Onderwerp nodig voor een communicatieplan

Author:
mill
Posted:
zo, 10/07/2007 - 20:50
Hallo
Ik ben Mill en werk bij een tandartsenpraktijk(preventie-assistente).
Sinds dit jaar studeer ik ook nog management erbij.
Voor mijn module management & communicatie moet ik een communicatieplan voor een tandartsenpraktijk maken.
Echter heb ik geen idee waar ik een communicatieplan over moet maken.
Iets voor het bedrijf of iets voor de Patienten?
Zijn er mensen die mij aan een onderwerp kunnen helpen?(tandheelkundigen of patienten)
Dit zou ik zeer waarderen.

m.v.g. Mill

:smt001 :smt001 :smt001
Spiegeltje

Communicatieplan voor een (gewone) tandartspraktijk? Ik vind dat een beetje overdreven, geen wonder dat je zelf ook geen idee hebt waar het over moet gaan. Maar goed, ik heb dan ook geen management gestudeerd.

Je zult eerst een marketingplan moeten hebben, bijvoorbeeld voor een afwijkende aanpak, specifieke doelgroep of specialistische benadering. Ik zou zeggen, ga eerst eens praten met die jongens van de CDC-kliniek, die hebben bewezen hun mannetje op dit gebied te staan :D

http://www.cdckliniek.nl
zo, 10/07/2007 - 21:34 Permalink
vV

nou uberhaupt over de gehel communicatie tussen patient en de praktijk??

tewoordstelling aan de telefoon, afspraken plannen, hoe worden de pateinten geinformeerd over wijzigingen in d epraktijkvoering, een praktijkinformatiefolder, opzet van een website, tevredenheidsenquete onder de pateinten (kan over deelonderwerpen gaan), worden patineten die zijn doorverwezen naar de kaakchirurg nagebeld over de ingreep?
worden patienten waarbij in de praktijk zelf een ingreep gedaan is (die al dan niet misschien niet geheel vlekkeloos ging, moeilijke extractie bv) nagebeld na een paar dagen?

Kan je een aardige boom over opzetten hoor!
ma, 10/08/2007 - 17:03 Permalink
mill

hallo

thanks. voor de reacties.
Het is alleen zo dat niet zomaar een communicatieplanis.
Zo van de telefoon gaat , hoe beantwoordt je het, welke vragen stel je, je maakt een asfpr enz enz.
Het is heel anders.
Als je een communicatieplan opzoekt op google dan denk je van , is dit nou wat ze bedoelen?
(nou ik dan tenminste)

Wat vinden jullie van Afwezigheid van Patienten doordat: ze het vergeten, te bang zijn, of wat voor reden dan ook.
PAZB (patient afwezig zonder bericht)
PAMB ( patient afwezig met bericht)
Dit natuurlijk zo veel mogelijk proberen te voorkomen.

m.v.g. mill
ma, 10/08/2007 - 21:57 Permalink
Spiegeltje

Helemaal niet overdreven. Het gaat vaak mis op dit vlak.
Wat dacht je van het onderwerp 'doorverwijzen'?


Een communicatieplan heeft niks te maken met de communicatie tussen een bepaalde patient en tandarts. Maar hoe je je marketingconcept gaat 'verkopen' aan de buitenwereld. Het gaat hier namelijk over een managementopleiding! Over een communicatiestoornis gesproken :D

Over de (mis)communicatie tussen (tand)arts en patient kun je inderdaad boeken volschrijven.
ma, 10/08/2007 - 23:52 Permalink
mill

Hoi hoi

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de certificaat preventie, maar ben meer mondverzorgende (geen mondhygienist) ik doe veel wat een tandarts ook doet.van tandsteen tot wortelkanaal behandelingen.
Ik zit nu 6 jaar in het vak.
Er gaat binnen nu en een 2 jaar veel veranderen bij ons in het praktijk, vandaar dat ik nu HBO Management aan studeren ben.
Een communicatieplan (niet een communicatie(plan) tussen patient en arts) is inderdaad meer een soort van marketing en ook weer niet, daarom vind ik een juiste onderwerp moeilijk.
En hoe je het onderwerp moet uitwerken met het SMART concept
SMART:Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdsgebonden

m.v.g. mill
di, 10/09/2007 - 19:11 Permalink
mill

hallo

Ik heb anesthesie, preventie, cerec3D (=kronen) enz.
Vooral veel intern geleerd, avonden op geextraheerde elementen prepareren en endodontisch behandelen en tandheelkundigeboeken bestudeerd.
Ik heb 6 zussen en 2 broers + aanhang en kids veel op geoefend dus :D :D :D .
Mijn man was mijn eerste echte slachtoffer :smt003 :smt003.
Je moet zelf goed weten wat je grenzen zijn, wat ik vind dat ik niet kan doe ik ook niet.
Ik behandel veel angstige mensen (wij staan daar bekend om), omdat daar veel geduld en rust bij nodig is.
Wij werken met 2 tandartsen en 2 mondverzorgenden.
Volgends de wet Big mag je erg veel, tenminste als de tandarts je er kapaat voor vind jij zelf dat vind je geen schade aan de patient toe brengt, en er bij voorbehouden behandelingen zoals anesthesie altijd een tandarts in de buurt is.
Ik heb hier veel navraag over gedaan ik vond het zelf eerst ook vreemd.

:smt001 :smt001 mill
wo, 10/10/2007 - 21:16 Permalink
Spiegeltje

Je moet zelf goed weten wat je grenzen zijn, wat ik vind dat ik niet kan doe ik ook niet.


Dat is heel verstandig, maar het zou natuurlijk best kunnen dat je dénkt dat je iets kunt terwijl je het toch niet kunt. Het kan ook best zo zijn dat een assistente wel vaardig is in bepaalde behandelingen die je eigenlijk van de tandarts of mondhygienist verwacht maar als patient heb je daarover geen enkele zekerheid. Zo zegt de term "mondverzorgende" die je gebruik mij niks Wél bijvoorbeeld mondzorgkundige, dat is een HBO-opleiding, dat zegt al wat meer.

(Preventie)assistentes mogen voorlopig nog niet in mijn mond boren, laat staan een wkb uitvoeren. Het hanteren van de afzuiger, dat kan nog net (onder toezicht van de tandarts dan) :D

Als er meer duidelijkheid is over het niveau van opleidingen en examens kan dat mogelijk wat veranderen. Het enkele feit dat er in een gebouw vol met assistentes nog ergens een tandarts rondloopt die de boel in de gaten kan houden vind ik niet voldoende garantie. Theoretisch zou het nog wel kunnen als er veel controlemomenten zijn (door de tandarts) maar dan lig je te lang in de stoel, zit ik ook niet op te wachten.
wo, 10/10/2007 - 22:02 Permalink
vV

ach diplomaatje.. mag ook een(uiteraard goed gedocumenteerde, en aub niet achteraf..) verslaglegging van interne opleiding en omschrijving van de randvoorwaarden zijn. En daar kan je als praktijk best een certificaatke aan hangen om in te lijsten..

Juridisch gezien zou ik dit soort zaken dus toch wel even goed met de aansprakelijkheidsverzekering van de praktijkhoudend tandarts kortsluiten, of zij dit met de vigerende wet en regelgeving en jurisprudentie wel zo accepteren, of dat er misschien toch aanvulling nodig is op de polis.. Want als puntje bij paaltje komt, is het de behandelaar (jij dus..) die de aansprakelijkheidsclaim in de brievenbus krijgt...

lekker zo`n wet BIG met een groot grijs niet omschreven gebied...vul maar in! en wie het verkeerd invult wordt door de rechtbank wel gecorrigeerd, achteraf dus... beter waren duidelijker randvoorwaarden geweest, maar dat schijnt met het poldermodel van tegenwoordig niet nodig te zijn..
do, 10/11/2007 - 12:42 Permalink
AO73

Dag Mill,

Misschien ben ik inmiddels redelijk laat maar ik dacht toch even te reageren.
De communicatie tussen cliënt en tandarts kan mijns inziens beter, want waarom toch zoveel mensen die veel kritiek hebben op de tandarts? Ondanks de hoog geleverde kwaliteit kan de cliënt de tandarts toch negatief beoordelen, dit komt door slechte of weinig communicatie. Dit beinvloed wel de reputatie die een tandarts heeft. Het geven van informatie (is communicatie) is natuurlijk ook niet makkelijk vanwege de tijdsdruk binnen de praktijk. Een foldertje neerleggen kan maar wordt niet meer gelezen. De cliënt kan natuurlijk ook digitaal voorzien worden van allerlei informatie. Ikzelf heb hier wel ideeën over, wanneer je wilt kan ik je misschien helpen. Wel begrijp ik dat dit slechts een gedeelte is van de gehele communicatie binnen een praktijk.
Hartelijke groet,

AO
wo, 01/09/2008 - 15:15 Permalink