hallo jullie :D
ik heb een dochtertje van bijna 10 die werkelijk als de dood is voor de tandarts
Nachtmerries etc.
Nu had ze afgelopen weekend erg last van een kies ,dus ik maandag direct een afspraak gemaakt voor de tandarts
zo gezegd zo gedaan. wij gisteren dus naar de tandarts. Het was al een hele tour om haar daar te krijgen. Ben niet boos geweest ,alleen maar gepraat met haar. ze werd inmiddels rustiger daardoor en zijn dus uiteindelijk binnen beland.
Oke,. in de stoel gaan zitten ging nog wel,...maar mond open en kijken?aiii daar kwamen de tranen :cry:
En idd ,..mijn moppie had een gaatje in haar kies die de dokter direct wilde vullen zodat ze meteen van de pijn af zou zijn
maar oke,. toen werd ze dus panisch,.. slaan schoppen etc,voor er uberhaupt nog iets gebeurd was.
De dokter bleef gelukkig erg rustig,nam de tijd voor haar en probeerde haar rustig te krijgen.Maar niks mocht baten.resultaat:dochterlief en ik naar huis om vandaag nog n poging te wagen.
had een receptje meegekregen voor de huisarts voor een kalmeringspilletje
oke,.wij vandaag dus weer heen.(had t pilletje ook braaf ingenomen)Ze vond de tandarts gisteren toch wel lief dus ging iets zekerder naar binnen.stoel zitten geen probleem,.zelfs met een glimlach :D . hij mocht zelfs in haar mond om haar tandvlees wat te verdoven met 1 of ander druppeltje.(voordat de echte verdoving zou komen)
maar oke,..toen kwam t,...... hij was inmiddels al met de spuit bij haar mond toen ze compleet doordraaide,..weer schoppen en slaan en resultaat was dat de verdoving in haar wang belande ,een trauma erbij en dus nog steeds geen kies gevuld.
eenmaal thuis gekomen stortte ze helemaal in en vond zichzelf maar een watje etc,... flinke biggels over haar wangetjes dus,..arm kind
heb nu op aanraden van de tandarts nog 1 afspraak bij hem gemaakt,.nl volgende week woensdag,.als t dan niet lukt word ze doorverwezen naar een angst-tandarts.
maar ja,.zit nu nog met paar kleine dingetjes
heeft iemand tips zodat ik haar kan helpen voor volgende week woensdag?
boos worden is geen optie,.dan word t alleen maar erger,... stap tot stap uitleggen was ook geen optie.en zeggen dat ik trots ben omdat ze vandaga al verder was dan gisteren had ook geen resultaat.weet t dus echt ff niet meer.
en hoe gaat zo'n angst-tandarts aan t werk?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
mvg saskia
ik heb een dochtertje van bijna 10 die werkelijk als de dood is voor de tandarts
Nachtmerries etc.
Nu had ze afgelopen weekend erg last van een kies ,dus ik maandag direct een afspraak gemaakt voor de tandarts
zo gezegd zo gedaan. wij gisteren dus naar de tandarts. Het was al een hele tour om haar daar te krijgen. Ben niet boos geweest ,alleen maar gepraat met haar. ze werd inmiddels rustiger daardoor en zijn dus uiteindelijk binnen beland.
Oke,. in de stoel gaan zitten ging nog wel,...maar mond open en kijken?aiii daar kwamen de tranen :cry:
En idd ,..mijn moppie had een gaatje in haar kies die de dokter direct wilde vullen zodat ze meteen van de pijn af zou zijn
maar oke,. toen werd ze dus panisch,.. slaan schoppen etc,voor er uberhaupt nog iets gebeurd was.
De dokter bleef gelukkig erg rustig,nam de tijd voor haar en probeerde haar rustig te krijgen.Maar niks mocht baten.resultaat:dochterlief en ik naar huis om vandaag nog n poging te wagen.
had een receptje meegekregen voor de huisarts voor een kalmeringspilletje
oke,.wij vandaag dus weer heen.(had t pilletje ook braaf ingenomen)Ze vond de tandarts gisteren toch wel lief dus ging iets zekerder naar binnen.stoel zitten geen probleem,.zelfs met een glimlach :D . hij mocht zelfs in haar mond om haar tandvlees wat te verdoven met 1 of ander druppeltje.(voordat de echte verdoving zou komen)
maar oke,..toen kwam t,...... hij was inmiddels al met de spuit bij haar mond toen ze compleet doordraaide,..weer schoppen en slaan en resultaat was dat de verdoving in haar wang belande ,een trauma erbij en dus nog steeds geen kies gevuld.
eenmaal thuis gekomen stortte ze helemaal in en vond zichzelf maar een watje etc,... flinke biggels over haar wangetjes dus,..arm kind
heb nu op aanraden van de tandarts nog 1 afspraak bij hem gemaakt,.nl volgende week woensdag,.als t dan niet lukt word ze doorverwezen naar een angst-tandarts.
maar ja,.zit nu nog met paar kleine dingetjes
heeft iemand tips zodat ik haar kan helpen voor volgende week woensdag?
boos worden is geen optie,.dan word t alleen maar erger,... stap tot stap uitleggen was ook geen optie.en zeggen dat ik trots ben omdat ze vandaga al verder was dan gisteren had ook geen resultaat.weet t dus echt ff niet meer.
en hoe gaat zo'n angst-tandarts aan t werk?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
mvg saskia
Re: angst dochtertje
Angst is vaak een combinatie van verschillende aspecten: angst voor de pijn, angst om jezelf “over te geven†(wat een hulpeloos gevoel geeft), of angst voor het onbekende (als ze nooit eerder een vulling heeft gehad).
Tja, die spuit in de wang heeft flink wat roet in het eten gegooid. Maar je moet haar duidelijk maken dat ze een beetje dom is geweest en dat de tandarts daar echt niets aan kon doen. Kortom, een klein beetje op haar eigen verantwoordelijkheid wijzen mag best.
Probeer of je haar zover kunt krijgen dat ze zich gaat afvragen of het allemaal wel écht waar is wat ze zich in haar hoofd heeft gehaald. Lastig, want ze zal daar waarschijnlijk niet voor open staan. (Terwijl de tandarts toch een meneer of mevrouw is die je gebitje beter wil maken en daar fijne ‘trucjes’ voor in huis heeft om het pijnloos te doen.)
Maar er is nog een mogelijkheid: beloning. Nog steeds een succesvol middel om iets gedaan te krijgen.
Spreek met haar af dat ze een cadeautje verdiend heeft als ze de volgende behandeling helemaal uitzit, met of zonder tranen, dat maakt niet uit. Als de kies maar gevuld is.
Die beloning zul je wel nog enige malen moeten toepassen voordat ze wat meer vertouwen in de tandarts krijgt.
Een lang verhaal, maar misschien kun je er iets mee.
Nog vergeten: ondanks een eventueel cadeautje is dat kalmeringspilletje voor het eerstvolgende bezoek toch wel nuttig.
Re: angst dochtertje
Laat haar eens een tekening maken van de situatie. Dat helpt goed bij het 'verwerkingsproces'.