Vraag i.v.m. bobbel gehemelte

Author:
Jey_29
Posted:
wo, 10/03/2007 - 20:47
Hallo,

Eerder dit jaar heb ik bij de sport (honkbal) een bal in mijn gezicht gehad.
neus gebroken en tanden was niet veel mis mee (dachten ze).
Nadien bleek de kroon gebroken, ter hoogte van het begin van het tandvlees. Deze is gelijmd o.i.d. maar zit er weer.

nu zit vlak boven deze zelfde tand een bobbeltje zowel aan de voorkant als aan de achterkant in het gehemelte. Het geeft een enorme druk bij eten en met de tong erlangs gaan. Echt pijn doet het nog niet, maar de pijn (Zeurderige pijn) wordt met de dag erger. Ik kan vrijdag pas bij mijn eigen tandarts en aangezien de pijn niet dermate erg is kan ik daar mee leven. Ik hoor alleen zoveel verhalen over bobbeltjes dat ik dat graag aan een echte tandarts wou vragen en daarom deze vraag dus hier op dit forum. Ik maak me echt zorgen!

ow jah de bobbeltjes zijn doorzichtig en beweegbaar, het is een beetje gel/ gelei achtig.

Gr. en badankt alvast!
xxangelcakesxx

hoi,

Ik ben dan wel geen tandarts maar een assistente met vijftien jaar ervaring, en ik wil wel een poging wagen :)

Zijn er foto's gemaakt na het voorval ?

Het is mogelijk dat zelfs maanden of jaren na een klap de zenuw het begeeft (afsterft) en er alsnog een ontsteking ontstaat aan de wortelpunt. Die ontsteking komt soms naarbuiten via het tandvlees en dat is dan dus dat bultje.
Is het gevoelig als je op de tand/kroon tikt ? Indien dat het geval is, is de kans groot dat er een ontsteking onder zit die dan dus behandeld moet worden. Wel vervelend dat het onder een kroon is, het kan zijn dat de tandarts je doorverwijst naar een kaakchirurg die het ter plekke, via een sneetje in het tandvlees, weg kan halen ( die ontsteking dus ).

Met een simpele foto is het snel te constateren, ik gok dat dat het eerste is wat je tandarts vrijdag zal doen nadat hij er op geklopt heeft :)

succes !

cakes
wo, 10/03/2007 - 22:42 Permalink
Irfan

Beste Sporty,

Vervelend, maar het wortelkanaal is afgestorven en geïnfecteerd door bacteriën, bij het wortelpunt is nu een gevecht tussen bacteriën en jouw lichaam. Dat geeft ontsteking en druk, maar het lichaam kan dat oplossen door een uitvoergang naar buiten te creeren en dat is een soort puist op het tandvlees. Als er 2 fistels zitten, duidt dat op een fikse ontsteking. Ik zou zeker evens langs de tandarts gaan voor behandeling en een juiste diagnose, want ik kan enkel op jouw verhaal afgaan en niet in de mond kijken.

Gr Irfan
do, 10/04/2007 - 01:05 Permalink
Jey_29

Nou dat tikken mag ie laten hoor, dan krijgt hij een tik terug... :wink:

Vannacht heb ik zowaar zonder pijn goed geslapen alleen vandaag overdag was het drama...
Zelfs pijnstilling helpt nu niet meer en de bobbel groeit gestaag.... althans zo voelt het.
Ik weet nu wel zeker dat het 2 tanden zijn waarvan 1 een kroon is.
In beide gevallen doet tikken pijn, nou ja zeg maar als ik dat doe dat er dan ook meteen een gat in het plafond bij zit... Loop nu inmiddels op een pilletje codeïne (werk zelf in een ziekenhuis) dus nu gaat het wel weer even :D

Ik ben heel benieuwd morgen wat de diagnose wordt want er zit al geen zenuw meer in want ik heb aan die tand al eens een WKB gehad en er zit nu een stifje in of zoiets.
De tand ernaast is een kroon en daar vind ik het wel raar dat het zo'n zeer zoet, want ook daar heb ik al 2x een WKB gehad en toen is de tand afgeslepen/ geveild waarna een kroon geplaatst is. Deze zit trouwens aantoonbaar los ineens, kan dat komen door de druk die er nu op uitgeoefend wordt, en moet die er dan af want ja hij zit echt los....

by teh way: Wel bedankt voor jullie antwoorden... (heeft mij wel enigszins gerust gesteld)
do, 10/04/2007 - 18:07 Permalink
heejil

Hey sporty,

Ben ook geen tandarts, maar inmiddels wel een soort ervaringsdeskundige op het gebied van wortelkanaal-behandelingen zou je wel kunnen zeggen. :-?

Denk dat de diagnose in bovenstaande reacties al gesteld is door de tandarts en de tandarts-assistente. Ondanks het feit dat die zenuw(en) er al uit zijn, kun je alsnog een wortelpuntontsteking krijgen. Das wel wat anders dan een zenuw-ontsteking namelijk. Misschien is de ontsteking nooit goed weg geweest? Dat gebeurt wel vaker namelijk.

Zeker omdat je zegt dat je tegen het plafond zit als je erop tikt en de bultjes op je tandvlees, lijkt het mij vrij voor de hand liggend! Tanden/kronen kunnen idd los gaan zitten door de druk van een ontsteking. Soms kan de tandarts een WKB dwars door de kroon heen uitvoeren, maar aangezien ie nu zo los zit bij jou, betwijfel ik dat.

Hopelijk ben je morgen gauw van je pijn verlost!
do, 10/04/2007 - 21:50 Permalink
Jey_29

Ik hoop het ook, en zo niet dan vraag ik doorverwijzing naar de kaachirurg en echt die mag wat mij betreft alles wegsnijden wat er niet thuishoort want deze pijn is echt ondraaglijk bijna.
Ik vergelijk het met een brandwond, maar dat stopt op een gegeven moment, en dit duurt nu al 3 dagen en het wordt steeds heftiger en zelfs de codeïne krijgen de pijn nu niet meer helemaal weg en ik merk nu ook echt wat zo'n pijnstiller met je doet.

Iedereen erg bedankt voor de reacties, het doet toch wel goed om te weten dat er meer mensen met deze problemen zijn. op mijn 7e had ik al mijn 1e WKB en inmiddels ben ik ook zware routinier in WKB's. Gedeelde samrt is halve smart en je wordt nog ervaren ook! :lol:
Alleen die pijn... daar zouden ze nog is wat op moeten vinden!!
Nu ga ik weer een poging wagen ..... :smt015 :smt015 :smt015 en dat het maar snel morgen mag zijn!

Groetjes,
Sporty
do, 10/04/2007 - 22:27 Permalink
heejil

Weet hoe het voelt. Die pijn is zo ontzettend afschuwelijk! Weet niet of je dit nog leest, maar nog ff een kleine tip voor je; Neem even 2 paracetamol en 1 ibuprofen 400 of liever nog 600 tegelijk in voor de nacht. Dat dempt de ergste pijn enigszins!

Ben benieuwd hoe het je vergaat morgen bij de tandarts!
do, 10/04/2007 - 22:55 Permalink
Jey_29

Heb het niet meer gelezen maar heb vanochtend ruim 1 uur in de stoel gelegen.
Het kanaal, of eigenlijk 2 kanalen waren moeilijk te openen en hadden ook 2 verschillende problemen, 1 had zenuw ontsteking en de ander een APEX of zo.
De tandarts schrok zelf nota bene toen hij 1 hele grote zwarte vlek zag, hij zei al meteen dat dat foute boel is. De kroon is kunnen behouden en heb nu een leuk 2 weeks kuurtej gekregen van 875 mg. amoxicilline en 125 mg. Cluvulaanzuur en 50 st. brufen bruis 600 mg.
Ik hoop dat zo min mogelijk mensen deze pijn hoeven mee te maken want het is afschuwelijk..!

Ik ben nu door de verdoving nog steeds benieuwd of alle pijn weg is, de 1e 2 dagen zal er natuurlijk nog pijn zijn want echt alles is weg nu, tot zelfs stukje wortelpunt dat ontstoken was toe. Nu 2 weken penicilline en dan terug, het kanaal is overigens opne gelaten omdat de bobbeltjes wel getracht zijn leeg te knjipen maar niet geheel naar wens gelukt is.
Kan je wel melden, het rook fantastisch (beerput ruikt lekkerder).

Maar al met al kan ik maar 1 conclusie trekken zo kort na de behandeling:
Wat is het toch fijn dat er (goede) tandartsen zijn!! (oprecht gemeend!!)

Groetjes,
Sporty
vr, 10/05/2007 - 15:47 Permalink
heejil

Dat is nog niet niks allemaal zeg! Hopelijk ben je nu van je pijn verlost. Al weet ik uit ervaring dat je de eerste dagen soms nog flink wat napijn kunt hebben. Die ontsteking is niet zomaar weg natuurlijk. Dat heeft helaas wel wat tijd nodig. Maar dat zul je zelf vast ook wel weten denk ik.

Wens je veel sterkte!
vr, 10/05/2007 - 17:16 Permalink
xxangelcakesxx

Hoi,

Pfff, ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta :)

Die apex ( apex resectie voluit ) is dus waar ik het eerder over had, de kaakchirurg maakt dan een sneetje in het tandvlees en haalt dan de ontsteking ter plekke weg (door een stukje van de wortelpunt af te halen ). Heb je daar al een verwijzing voor gekregen ? Of moet je nog een keer bij de ta terugkomen ?

Succes verder
vr, 10/05/2007 - 17:27 Permalink
Jey_29

Ik moet nog 3x terug, ze hebben het kanaal open gelaten vanwege de enorme ontsteking die er schijnt te zitten. En pas na 2 weken gaat het dicht, en in de tussentijd spoelen ze het kanaal 2x uit. De verwijzing heb ik wel al, maar aangezien ik zelf in het ziekenhuis werk is dat niet zo'n probleem.

Gr.
Sporty
vr, 10/05/2007 - 19:18 Permalink