Toch een zenuwbehandeling gekregen

Author:
ffw88
Posted:
di, 10/02/2007 - 12:30
Mijn verhaal komt overeen met een verhaal wat ik hier eerder las. In februari ben ik geholpen aan een kies en toen gaf ik aan dat ik ook wel eens last had van een andere kies. Zij heeft een foto gemaakt en zag daar een kies op met idd een gaatje. We hebben toen afgesproken dat we die kies later zouden gaan doen. In juni dit jaar was het zover. Ze heeft de oude vulling eruit geboord en de nieuwe erin gezet. Ik bleef soms zeurende pijn houden. Ik dacht zelfs dat het kwam omdat ik opoe was en dat daardoor de pijn wat meer werd.... :smt017 Maar afgelopen vrijdag werd het ineens heel erg. Het leek wel of de hele rechterkant zou springen! Zowel boven als onder deed het heel erg pijn en ik belde voor een afspraak. Ik kon maandag komen. Het hele weekend pilletjes lopen slikken tegen de pijn. Maandag er naar toe gegaan en het bleek dus de laatste kies te zijn die ze gedaan heeft (afgelopen juni dus) Ze zei nu: Tja, het was een diep gat en ik nam het risico om er een gewone vulling in te zetten. Ik had gehoopt dat die het zou houden...." Nou............niet dus! Ik kreeg nu dus een zenuwbehandeling.

Waar het me nu dus om gaat........ moet ik nu haar fout gaan betalen? Als zij toen toch gewoon gelijk een zenuwbehandeling had gegeven, had het me 200 euro gescheeld! Want dat kostte het de vorige keer! Dus......zit er een soort van garantie op je kiezen en tanden? Kun je er wat van zeggen als je weer last krijgt van een kies waar ze al wat aan gedaan heeft??

Ik ben nogal bang voor de tandarts (schooltijd) en ik durf het eigenlijk niet te vragen/zeggen tegen haar. Het lijkt me vreselijk om een boze tandarts nog in je mond te laten knutselen.......

Hoe kan ik zoiets het beste aan pakken?? :roll:

Alvast bedankt!
Spiegeltje

Ik zie niet in wat de tandarts is te verwijten. Het feit dat later een wortelkanaalbehandeling nodig is wil niet zeggen dat die ook al nodig was op het moment dat de vulling werd gelegd. Het is ook mogelijk dat de wortelkanaalbehandeling juist veroorzaakt is door het vullen van een diep gaatje. Dat is een complicatie, en dus geen fout zodat ook dit geen reden is de tandarts iets te verwijten. Het commentaar van de tandarts wijst er ook op dat ze - na afweging - het risico heeft genomen. Hoogstens zou je kunnen zeggen dat ze op dit punt iets meer in overleg had kunnen treden.

Ik zou het verder gewoon zien als pech. Kan gebeuren, bij iedere tandarts.
di, 10/02/2007 - 15:10 Permalink
fleetstone

@ spiegeltje: zo te lezen is er voldoende overleg geweest. Maar de tandarts had wss wat meer informatie moeten geven over de kansen. Dan was ffw88 voorbereid.

Toch een vraagje (voor de tandartsen hier op dit forum): waarom 4 maanden wachten met een aangetaste kies waar al een vulling in zit? Is het in zo’n situatie niet beter die eerder te behandelen? Dit i.v.m. verdere aantasting omdat schoonhouden lastiger is?
di, 10/02/2007 - 16:56 Permalink
vV

de meeste gaatjes ontwikkelen zich over een periode van jaren, niet een paar maanden. Dus normaal gesproken kan een paar maanden wachten geen kwaad, zeker niet wanneer eea bekend is bij patient en men dus aan kan nemen dat zo`n plek dus in ieder geval meer dan gemiddeld aandacht krijgt bij reiniging.

En tja, ook foto`s zijn niet heilig, het gaat om het gecombineerde beeld foto en de situatie in de mond. Spreken van een fout van de tandarts vind ik wat overdreven. Er zijn zaken anders gelopen dan voorzien. tja een lichaam is geen auto... dat soort dingen kan gebeuren helaas, is een misrekening, maar of dat te voorkomen was geweest?? daarnaast, ook al was direct ingegrepen was er ook een kans dat die endo wellicht nodig was geweest. het is helemaal niet zeker of dit komt omdat er (al dan niet te lang) gewacht is.
Hoe kan ik zoiets het beste aan pakken??
nu ja, in ieder geval niet d emond dicht houden, want daarmee wordt uw probleem alleen maar erger. Net (van de andere kant) zelf ook iets vergelijkbaars meegemaakt, en ik vond het erg prettig dat de patient aangaf geel lekker gevoel te hebben bij de gang van zaken. Daar kan je als tandarts tenminste iets mee. En ja er zijn tandartsen die hier ""verkeerd"" op reageren. Maar als dat gebeurt is misschien de conclusie, ook al heeft de tandarts misschien niets verkeerd gedaan, dat dit niet de goede tandarts voor u is. Goede communicatie hoort tenslotte ook bij de behandeling, en u als patient mag zeker verwachten dat een tandarts zich fatsoenlijk opsteld als u aangeeft ergens geen lekker gevoel bij te hebben en meer uitleg op prijs zou stellen.
di, 10/02/2007 - 17:08 Permalink
Mignon

Ik kan me voorstellen dat je je wat ongemakkelijk voelt met de gang van zaken. Toch ben ook ik van mening dat de tandarts hier naar goed geweten heeft gehandeld. Als er geen absolute indicatie was voor het starten van een wortelkanaalbehandeling op dat moment zal het waarschijnlijk nu gaan om een toevallige complicatie van de behandeling, hoe zuur dit ook klinkt. 1 troost: in ieder geval zat er al een stevige mooie vulling in waardoor de behandeling kon worden uitgevoerd. Als het je niet helemaal lekker zit zou ik inderdaad nog een keertje met de tandarts gaan praten. Het is geen fijn idee om de volgende keer met gemengde gevoelens op controle te gaan nietwaar?

Veel sterkte, gr Mignon
wo, 10/03/2007 - 18:40 Permalink