wortelontstekingen

Author:
Marike
Posted:
za, 10/20/2007 - 13:31
3 jaar geleden begon het gedonder in mijn onderkaak. Wortelkanaalbehandeling en een mooie inlay, waren de oplossing. kies zag er weer uit als nieuw, alleen bleef er altijd een gevoeligheid; wanneer mijn weerstand iets minder was, kwam de pijn terug.
Begin juni jl. was de pijn weer maximaal.
Wortelkanaalbehandeling (3x), 3x terug voor dezelfde kies.
Bij de 2e behandeling bleef het ontstekingsvocht lopen en kreeg ik een antibioticakuur van een week voorgeschreven. 10 dagen later kon de wortelkanaalbehandeling afgemaakt worden en deze kies weer afgesloten worden.
De restanten van pijn bleven, leek op een standaard overgevoeligheid.
September sloeg de pijn weer in alle hevigheid toe; weer foto's gemaakt Nu zat de wortelontsteking niet alleen onder de al behandelde kies, maar ook onder de kies ernaast. Weer een kuur van een week en terug voor behandeling. Na deze kuur was de pijn geminimaliseerd, maar na behandeling van de kies is deze weer in vol ornaat terug. Tijdens behandeling was op de foto’s nog steeds een onsteking onder beide kiezen te zien, wel geslonken na de vorige kuur.
Wat te doen? Ik begin zo langzamerhand wel een tikje bezorgd te worden over deze ontstekingen. Moet ik niet doorgaan met kuren tot de onsteking echt weg is? Zou de pijn er nu nog mogen zijn? Moet ik zo langzamerhand niet naar de kaakchirurg?
Spiegeltje

Antibiotica is niet de (definitieve) oplossing is voor je problemen. De ontsteking rond de wortelpunten kan op den duur door het lichaam zelf worden opgeruimd indien de zenuwen worden vewijderd, de wortelkanalen goed schoon worden gemaakt en gevuld en de kies hermetisch wordt afgesloten (de zogeheten wortelkanaalbehandeling).Het is dus een misverstand te denken dat de ontsteking meteen weg is. Dat kan wel maanden duren of nog langer. Na de behandeling kun je ook nog een paar dagen pijn hebben. Om tal van redenen heeft een wkb niet altijd het gewenste effect: de klachten komen terug. Wat resteert is een herbehandeling of - als ook de herbehandeling niet het gewenste succes heeft of niet mogelijk is - een apexresectie (verwijderen van wortelpunten, en ja, dat gebeurt door de kaakchirurg(*)). Als ook dat geen succes heeft moet de kies worden getrokken. Dat is niet leuk maar "werkt" altijd.

Dit is echter maar een eenvoudig schema (is al vaak op het forum besproken) en ik kan helaas verder ook niet beoordelen wat er bij jou aan de hand is. Op het eerste gezicht heb je gewoon pech maar het hoeft nog echt niet zo te zijn dat je meteen naar de kaakchirurg "moet" (of beter gezegd: dat er chirurgisch moet worden ingegrepen).

De diagnose en keuze voor de behandeling zal ook voor de forumtandarts waarschijnlijk niet meevallen zonder je gezien te hebben en/of foto's te hebben bestudeerd.

(*) Enkele tandartsen die wel van een leuke uitdaging houden doen dit ook wel eens zelf.
za, 10/20/2007 - 22:20 Permalink