Ik heb nu een half jaar een beugel. Totaal geen spijt ervan en alles loopt tot nog toe voorspoedig! :)
Er is op m'n 11e ofzo een keer het topje van m'n tand afgebroken. Dit heb ik er toen weer aan laten zetten, maar vloog er tijdens het tanden poetsen vanaf.
Nu alles steeds rechter komt te staan door de beugel valt die afgebroken tand steeds meer op. Ik wil het dan ook laten bij-slijpen zodat het weer netjes is.
De tand is zo gebroken:
Het is precies dezelfde tand als op het plaatje, naast de voortand. Hij is zo gebroken dat het nu een omgekeerd boogje is. Mijn vraag is of ik gewoon naar de tandarts kan stappen en het laten bij-slijpen, of dat ik eerst naar de orthodontist toe moet om m'n beugel (slotjes) los te laten halen zodat er geen spanning op de tanden staat? De beugel zit in ieder geval niet in de weg voor het slijpen.
:smt006
Er is op m'n 11e ofzo een keer het topje van m'n tand afgebroken. Dit heb ik er toen weer aan laten zetten, maar vloog er tijdens het tanden poetsen vanaf.
Nu alles steeds rechter komt te staan door de beugel valt die afgebroken tand steeds meer op. Ik wil het dan ook laten bij-slijpen zodat het weer netjes is.
De tand is zo gebroken:
Het is precies dezelfde tand als op het plaatje, naast de voortand. Hij is zo gebroken dat het nu een omgekeerd boogje is. Mijn vraag is of ik gewoon naar de tandarts kan stappen en het laten bij-slijpen, of dat ik eerst naar de orthodontist toe moet om m'n beugel (slotjes) los te laten halen zodat er geen spanning op de tanden staat? De beugel zit in ieder geval niet in de weg voor het slijpen.
:smt006
Re: Tand laten bij-slijpen
Als er toch gaat worden geslepen zie ik zo gauw niet in waarom de beugel een probleem is, maar dat is meer een 'gezond verstand'-gedachte dan dat ik er echt verstand van heb.
Natuurlijk is m'n tand dan wel een stukje korten dan de anderen, maar volgens hem zou dat niet echt opvallen omdat het maar een klein stukje is wat er vanaf is... :-?
Ik wil je wel een trucje meegeven waarmee je kan bekijken of het rechtslijpen mooi uitvalt:
Zet met een dunne zwarte watervaste stift een zwart streepje op de plek die afgeslepen gaat worden en bekijk het resultaat van een halve meter afstand in de spiegel. Mond een beetje open houden. Staat het? Doen! Is het niks? Laten fixen.
Je kunt het zwart er weer af krijgen met tandpasta.
Ik heb het bekeken, maar de tand lijkt dan wel erg kort in verhouding met m'n voortanden. :( Komt denk ik ook omdat ik nogal grote tanden heb, dan valt het nog veel meer op dat er een stukje vanaf is.
Heeft iemand misschien nog een idee? :-?
Dan is een verwijzing naar een andere tandarts in dit geval bijvoorbeeld niet eens zo slecht. Als ze het maar van elkaar weten.
Overleg even met de assistentes van beide praktijken.