Hallo,
Tijdens de halfjaarlijkse controle zijn bij mij een aantal beginnende gaatjes geconstateerd. Mijn tandarts wil deze echter nog niet vullen omdat het volgens haar nu zonde is om in een verder gezonde tand of kies te boren.
Volgens haar kan het best zo zijn dat die gaatjes niet meer verder gaan en haar voorstel is daarom om die beginnende gaatjes de komende controles even 'in de gaten' te houden.
Uiteraard ga ik op het advies van mijn tandarts af, maar zelf had ik graag gezien dat ze die beginnende gaatjes gevuld had. Liever nu dan dat ik straks misschien pijnklachten krijg. De beginnende gaatjes zijn namelijk wel zover dat het echt kleine gaatjes zijn en geen donkere vlekjes/verkleuringen meer.
Nu is mijn vraag even; Hoe staan andere tandartsen hier tegenover? Wachten jullie ook met boren totdat een beginnend gaatje verder gaat? En wat is dan de graadmeter om te boren?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Tijdens de halfjaarlijkse controle zijn bij mij een aantal beginnende gaatjes geconstateerd. Mijn tandarts wil deze echter nog niet vullen omdat het volgens haar nu zonde is om in een verder gezonde tand of kies te boren.
Volgens haar kan het best zo zijn dat die gaatjes niet meer verder gaan en haar voorstel is daarom om die beginnende gaatjes de komende controles even 'in de gaten' te houden.
Uiteraard ga ik op het advies van mijn tandarts af, maar zelf had ik graag gezien dat ze die beginnende gaatjes gevuld had. Liever nu dan dat ik straks misschien pijnklachten krijg. De beginnende gaatjes zijn namelijk wel zover dat het echt kleine gaatjes zijn en geen donkere vlekjes/verkleuringen meer.
Nu is mijn vraag even; Hoe staan andere tandartsen hier tegenover? Wachten jullie ook met boren totdat een beginnend gaatje verder gaat? En wat is dan de graadmeter om te boren?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Re: Wanneer beginnende gaatjes vullen?
Je zult begrijpen dat het via het forum niet is te beantwoorden wat in jouw specifieke geval het beste is omdat de forumtandartsen niet in je mond kunnen kijken en je poetsgedrag niet kennen. Persoonlijk zou ik gewoon het advies van de tandarts volgen. Ik heb al 2x meegemaakt dat door de mondhygieniste gevonden gaatjes door de tandarts vooralsnog niet werden behandeld (maar inderdaad wel goed in de gaten gehouden).
Ik poets me overigens het Lazerus, dus waar die beginnende gaatjes vandaan komen, Joost mag het weten. Ik heb het sterke vermoeden dat er nu veel meer op wordt gelet dan vroeger. De tandarts zei er vroeger gewoon niks van totdat er echt geboord moest worden :cry:
Als je echt geinteresseerd bent in de materie zou je bijvoorbeeld onderstaande link eens kunnen bekijken, met name p. 9 tot en met 12, en het schema in hoofdstuk 4 "Cariesmanagement' in het bijzonder. Dat is wel bedoeld voor studenten tandheelkunde, dus geen gemakkelijke kost. Misschien zijn er betere teksten maar ik ben afhankelijk van wat op internet beschikbaar is. Het schema laat i.i.g zien dat er vrij veel bij komt kijken om het allemaal goed te kunnen beoordelen.
Link
Toen mijn eigen tandarts weer terug was en ik haar confronteerde met het boorwerk van haar collega zei ze dat die gaatjes wat haar betreft niet gevuld hadden hoeven worden. Zo nu ook weer dus. Uiteraard heeft het geen zin om daar over te bakkeleien natuurlijk, maar het geeft wel aan dat het per tandarts ook weer verschillend is.