Tussen mij tandvlees en de tand zelf trekt langzaam het tandglazuur weg .
Waardoor er kloven ontstaan ( soort gaten aan de buitenkant van de tand).
Ik kan er bijvoorbeeld met me nagel tussen . Nu merk ik dat dit steeds erger wordt . Eerst was het vooral aan de rechterkant, maar nu overal .
Ik drink vaak cola light , maar dat kan niet echt de reden zijn aangezien het tandglazuur alleen wegtrekt bij het tandvlees .
heeft iemand dit eerder meegemaakt?
en wat kan je er aan doen?
De tandarts heeft er al een soort spul op gesmeerd, maar dat hielp niks.
Waardoor er kloven ontstaan ( soort gaten aan de buitenkant van de tand).
Ik kan er bijvoorbeeld met me nagel tussen . Nu merk ik dat dit steeds erger wordt . Eerst was het vooral aan de rechterkant, maar nu overal .
Ik drink vaak cola light , maar dat kan niet echt de reden zijn aangezien het tandglazuur alleen wegtrekt bij het tandvlees .
heeft iemand dit eerder meegemaakt?
en wat kan je er aan doen?
De tandarts heeft er al een soort spul op gesmeerd, maar dat hielp niks.
Re: Wegtrekken tandglazuur rond tandvlees
De manier waarop je het verwoordt doet meer denken aan het terugtrekken van tandvlees en het (daardoor) ‘bloot’ komen liggen van het zachtere gedeelte boven het glazuur.
De ‘kloven’ lijken me eerder in dat zachtere tandbeen te zijn ontstaan (het deel boven het glazuur waar de wortel begint). Door erosie t.g.v. de cola (ook cola light!) en te hard poetsen misschien?
Wat kan je eraan doen?
- cola vermijden (maar dat geldt eigenlijk ook voor andere sterk eroderende dranken)
- indien van toepassing een 'soft' tandenborstel gebruiken
- sensodyne of andere pasta voor gevoelige tandhalzen gebruiken
- blote tandhalzen laten sealen (helpt tijdelijk) of laten voorzien van witte vulling (definitieve restauratie)
bedankt voor de reactie. Ik weet wat je bedoelt met het wegtrekken van tandvlees.
Het is namelijk zo dat als ik met me nagel op de tand zet in het kloofje dan kan ik er boven nog wel met me nagel op gaan staan .( dus net onder het tandvlees)
Me tandvlees is in orde .
Ik gebruik al sensodyne en ik heb de nieuwste tandenborstel van braun gekocht met iets van 7600 trillingen ( het is geen normale elektrische tandenborstel , maar 1 waar jezelf ook nog mee moet poetsen .De tandarts heeft laatst er spul op gesmeerd (waarschijnlijk sealen ) maar dat hielp eigenlijk niks. Ik zocht eigenlijk naar het woord witte vulling (definitieve restauratie) aangezien dat sealen niks hielp en er steeds bacterieeen etc in achter kunnen blijven.
Me tandarts gaf me ook het advies om de Sensodyne er gewoon op te smeren en na het poetsen niet na te poetsen en een klein beetje spoelen. Binnen kort moet ik weer naar de tandarts en dan vraag ik gelijk naar die witte vulling. Bedankt nogmaals
Even iets over sealen. Het effect moet goed merkbaar zijn (dus anders dan jij gesteld hebt). Het gaat enkele jaren mee.
Eerst wordt geëtst en vervolgens komt de kunststoflak (sealing) erop. Met een blauwe lamp wordt deze uitgehard.
Het advies doet vermoeden dat er nog geen sealing heeft plaatsgevonden. Na sealen kan de sensodyne nl. niet echt zijn werk meer doen (niet meer het zachte tandbeen bereiken). Het is dan immers afgesloten.
Dus niet vreemd opkijken als de tandarts (eerst) een sealing voorstelt.
Veel succes ermee!
Gr, Mignon
Nou, bij mijn dochtertje zijn de eerste defintieve kiezen het afgelopen jaar al 3 keer opnieuw verzegeld. De sealinglaag is tegen de volgende controle telkens verdwenen! Tussen de voorlaatste en laatste sealing zaten zelfs maar 3 maanden. Helaas betekende dit ook dat ik die laatste keer niet vergoed kreeg.
Mijn tandarts vond het (destijds, toen onze kinderen nog klein waren) niet veel zin hebben. Een goede fluoride tandpasta (met zijn glazuurhardende werking) en weinig snoepmomenten stonden ook garant voor een gezond gebit.
Lees verder het nuancerende artikel:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3742
Grts, Mignon