Pijnlijk en opgezwollen wang bij verstandskies

Author:
stijnemans
Posted:
di, 10/30/2007 - 14:34
Hallo,

Over een paar weekjes moeten mijn verstandskiezen er uit, maar sinds dit weekend heb ik linksonder bij mijn verstandskies veel pijn. De wang en kaak zijn opgezwollen en dat kun je goed zien. Mijn eigen tandarts was op vakantie en een invaller heeft wat geprut en gespoeld met waterstofperoxide. Ook moet ik zelf 3 keer per dag hiermee spoelen. Ik had eigenlijk gehoopt dat ie meteen hem eruit zou halen, maar dat kon door de ontsteking niet.

De klachten nemen echter na een dag niet af, het lijkt soms zelfs erger te worden. Omdat ik niet onnodig langs de tandarts wil blijven gaan, vraag ik me af of iemand weet hoe lang dit kan duren. Wat zijn de eerste tekeken dat het beter wordt en wanneer neemt de zwelling af? Ik heb zelf diclofenac gehaald, maar is dat ontstekingsremmen slecht of juist goed?

Veel vragen, maar ben een beetje bezorgd....

Bedankt!
Mignon

Meestal komt de ontsteking wel tot rust met spoelen alleen. Hoe is het er nu mee? Je moet wel zorgen dat je goed met de spuittip onder het tandvlees komt dat de kies gedeeltelijk overdekt. Als de zwelling nog niet is afgenomen zou ik weer contact opnemen met de tandarts. Deze kan eventueel het tandvlees dat over de kies heenligt wegsnijden zodat het gebied beter te reinigen is.

Beterschap, Mignon
vr, 11/02/2007 - 17:22 Permalink
stijnemans

Beste Mignon,

Bedankt voor je reactie. Woensdag ben ik opnieuw naar de tandarts geweest en die heeft wat geprikt bij de kies, maar er kwam niets uit. Toen een antibioticakuur meegekregen.

Gisteravond is de zwelling in mijn wang gesprongen en gelukkig is nu de druk er af en de pijn weg. De zwelling bij de kaak zit er nog. Hopelijk kan de antibiotica daar tegenaan, want het is een flinke zwelling en staat behoorlijk strak. Ik heb het gevoel dat de AB nog niet veel doet, enig idee wanneer zoiets aanslaat? Kan het lichaam zelf zo'n zwelling afvoeren, of moet het sowieso open?

Bedankt!
vr, 11/02/2007 - 17:46 Permalink
Mignon

AB bakenen de ontsteking af en helpen het lichaam om de ontsteking te elimineren. AB is echter geen wondermiddel. Als er pus aanwezig is zal dit moeten verdwijnen. Meestal is incideren (open snijden) de aangewezen optie. Gaat het inmiddels al wat beter met je Stijn? Ik neem aan dat je deze week nog eens terug moet naar je tandarts voor controle.

Gr, Mignon
zo, 11/04/2007 - 23:03 Permalink
stijnemans

Ja, de laatste AB vanmorgen genomen. Ik heb echter het idee dat het laatste "knobbeltje" (naja knobbelTJE, hij is toch wel 2 bij 5cm bij de kaak) niet slinkt. Ik heb van de tandarts geen vervolgafspraak gekregen. Ik wacht het eea nog twee dagen af. Eens kijken wat het lichaam zelf allemaal weg kan krijgen. Is er woensdag geen verbetering, dan denk ik dat ik inderdaad maar eens moet bellen om het open te laten maken. Geen zin in natuurlijk, maarja wat moet dat moet. Zal de eerste keer zijn dat ik verdoofd ga worden in mijn mond.... Ik neem aan dat de ontsteking wel dood zal zijn en er geen kans is dat ie opnieuw de kop op zal steken (ik blijf gewoon spoelen met w.peroxide)

Bedankt allemaal voor de reacties!

Stijn
ma, 11/05/2007 - 08:32 Permalink