gaatje?

Author:
cas2008
Posted:
do, 10/18/2007 - 12:21
:-? hay, kan je aan de buitekant van je kies ook een gaatje hebben ookal voel je er niks van? Grtzz rob.
Spiegeltje

Gaatjes ontstaan niet van de ene dag op de andere dus die drie weken kunnen er nog wel bij. Gewoon goed blijven poetsen. Zelf heb ik - volgens de mondhygieniste waar ik 2 weken geleden ben geweest - nu ook een gaatje maar ga nu eerst een paar weken op vakantie. Het is trouwens al een keer 'loos alarm' geweest. De tandarts waar ik mij meldde om "het gaatje" te laten behandelen vond het niet nodig er iets aan te doen. Eigenlijk verwacht ik dat nu weer, maar we geven haar maar het voordeel van de twijfel :D.
do, 10/18/2007 - 20:41 Permalink
Mignon

Een gaatje ontstaat aan de buitenkant van de tand, in het glazuur. Het proces kan vervolgens verdergaan in het dentine (tandbeen). Meestal pas als het gaatje dieper in het dentine zit zal de tand gevoelig worden. Beginnende gaatjes die zich alleen nog in het glazuur / halve millimeter dentine bevinden kunnen remineraliseren = herstellen in aanwezigheid van een goede mondhygiene en voldoende fluoride. Op de foto is meestal het best te beoordelen hoe diep een gaatje al zit. Het cariesproces schrijdt mn bij een verder goede mondgezondheid langzaam voort. Dat gaatje dat er nu zit is eerder in de loop van jaren dan maanden of weken ontstaan. Die 3 weekjes zullen het verschil dus waarschijnlijk niet maken. Ik hoop dat dit verhaaltje je een beetje gerust heeft kunnen stellen. Succes ermee!

Grts, Mignon
za, 10/20/2007 - 08:50 Permalink