Wortelpuntontsteking onder kroon.

Author:
Anita48
Posted:
vr, 10/19/2007 - 14:00
Ik heb links onder, een 3 delig element bestaande uit 2 kronen en een brug. Onder de voorste kroon (daar zit ook een schroef in) heb ik klachten die wijzen op een wortelpuntontsteking. Mijn man heeft daarvoor 2 jaar geleden een apexresectie voor gehad, maar heeft daar een gedeeltelijke gevoelloze onderlip aan over gehouden, dus ik ben daar erg beducht voor.
Zijn er nog andere mogelijkheden voor behandeling.

Groetjes Anita
Mignon

Andere mogelijkheden voor behandeling zijn het verwijderen van de brug en schroefstift en eventuele endodontische herbehandeling van de kies. Gevolg is wel dat de brug hierme vrijwel zeker verloren gaat. Ook is het verwijderen van een schroefstift geen gemakkelijke klus. Een apexresectie is inderdaad de andere optie. Hierbij kan de brug gespaard blijven. Wel moet in dat geval uitgesloten worden of er een gaatje onder de kroon is ontstaan dat voor infectie zorgt of dat er een verticale fractuur van de wortel is opgetreden. U vertelt dat bij uw man de zenuw is beschadigd bij een apexresectie op dezelfde plaats. Dit is een nare complicatie. De kaakchirurg zal van de voren het risico op schade aan de onderkaakszenuw moeten vaststellen. Dit is ondermeer afhankelijk van de plaats waar de zenuw de kaak uittreerdt. Meestal tussen de 1e en 2e kleine kies in. Laat je van tevoren goed informeren. Veel succes!

Grts, Mignon
za, 10/20/2007 - 09:22 Permalink
Anita48

Wel moet in dat geval uitgesloten worden of er een gaatje onder de kroon is ontstaan dat voor infectie zorgt of dat er een verticale fractuur van de wortel is opgetreden.

Half augustus had ik pijn met warm drinken, maar dat was na een week weer over. Hafs september moest ik op controle bij mijn tandarts en toen heb ik hem verteld dat ik pijn had gehad en er zijn toen foto's gemaakt. Er was toen niets op de foto te zien. Er is toen afwachtend beleid afgesproken omdat er op dat moment geen klachten meer waren. Het feit dat er niets op de foto te zien was, betekend dat dat er geen gaatje of verticale fractuur is opgetreden? En wat dan te doen?

Groetjes Anita
di, 10/23/2007 - 07:47 Permalink
Anita48

Hoi Mignon,

Misschien heb je mijn bovenstaande vraag gemist. Zou je er nog antwoord op kunnen geven? Mijn tandarts is over 2 weken pas terug van vakantie.

Het feit dat er niets op de foto te zien was, betekend dat dat er geen gaatje of verticale fractuur is opgetreden? En wat dan te doen?

Alvast bedankt.

Groetjes Anita
vr, 10/26/2007 - 16:53 Permalink
Anita48

Het is al weer enige tijd geleden dat ik voor behandeling ben geweest. Ik dacht dat er onder de probleemkies een schroefstift zat, maar dat is niet zo. Mijn tandarts heeft een wortelkanaal behandeling gedaan door de kroon heen, met succes. Dat is dus ook nog een mogelijkheid die ik op dit forum nog niet gelezen had.
ma, 03/31/2008 - 09:39 Permalink