007 - 11:18 Permalink
Irfan

Beste Leen,

Het is inderdaad een beetje een vreemd verhaal. Ik zou inderdaad ook denken aan gevoelige tandhalzen, dat kan bij sommige als heftige pijn worden ondervonden. Sommige hebben de pijn al door de luchtstroom in de mond. En als daar eerst heel lang en veel tandsteen heeft gezeten en het ligt nu pas open, dan maakt het natuurlijk niet uit dat er in het verleden met Sensodyne is gepoetst. Het ligt nu open en dan duurt het weer even het tandbeen redelijk is bedekt.
Aangezien het ineens bij meerdere tanden opkomt, zou ik zelf niet denken aan een zenuwprobleem. Misschien tandvlees, parodontitis problemen?
Als de pijn blijft aanhouden, kun je je tandarts er vast van overtuigen om er toch even naar te kijken.

Gr Irfan
wo, 09/26/2007 - 11:26 Permalink
Leen

Beste Leen,

Het is inderdaad een beetje een vreemd verhaal. Ik zou inderdaad ook denken aan gevoelige tandhalzen, dat kan bij sommige als heftige pijn worden ondervonden. Sommige hebben de pijn al door de luchtstroom in de mond. En als daar eerst heel lang en veel tandsteen heeft gezeten en het ligt nu pas open, dan maakt het natuurlijk niet uit dat er in het verleden met Sensodyne is gepoetst. Het ligt nu open en dan duurt het weer even het tandbeen redelijk is bedekt.
Aangezien het ineens bij meerdere tanden opkomt, zou ik zelf niet denken aan een zenuwprobleem. Misschien tandvlees, parodontitis problemen?
Als de pijn blijft aanhouden, kun je je tandarts er vast van overtuigen om er toch even naar te kijken.

Gr Irfan

Dus jou lijkt het niet echt normaal, dat die plotse pijn die opgekomen is bij het eten van die appel, blijft aanhouden, na het verwijderen van het tandsteen?
Persoonlijk lijkt het mij ook raar, kan best wel begrijpen dat mijn tanden nu gevoelig zijn omdat dat tandvlees inderdaad wat teruggetrokken is en het tandsteen er niet meer zit terwijl dit tandsteen vroeger voor een zekere barriere zorgde. Maar bij gevoeligheid denk ik dan aan een plotse pijn bij kou of warm of zoete snoep of zo, maar dan een pijn die maar kort duurt en na het contact met die zaken, weer snel verdwijnt. :roll:
Maar een pijnstiller moeten nemen voor gevoelige tanden omdat de pijn blijft aanhouden, en trouwens, heb niet echt de indruk dat die pijnstiller helpt...dat lijkt me raar...
Parodontitis, zie je dan iets aan het tandvlees? Aan mijn tandvlees is niets te zien... :roll: en het voelt ook niet pijnlijk aan als ik eraan kom met mijn tong. Staat ook niet rood of gezwollen.
Ik voel me anders wel belabberd, laat ik tandsteen verwijderen om een mooit gebit zonder problemen te hebben en heb ik nu dit. En het is echt om de muren van op te lopen, een gevoel of er iemand voortduren heel hard aan die tanden aan het trekken is. En het lijkt ook wel op het gevoel dat je hebt als er een stukje vlees tussen je tanden geklemd zit. Echt een rotgevoel.
Ook had ik totaal geen last als ik maandag van de tandarts kwam en voor ik die appel at, zelfs niet bij het drinken van koud of warm. Het is pas door te bijten in die harde appel dat ik plots die problemen kreeg. :roll:
wo, 09/26/2007 - 13:01 Permalink
Leen

Ik las dit op een site over paradontitis :
"Parodontitis is afgeleid van het Grieks en betekent ontsteking van de weefsels die zich rondom (=peri) de tand (=odontos) bevinden. In een eerste fase van de infectie treedt tandvleesontsteking op als gevolg van tandplaque die op de tanden achterblijft. Dit zien we vooral als de tanden onvoldoende gepoetst worden. Het tandvlees is dan gezwollen, ontstoken en bloedt bij het poetsen van de tanden. "
Maar ik heb aan die ondertanden nooit last gehad van tandvleesontsteking, er zat wel tandplak maar heb nooit last gehad van ontstoken tandvlees.

Zou het kunnen dat doordat die appel vrij hard was en ik dus hard moest bijten met mijn boven- en ondertanden om er een stukje uit te bijten, ik tijdelijk last heb van overgevoelige zenuwen doordat mijn tandvlees wat gevoeliger is omdat de tandplak net verwijderd werd (wat vrij pijnlijk was op het moment zelf, mijn tandvlees bloedde ervan) en mijn tandvlees ook wat teruggetrokken zou zijn ?
En ook vergeten vragen, klopt het wat mijn tandarts zegt, dat het tandvlees wat moet teruggroeien, kan dat?

Het is zo vervelend dat een pijnstiller niet helpt. :cry:
wo, 09/26/2007 - 14:45 Permalink
Leen

Irfan,

Zou graag nog eens je mening horen.
Gisterenavond even binnengesprongen bij de tandarts, hij had me gisterenmorgen gezegd dat hij een speciale tandpasta had voor gevoelige tanden, nog iets anders dan Sensodyne.
Maar toen ik mijn verhaal dan deed tegen hem, keek hij wel raar op. Had het gisterenmorgen tegen zijn assistente gedaan, zij heeft het dan niet echt duidelijk overgebracht naar hem toe, vandaar dat hij me gisterenmorgen zei dat die gevoeligheid normaal was. Maar gisterenavond kon ik hem zelf dus even deftig spreken en zei ik dat het niet zomaar gevoeligheid is want gevoeligheid, dat is tijdelijk als je iets koud of warm eet bvb, en dan trekt de gevoeligheid weer weg. Maar toch geen constante kloppende pijn. En hij beaamde dat. Hij keek raar op en ik zag dat hij het niet echt normaal vond. Hij heeft me nu dus een goed spoelmiddel meegegeven omdat mijn tandvlees misschien geirriteerd is door het verwijderen van dat tandsteen en dat dat misschien voor pijn zorgt. Mijn tandvlees heeft vrij veel gebloed tijdens het verwijderen van het tandsteen.
Maar wat ik nu ook weer raar vind, nu zijn mijn bovenste (voorste) tanden ook aan het zeuren, werd het gewaar toen ik gisteren in bed kroop. En daar heeft hij aan de achterkant en tussen de hoek- en voortanden ook tandsteen verwijderd. En als ik 's morgens nu mijn kopje koffie drink, dan voelt dat heel gevoelig aan aan die voortanden.
Het moet dus toch te maken hebben met het verwijderen van het tandsteen.
Kan je mijn voorgaande berichtjes ook even lezen aub? Zou daarover ook graag je mening willen weten, ivm die paradontitis, dat die altijd voorafgegaan wordt door een tandvleesontsteking, wat ik dus niet gehad heb. Er zat wel veel tandsteen en dat zal er al jaren gezeten hebben maar dat is nu dus verwijderd. Kan ik dan nog paradontitis krijgen? Zo ja, dan moet dit toch voorafgaan door tandvlees ontsteking, of niet?
Maar toch gek, kan toch ook geen paradontitis hebben zowel in mijn boven- als mijn ondertanden tegelijk?

Nu ja, momenteel lijkt het iets beter dan gisteren, ik hoop dat het zo blijft want dat kan binnen een half uurtje alweer anders zijn en dat kloppend gevoel kan weer de kop opsteken.

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes
Leen
do, 09/27/2007 - 09:38 Permalink
starsailor

Nou ik had enkele maanden gelden juist dezelfde klachten als jij na het verwijderen van tandsteen en het vervangen van enkele oude vullingen. Een druk gevoel op mijn voortanden, alsof je een slotjesbeugel hebt die net is aangespannen. Bleek dat ik enorm klem met mijn tanden, vooral 's nachts. Misschien was ik wat gespannen om toen naar de tandarts te gaan, en leek het daardoor dat mijn klachten veroorzaakt werden door het tandsteen verwijderen. Je moet eens checken: als je dichtbijt, zit de druk van het bijten dan meer op je voortanden, meer op je kiezen of mooi verdeeld?
Bij mij was er bovendien een stukje tand afgesprongen bij het tandsteen verwijderen (de tandarts had dat niet opgemerkt) waardoor mijn occlusie lichtjes gewijzigd was, vandaar ook de toegenomen druk.
Het is nu 6 maanden later en de pijn is er nog steeds. Sommige dagen zijn wel beter dan andere.
do, 09/27/2007 - 10:16 Permalink
Irfan

Beste Leen,

Vervelend zeg dat het nog niet over is. Uit je verhaal maak ik op dat de tandarts ervan uitgaat dat het een tandvleesontsteking is. Dat is gingivitis, parodontitis is wanneer de ontsteking zich doorzet en er aanhechtingsverlies en botafbraak plaatsvindt. Gingivitis kan weleens pijn doen en ook uitstralen, maar komt niet veel voor (gingivitis wel, de pijn minder).
Als er tandsteen heeft gezeten, zoals bij jou, dan is tandvlees per definitie ontstoken.

Maar de pijn is begonnen, nadat je in een appel hebt gebeten. Misschien dat de tanden niet meer zo stevig stonden en dat ze een flinke opdoffer hebben gehad van de appel. Zie het als een klap tegen de tanden en dat ze daar nog van aan het bijkomen zijn. De tandarts zou dan de zenuwen van de tanden kunnen testen of deze iets geïrriteerd zijn daardoor.

Ik zou even er goed voor zorgen dat de mondhygiëne helemaal op peil is, dus goed en grondig 2 maal per dag poetsen, tussen de tanden reinigen met tandenstoker of rager en het spoelmiddel gebruiken. Dan is het tandvlees over een paar weken niet meer ontstoken, en als de pijn blijft, dan moet er even verder gekeken worden, bijv. naar de alinea van hierboven.

Succes en groet Irfan
do, 09/27/2007 - 17:00 Permalink
Leen

In eerste instantie heb ik ook het gevoel dat het een flinke opdoffer was voor mijn tanden, die harde appel,het is zo begonnen.
Vandaag heb ik de hele dag bijna geen last gehad, wat een opluchting, nu weer wel wat last.
Daarnet gewoon even op mijn nagel gebeten en ik voelde het weer. :roll:
Als het zo een opdoffer is, hoe lang duurt het voor je tanden daarvan herstellen?
Ik durf nu nl niets hards meer te eten, snijd de korsten van mijn brood en zo. Als je bijt gebruik je nl altijd je voorste tanden, boven en onder, dus ik durf geen harde zaken meer te bijten. Duurt zoiets weken, maanden voor het over is, als dit de oorzaak is natuurlijk ?
Het is inderdaad alsof iemand een klop op mijn ondertanden gegeven heeft.
Maar nogmaals, vandaag overdag ging het vrij goed, hopelijk een goed teken.
Ik blijf goed spoelen met dat spul, baat het niet dan schaadt het niet.

Als ik mijn tanden op mekaar plaats, dan komen mijn voorste boventanden en mijn voorste ondertanden zelfs niet op mekaar, mijn boventanden komen voor de ondertanden te staan, mijn kiezen links en rechts komen wel mooi op mekaar.
do, 09/27/2007 - 22:53 Permalink
Leen

Nou ik had enkele maanden gelden juist dezelfde klachten als jij na het verwijderen van tandsteen en het vervangen van enkele oude vullingen. Een druk gevoel op mijn voortanden, alsof je een slotjesbeugel hebt die net is aangespannen. Bleek dat ik enorm klem met mijn tanden, vooral 's nachts. Misschien was ik wat gespannen om toen naar de tandarts te gaan, en leek het daardoor dat mijn klachten veroorzaakt werden door het tandsteen verwijderen. Je moet eens checken: als je dichtbijt, zit de druk van het bijten dan meer op je voortanden, meer op je kiezen of mooi verdeeld?
Bij mij was er bovendien een stukje tand afgesprongen bij het tandsteen verwijderen (de tandarts had dat niet opgemerkt) waardoor mijn occlusie lichtjes gewijzigd was, vandaar ook de toegenomen druk.
Het is nu 6 maanden later en de pijn is er nog steeds. Sommige dagen zijn wel beter dan andere.

Ik klem dus niet met mijn tanden want zoals ik reeds schreef, als ik mijn mond dichtdoe, dan komen mijn boven voortanden over mijn onderste voortanden te staan, ze komen helemaal niet op mekaar maar over mekaar. :roll:
Ik hoop niet dat ik 6 maanden met dit gevoel loop want dat is vreselijk, het lijkt inderdaad alsof je een beugel aan hebt die te hard gespannen is, alsof iemand aan al mijn onderste tanden aan het trekken is. Vind dit nog vervelender dan gewone tandpijn.
Denk intussen niet dat er iets is met mijn tandvlees maar dat het inderdaad een zware opdoffer is van in die harde appel te bijten. Misschien dan toch in combinatie met een extra gevoeligheid doordat er tandsteen werd weggehaald dat er wellicht al jaren stond... :roll:
vr, 09/28/2007 - 09:57 Permalink
starsailor

Bij mij komen die ook niet op mekaar hoor, maar mijn ondertanden drukken wel tegen de binnenkant van mijn boventanden als ik klem.
's Morgens is het bij meestzl beter, in de loop van de dag komt de pijn dan opzetten (dat is naar het schijnt normaal) en tegen de avond komt het meestal terug. Ik weet zeker dat het van klemmen 's nachts komt want momenteel heb ik geen klachten: ik ben nl. snipverkouden, en slaap door mijn verstopte neus nu met mijn mond lichtjes geopend. Ik kan dus niet klemmen nu en heb ook geen klachten.
Verder is het bij mij lichtjes gebeterd door het nemen van een hooggedoseerd magnesiumsupplement.
vr, 09/28/2007 - 11:41 Permalink
Leen

Bij mij komen die ook niet op mekaar hoor, maar mijn ondertanden drukken wel tegen de binnenkant van mijn boventanden als ik klem.
's Morgens is het bij meestzl beter, in de loop van de dag komt de pijn dan opzetten (dat is naar het schijnt normaal) en tegen de avond komt het meestal terug. Ik weet zeker dat het van klemmen 's nachts komt want momenteel heb ik geen klachten: ik ben nl. snipverkouden, en slaap door mijn verstopte neus nu met mijn mond lichtjes geopend. Ik kan dus niet klemmen nu en heb ook geen klachten.
Verder is het bij mij lichtjes gebeterd door het nemen van een hooggedoseerd magnesiumsupplement.

Mijn boventanden komen over mijn ondertanden maar er niet tegen, er zit speling tussen.
Het is ook zo dat ik atijd slaap met open mond en daardoor ook vrij zeker ben dat ik niet knars of klem 's nachts, ik heb vaak last van een verstopte neus. En ook, het is allemaal begonnen met die appel, voordien geen last... :roll: . Kan jij ook zo een vervelende pijn hebben en helpt bij jou een pijnstiller ook nauwelijks?
Ik moet denk ik wel oppassen want neem al 3 weken bijna paracetamol, had voordien last van een andere kies waardoor ik pijnstillers moest nemen, dat is nu wat beter, dacht van oef, geen pijnstillers meer, nu zit ik met dit. Maar ik zou al 2 pijnstillers tegelijk moeten nemen om een beetje verlichting te hebben. Ik weet niet hoe schadelijk paracetamol kan zijn als je het langer neemt... :roll: , denk wel dat het één van de veiligste pijnstillers is, mag trouwens niets anders nemen door een gevoelige maag.
Ik begrijp alleen niet goed hoe het komt dat het gisteren overdag weg was, en het gisterenavond terug is komen opzetten. :cry:
Als ik maandag nog zo een last heb, dan moet de tandarts toch zeker even kijken of er nergens een gaatje zit of zo; maar dat betwijfel ik ook want dan zou de pijn gisteren overdag niet zomaar weggegaan zijn...
Ach, vreselijk he, tandpijn, en zeker dit, heb ik nog nooit gehad. Zo een afschuwelijk drukgevoel. Ik slaap om het te vergeten. Ga ik straks ook weer doen. :smt015
vr, 09/28/2007 - 13:07 Permalink
Leen

Ik lees hier op het forum topics waarin vermeld staat dat er barsten kunnen komen in de wortels van je voortanden... :roll: , aangezien de pijn blijft, hij gaat en hij komt, vraag ik me af of ik door het bijten in die harde appel mijn onderste voortanden zo een opdoffer gegeven heb dat er schade is aan de wortel zoals bvb een barst... :roll: , ik maak me momenteel flink zorgen. Stel dat er zo een barst is (ik weet niet hoe zoiets ontstaat, door een opdoffer, door slijtage? Irfan?), hoe wordt dit dan hersteld? En nog iets wat ik me afvraag, stel dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan in 1 van die voorste ondertanden, hoe doen ze zoiets eigenlijk, dat zijn zo een fijne tanden? :roll:
Morgenvroeg bel ik normaal gezien de tandarts. Dat spoelen helpt niet echt. Gisteren overdag was het weer redelijk te doen, weinig pijn, maar ik ontzie mijn tanden dan ook enorm, ik gebruik ze bijna niet, ik eet geen korsten en zo.
's Avonds was de pijn er dan plots en heb ik weer twee paracetamols genomen om toch normaal te kunnen slapen. De pijn gaat zich precies weer meer concentreren rond 1 hoektand onderaan, dus vraag ik me af of er daar niets mis is aan de wortel, door in die harde appel te bijten. Of er misschien al iets was dat nu tot uiting gekomen is door die harde appel.
Feit is dat mijn maag behoorlijk begint te protesteren omdat ik al zo lang pijnstillers slik, ondanks het feit dat ik enkel paracetamol slik, maar heb een gevoelige maag. :cry:
Ik ben me ook zorgen aan het maken en zou dat beter niet doen, kan misschien een invloed hebben op tandpijn...maar ik ben lang heel bang geweest voor tandartsen, daardoor mijn tanden jarenlang niet goed verzorgd doordat ik niet op controle ging. Ik heb nu wel een tandarts die me vrij goed op mijn gemak stelt, maar toch ben ik nu bang voor nare dingen zoals een barst in de wortel of zo. :cry:
zo, 09/30/2007 - 10:07 Permalink
Leen

Ik kom net van de tandarts, hij heeft eerst wat druk op mijn tanden gezet, dat was niet pijnlijk, daarna foto genomen, alles is normaal op de foto. Dan heeft hij nog eens goed geflost tussen al mijn voortanden en aan mijn hoektand was het wat aan het bloeden, bloedend tandvlees zou altijd duiden op ontstoken tandvlees, daarom heeft hij daar nog eens goed zitten koteren met zijn haakjes, weet niet hoe dat noemt, om zeker te zijn dat er niets tussen zit, tussen die hoektand en de voortand ernaast. Hij zei me nu om verder goed te spoelen, tegen woensdag moet het beter zijn, is dat niet zo, dan moet ik terugbellen.
Ik hoop het maar heb er weinig geloof in... :( ...toen ik hem zei dat ik een ontzenuwing niet echt zag zitten, zei hij van " nee nee hoor", maar hij kon niet veel meer zeggen omdat er twee mensen aan het wachen waren.
Volgens hem kan ik mijn tanden niet overbelast hebben door het eten van een harde appel.
Hij denkt eerder dat het verwijderen van het tandsteen er iets zou mee te maken hebben. Maar ik ben ziek van pijnstillers te slikken (gevoelige maag) en 's avonds kan ik niet in slaap geraken als ik geen twee paracetamols binnen heb.
Ik vroeg hem of het niet beter was een ontstekingsremmer te slikken zoals Brufen maar dat vond hij helemaal niet nodig. Zelf doe ik dat ook enkel als het nodig is, ondanks dat het een goede pijnstiller is, omdat ik Brufen enkel mag nemen als er iets bijneem voor mijn maag, heb in het verleden een maagontsteking gehad van ontstekingsremmers te slikken.
Ik vraag me nu toch af, als het niet beter is woensdag, wat hij dan gaat doen, maar ben de pijn echt wel zat...overdag gaat het vrij goed, het komt en gaat, maar in de vroege avond verslechtert het altijd enorm. :(
En nog iets, hij ziet niets op de foto's, maar heb eens het topic hier op het forum gelezen over "wat zie je wel en niet op een foto", daar trek ik ook mijn conclusies uit.
Ook omdat ik twee jaar geleden zo bleef sukkelen met een kies die een WKB had ondergaan, men zag ook niets op de foto's, maandenlang, heb de kies uiteindelijk laten trekken.
ma, 10/01/2007 - 11:41 Permalink
Leen

Hallo mensen,

Ik kan gewoon niet meer tegen de pijn, ben vanmorgen opgestaan met ook pijn in mijn bovenste voortanden! :roll: :cry: Een tandarts zei me ooit dat pijn van een tand beneden nooit kan uitstralen naar een tand boven, dat die te ver uit mekaar liggen. Toen ik gisteren zei tegen mijn tandarts dat ik soms pijn voel in mijn boventanden, zei hij dat dat uitstraling was...nu lijkt het mij toch ook maar raar dat de pijn van mijn ondertanden zou uitstralen naar mijn boventanden...
Ben altijd vol lof geweest over mijn tandarts maar nu heb ik zo mijn bedenkingen...hij laat merken dat hij het ook niet meer weet...kan begrijpen dat een tandarts elke pijn niet zomaar kan oplossen maar ik vind dat, als je het niet meer weet, dat je je patient toch zomaar niet kan laten lopen... :roll: ... Me doorverwijzen ?
Vraag me nu af of ik niets heb aan mijn kaakgewrichten...Voor ik die pijn in mijn ondertanden kreeg een week geleden (voor ik in die verdomde appel gebeten heb, dat heb ik me al beklaagd hoor! :cry: ), toen heb ik twee weken pijn gehad aan een kies linksboven. De tandarts zag er ook niets aan, heeft de oude vulling eens vervangen. De kies zeurt nu af en toe eens maar het is niet meer zo erg als tevoren. Maar nu zit ik met het probleem van die ondertanden, en door te bijten in die appel, dus ben ik zelf de link aan het leggen met mijn kaakgewrichten, die ook hebben moeten werken door in die harde appel te bijten...mijn tandarts heeft mijn gewrichten zelf eens onderzocht door te voelen, maar heeft het er verder niet meer over gehad en heeft niets abnormaals ontdekt.
Twee jaar geleden had ik last van een kies die een WKB had ondergaan en bleef pijn doen, had toen ook oorpijn, daardoor moest ik mijn kaakgewricht laten onderzoeken bij een specialist, weet niet meer wat voor specialist en ook niet meer hoe die noemde, toen bleek dat de pijn in die kies zeker niet van mijn gewricht kwam.
Maar nu zit ik met pijn in niet 1 kies, maar in al mijn voortanden onderaan, en soms, zoals nu, doen mijn boventanden mee. :roll: Dus misschien toch nog eens laten onderzoeken.
Maar kan iemand me aub zeggen waar ik daarvoor het beste ga? Welke specialist????
Ik kan de pijn echt niet meer aan, en mijn maag kunnen de pijnstillers niet meer aan... :cry: :cry: :cry:
di, 10/02/2007 - 10:06 Permalink
heejil

Hallo Leen,

Ik las je PM en het enige wat ik je kan zeggen, is dat je hier op het forum niet de antwoorden zal krijgen die je zoekt. Daar zijn je klachten 'te vaag' voor. Sorry dat ik het zo zeg en dat bedoel ik ook niet verkeerd hoor, maar het is wel mijn ervaring. Mensen kunnen hier een heel eind met je mee denken, maar het is en blijft internet en aangezien jouw klachten zo specifiek zijn, is daar nu eenmaal niet een pasklaar antwoord voor te geven vanachter een beeldscherm. Ik herken je wanhoop hoor, maar geloof me...hier vind je niet het antwoord. Misschien heb je inderdaad ook een kaak-probleem. Als ik je verhaal zo lees, zou het goed mogelijk zijn, maar ik ben ook geen tand(arts).

Bij toeval heeft mijn fysiotherapeut ontdekt dat mijn klachten waarschijnlijk voortkwamen uit mijn kaakgewrichten en spieren. Ik was al bij hem onder behandeling voor iets anders namelijk. Later is dit ook bevestigd in het ziekenhuis op afdeling kaak-chirurgie. Daar ben ik onderzocht door een of andere professor(die zowel arts als tandarts is). Bij deze kan ik je dan ook adviseren om je te laten doorverwijzen door je eigen tandarts naar een kaakchirurg of gespecialiseerde fysiotherapeut, want lang niet alle fysiotherapeuten kunnen kaak-problemen behandelen. Wat dat betreft had ik gewoon geluk.

Het is helaas soms een hele zoektocht om uit te vinden waar je klachten vandaan komen maar ik denk dat je tandarts wel alles gedaan heeft wat hij/zij voor je kon doen. Als laatste zou je hem/haar misschien nog om een verwijzing kunnen vragen naar het ziekenhuis. Hopelijk kunnen ze je daar wat verder helpen.

Sterkte!
di, 10/02/2007 - 15:09 Permalink
Leen

Heejil,

Dat ik hier geen pasklaar antwoord zou vinden, dat wist ik wel hoor, zonder onderzoeken kan je van op afstand geen diagnose stellen en dat verwacht ik ook niet. :wink: Alleen ben ik wat ten einde raad en begin ik hier wat te zoeken naar andere uitwegen. Zoals velen hier doen nadat ze maar blijven sukkelen met pijn, ondanks verschillende tandartsbezoeken. Niets mis mee, toch? :wink: Veel mensen gaan zelf op onderzoek uit als ze ten einde raad zijn en ik heb al veel nuttige dingen teruggevonden op het internet en op dit forum. En niet enkel over mijn tandproblemen. :lol:
Vandaar dat ik je een PB zond na het lezen van jouw klachten en omdat dat jij momenteel door een fysiotherapeut geholpen wordt. Ik wou alleen weten welke specialist ik het beste opzoek om een degelijk onderzoek van mijn kaakgewrichten te laten gebeuren. Mijn tandarts heeft zelf laten uitschijnen dat er niet echt iets mis was met die kaakgewrichten, nadat hij zelf een klein onderzoek heeft gedaan. Toch laat ik dat liever door een specialist ter zake doen. Ik zal hem zelf de vraag stellen waar ik het best terecht kan voor zoiets, dat was ik al van plan, maar had gewoon graag eens jouw verhaal gehoord, meer niet. :roll:

Hallo Leen,

Ik las je PM en het enige wat ik je kan zeggen, is dat je hier op het forum niet de antwoorden zal krijgen die je zoekt. Daar zijn je klachten 'te vaag' voor. Sorry dat ik het zo zeg en dat bedoel ik ook niet verkeerd hoor, maar het is wel mijn ervaring. Mensen kunnen hier een heel eind met je mee denken, maar het is en blijft internet en aangezien jouw klachten zo specifiek zijn, is daar nu eenmaal niet een pasklaar antwoord voor te geven vanachter een beeldscherm. Ik herken je wanhoop hoor, maar geloof me...hier vind je niet het antwoord. Misschien heb je inderdaad ook een kaak-probleem. Als ik je verhaal zo lees, zou het goed mogelijk zijn, maar ik ben ook geen tand(arts).

Bij toeval heeft mijn fysiotherapeut ontdekt dat mijn klachten waarschijnlijk voortkwamen uit mijn kaakgewrichten en spieren. Ik was al bij hem onder behandeling voor iets anders namelijk. Later is dit ook bevestigd in het ziekenhuis op afdeling kaak-chirurgie. Daar ben ik onderzocht door een of andere professor(die zowel arts als tandarts is). Bij deze kan ik je dan ook adviseren om je te laten doorverwijzen door je eigen tandarts naar een kaakchirurg of gespecialiseerde fysiotherapeut, want lang niet alle fysiotherapeuten kunnen kaak-problemen behandelen. Wat dat betreft had ik gewoon geluk.

Het is helaas soms een hele zoektocht om uit te vinden waar je klachten vandaan komen maar ik denk dat je tandarts wel alles gedaan heeft wat hij/zij voor je kon doen. Als laatste zou je hem/haar misschien nog om een verwijzing kunnen vragen naar het ziekenhuis. Hopelijk kunnen ze je daar wat verder helpen.

Sterkte!
di, 10/02/2007 - 16:06 Permalink
TheNewMacTrek

ik ben gisteren ook naar de tandarts geweest voor het laten vullen van een kies, daarna hebben ze ook mijn tandsteen verwijderd. Savonds in bed kreeg ik hier pas last van, flinke last. Vanochtend naar tandarts gebeld, maar had geen dienst dus doorverwezen naar andere tandarts. Die maakte een foto en kon zo niets zien, heeft me antibioticakuur gegeven en pijnstillers. Maar na die smiddags al 2x ingenomen te hebben bleef ik nog steeds last houden. Toen tandartspost gebeld (alles was verder al dicht), ook langsgegaan en zij konden ook niets vinden. Hebben koude watjes tegen mijn kiezen aangehouden, maar geen pijn. De pijn was bij de tandarts overigens ook weer helemaal weg. Merk dat als ik bezig ben of aan het lopen ofzo, ik er nauwlijks tot geen last van heb en als ik in mijn bed lig, juist veel.
De laatste tandarts gaf aan dat ik het maar aan moest kijken...Waarschijnlijk overgevoelig, geirriteerd en vandaar de pijn.
Dus maar weer veel pijnstillers innemen....
vr, 10/03/2008 - 21:39 Permalink