Bij deze een korte samenvatting van de voorgeschiedenis
--> 3 maanden geleden verstandkiezen rechts bij kaakchirurg verwijderd
Enkele dagen na het verwijderen van de verstandkies ontdekte ik een knobbel in mijn rechter onderkaak (heel laag bij wang)
--> Abces (knobbel) als complicatie van trekken van de verstandskies. Dit werd na 3 weken bij kaakchirurg geopend.
--> 4 weken na openen abces nog steeds zwelling (ik voelde nog steeds de knobbel); door tandarts naar kaakchirurg verwezen i.v.m. apex resectie (46)
--. Nu 10 dagen na de apex resectie heb ik nog steeds de knobbel, waarvan ik al last heb sinds het trekken van de verstandkies (+ pijn en drukgevoel)
Heb al 3 maanden problemen aan mijn kaak. Constant drukgevoel en ook pijnklachten. Ik sport graag, maar dat is momenteel vrijwel onmogelijk. Het voelt dan erg strak/ gespannen in mijn kaak. Verder heb ik een erg vieze smaak in mijn mond (en geur)
Advies = afwachten
Ik ben echter erg ongerust en voel dat er niets meer veranderd. De pijn en knobbel blijven. Wie heeft ook zoiets meegemaakt en wie heeft enig idee wat het kan zijn ? Heeft er iemand tips/ adviezen ?
Ik wil er- als het over een paar dagen nog hetzelfde is- zeker weer werk van gaan maken. Kan ik dan beter teruggaan naar mijn eigen tandarts of naar de kaakchirurg ? Wie heeft daar ervaring mee ?
Alvast bedankt
--> 3 maanden geleden verstandkiezen rechts bij kaakchirurg verwijderd
Enkele dagen na het verwijderen van de verstandkies ontdekte ik een knobbel in mijn rechter onderkaak (heel laag bij wang)
--> Abces (knobbel) als complicatie van trekken van de verstandskies. Dit werd na 3 weken bij kaakchirurg geopend.
--> 4 weken na openen abces nog steeds zwelling (ik voelde nog steeds de knobbel); door tandarts naar kaakchirurg verwezen i.v.m. apex resectie (46)
--. Nu 10 dagen na de apex resectie heb ik nog steeds de knobbel, waarvan ik al last heb sinds het trekken van de verstandkies (+ pijn en drukgevoel)
Heb al 3 maanden problemen aan mijn kaak. Constant drukgevoel en ook pijnklachten. Ik sport graag, maar dat is momenteel vrijwel onmogelijk. Het voelt dan erg strak/ gespannen in mijn kaak. Verder heb ik een erg vieze smaak in mijn mond (en geur)
Advies = afwachten
Ik ben echter erg ongerust en voel dat er niets meer veranderd. De pijn en knobbel blijven. Wie heeft ook zoiets meegemaakt en wie heeft enig idee wat het kan zijn ? Heeft er iemand tips/ adviezen ?
Ik wil er- als het over een paar dagen nog hetzelfde is- zeker weer werk van gaan maken. Kan ik dan beter teruggaan naar mijn eigen tandarts of naar de kaakchirurg ? Wie heeft daar ervaring mee ?
Alvast bedankt
Re: nog steeds een knobbel
Beterschap, gr Mignon
Inmiddels is de situatie nog steeds hetzelfde als 2 weken geleden. Inmiddels ben ik al terug-geweest bij kaakchirurg. Vorige week een a.b. kuur gekregen (is nu afgelopen --> heeft geen effect gehad) en deze week weer terug. Advies = weer afwachten. Knobbel/ pijn en drukgevoel zijn er nog steeds. Ook voelt de kaak nog vaak strak en stijf aan. Opvallend is volgens mij wel dat het tikken op de tand niet pijnlijk is (dat was trouwens ook niet pijnlijk op de dag dat het abces werd geopend en ook niet voor de apex resectie een paar weken later). Er werd geen controle foto gemaakt na de apex resectie en de kaakchirurg zei toch dat er weinig aanwijzing was voor het aanwezig zijn van een ontsteking. Zo'n knobbel/ bult wordt schijnbaar vaker gezien als de ingreep "bloederig" was, zoals bij mij schijnbaar. Over 3 weken controle afspraak.
Deze week was ik ook bij tandarts (er was een stuk van de tand waaraan de apex resectie werd verricht toevallig (?) afgebroken). Op dit moment kon de tandarts daar nog weinig aan doen, wel even glad gemaakt. De tandarts maakte wel een foto en in eerste instantie zei deze: wat hebben ze gedaan ? Het zwarte gebied onder aan de wortel was veel groter en de wortelpunt leek niet ingekort. Later voegde hij eraan toe dat het zwarte gebied op de foto waarschijnlijk lege ruimte was (daar moet nog bot groeien).
De tandarts adviseerde juist om nog maar 1 week te wachten. Hij kan me dan naar een andere kaakchirurg verwijzen.
Een heel verhaal dus. Dat er iets niets goed is, dat voel en ervaar ik zelf ook. Ik ben normaliter erg gezond, maar nu heb ik toch al enkele weken veel pijn, weinig energie en geregeld koorts. Ik vind het vreemd dat het herstel zo lang duurt. Ik twijfel alleen wat ik nu precies moet doen. Moet ik inderdaad maar gewoon afwachten ? Of juist toch actie ondernemen ? Ik vertrouw op mijn eigen tandarts, maar ook de kaakchirurgen zullen hun vak goed verstaan. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen.
Iemand een mening / advies ?
Alvast bedankt
Veel sterkte, grts Mignon