losse hoektand???

Author:
boek
Posted:
di, 10/23/2007 - 15:26
Sinds een paar weken voelt mijn hoektand anders aan. Het is lastig uit te leggen, maar als ik er zachtjes met mijn tong tegenaan duw vanaf de onderkant hoor ik een heel klein 'krakje' net alsof ik hem weer een stukje naar boven duw.

Ik ben een week geleden naar de TA geweest maar toen had ik er geen last meer van, dus heb ik het niet meer genoemd, maar nu voelt het soms weer een beetje anders dan normaal.

Als ik zachtjes tegen mijn hoektand duw met mijn tong om hem heen en weer te bewegen beweegt er niets. Maar ik duw dan ook vrij zachtjes.

Ik heb last van erg terug getrokken tandvlees. Bij deze hoektand denk rond de 4-5mm.

Misschien is het ook wel niets, ik paniek nogal snel...
hello jozefien

wordt dat tandvlees dan wel behandeld? Onbehandeld, wordt het erger en kunnen inderdaad je tanden los gaan zitten. je loopt toch wel bij een mondhygieniste? zou meteen naar de tandarts gaan en er naar laten kijken en zeker naar de mondhygieniste! :smt006
di, 10/23/2007 - 21:18 Permalink
hermina

Hallo Boek,

Ik heb je andere topic over teruggetrokken tandvlees ook gelezen, daar werd al het een en ander door deskundigen geschreven. Je eigen tandarts heeft het een week geleden gezien en houdt het goed in de gaten, toch? Die had geen aanmerkingen als ik het goed begrijp.
Je bent er op dit moment heel erg mee bezig als ik het zo lees. Dan voel je alles, ook wat gewoon normaal is maar wat je nooit eerder is opgevallen. Normaal duw je vast ook niet steeds met je tong tegen die tand :-?
Als je er echt zo mee bezig bent, en bang bent dat er iets aan de hand is, neem dan nog weer contact op met je tandarts. Die kan het allerbeste advies geven lijkt me, die weet de situatie (of kan eventueel nog eens specifiek naar die tand kijken).

Groet, Hermina.
wo, 10/24/2007 - 15:24 Permalink
Remcoo

Hallo Boek,

Ik ken je situatie. Heb zelf ook erg last van teruggetrokken tandvlees, en ook vooral op de hoektanden en 2 kiezen.

Bij mij is dit nu al 6 jaar zo en het wordt ook niet meer erger omdat ik een soft flexibele tandenborstel gebruik, en deze voor de zekerheid nog even wat hoger vastpak. En Parodontax gebruik. Is begonnen door de eerste automatische tandeborstel. Geen druk gevoeligheid e.d. en mijn stevige hand poetste het tandvlees van de tanden zeg maar.

Maar om op je vraag terug te komen. Ik maakte me er net als jou iets te druk over. Dacht dat mijn tanden eruit zouden vallen. En zat er steeds aan te voelen en sliep er slecht van. Nu 6 jaar later zitten ze er nog steeds in. En nog net zo stevig. Als je maar zorgt dat het niet erger wordt. Ik kom ook vast wel aan die 4-5 mm. Je bent dus zeker niet de enige.

Als je langs je tanden gaat kan je een kraakje horen. Maar denk dat dat meer de ribels op de tong zijn die je hoort en als kraakjes resoneren in je hoofd. Als het echt een kraakje is dan kan ie namelijk niet ineens weg zijn. En de tandarts had het ook zeker wel gemerkt als er iets los zat.

Ik denk nu maar zo. Aan de achterkant zit mijn tandvlees er nog mooi omheen. Tussen de tanden zit het nog mooi. Alleen aan de voorkant dus minder. Dat is maar een heel dun laagje en de wortel zit nog stevig vast. Dus je mist inderdaad wat bescherming en een klein beetje stevigheid (zoals de aarde rond een boom), maar als je er goed voor zorgt en het in de gaten houdt dan kan je er nog heel lang mee doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
do, 10/25/2007 - 00:02 Permalink