Wijsheidstanden laten trekken door gaatje erin?

Author:
Justchill
Posted:
wo, 11/07/2007 - 23:02
Hallo,

in mijn bovenste rechterwijsheidstand is een gaatje. Dit is zo'n 5 maanden vastgesteld in de zomer. Mijn tandarts wil deze tand niet meer behandelen om dit bijna niet gaat denk ik. De onderste wijsheidstand groeit helemaal schuin en duwt tegen de andere ernaast, maar daar heb ik helemaal geen last van. Van het gaatje heb ik echter ook geen last.

Nu stelde mijn TA voor om die wijsheidstanden te laten trekken. Echter ik heb er bang van.

Kan dit gaatje gewoon niet gerepareerd worden zonder te trekken?
Die onderste tand zit haast horizontaal; kan een TA dit verwijderen, zou ik beter naar de kaakchirurg gaan?
Duurt het lang vooraleer het genezen is?

graag advies
Spiegeltje

Wijsheidstanden worden vaak preventief getrokken, liefst voor het 24e jaar, omdat ze vaker wel dan niet problemen opleveren en botgenezing op later leeftijd wat minder goed verloopt. Als er echter helemaal niks mee aan de hand is, ze recht in de kaak staan én je er goed bijkunt om te poetsen is daarvoor eigenlijk geen reden. Het trekken houdt immers ook een (meestal klein) risico in op complicaties. Bovendien kunnen ze in de toekomt misschien nog van pas komen als pijler voor een brug.

De kies met het gaatje kan dus misschien wel gevuld worden, hangt ook af van de plaats van het gaatje. Het kán een indicatie zijn voor trekken. Je zult dit met de tandarts moeten bespreken als je twijfelt.

De horzontale ligging is - volgens mij - meestal wel een reden voor operatief verwijderen. Dat is voor de kaakchirurg een routine-ingreep, de tandarts kan er "een interessante uitdaging" in zien.

Ik zou de extractie in de bovenkaak, indien nodig, gewoon door de tandarts laten doen als geen complicaties worden voorzien en die in de onderkaak door de kaakchirurg. De kans is groot dat de tandarts daar so wie so niet aan zal willen beginnen. Aan de andere kant: als je toch bij de kaakchirurg bent kan ie ook wel beide kiezen even doen :-).

Ik heb ook een verstandskies laten trekken door de tandarts uit de bovenkaak en dat was een fluitje van een cent. Jaren geleden had ik wel wat meer last van de kiezen in de onderkaak. Dat is normaal, die zitten wat beter vast :-(.
wo, 11/07/2007 - 23:44 Permalink
Justchill

Hey,

bedankt voor je antwoord.

Ik ben nu 26, dus het is hoog tijd om hem evt te laten verwijderen.

Wat bedoel je met complicaties?
Moeten schuine tanden per se getrokken worden?
Kan ook de bovenste getrokken worden en de onderste niet?

Mijn tandarts zei dat hij het zelf wel zag zitten, maar ik heb er niet zo'n goed oog op. Denk dat ik het maar overlaat aan de kaakchirurg dan.
do, 11/08/2007 - 00:05 Permalink
Spiegeltje

Wat bedoel je met complicaties?

"Letsel van de nervus alveolaris inferior en/of de nervus lingualis (nervus = zenuw) is een beruchte en ernstige complicatie die kan volgen op het verwijderen van derde molaren(= wijsheidstand) in de onderkaak. Hoewel deze complicatie relatief weinig voorkomt, betreft het toch een aanzienlijk aantal patiënten, aangezien het verwijderen van derde molaren op grote schaal wordt uitgevoerd.

Nervusletsel na verwijdering van derde molaren behoort tot de belangrijkste redenen voor tuchtrechtzaken in de tandheelkunde en de kaakchirurgie. Een retrospectief onderzoek in Finland toonde aan dat ongeveer twee procent van de tandartsen en een op de vier kaakchirurgen waren geconfronteerd met een medisch-juridische claim als gevolg van nervusletsel na het verwijderen van een derde molaar (Venta et al, 1998). In 66% van de tuchtrechtzaken werd overgegaan tot schadevergoeding omdat men van mening was dat deze complicatie door een betere preoperatieve diagnostiek had kunnen worden voorkomen.
De aard van de complicaties is in verscheidene artikelen beschreven (Schoen et al, 1998; Strietzel en Reichart, 2002; Meijer et al, 2004). Nervusletsel veroorzaakt een tijdelijke of permanente vermindering van de sensibiliteit van de onderlip, van de tong of van beide. Hypo-esthesie of anesthesie is een ongebruikelijke doch belangrijke complicatie omdat dit door de patiënt in het algemeen als zeer hinderlijk of invaliderend wordt ervaren ".

Bron: NTVT juni 2004; 111: 239-242

De kans op deze complicatie hangt in belangrijke mate af van de vaardigheid van de behandelaar. In veel gevallen zal daarom de extractie van een 3e molaar in de onderkaak worden overgelaten aan de kaakchirurg. In de bovenkaak is de kans op ernstige complicaties dacht ik nog een stuk kleiner. Ik heb wel eens gelezen over dat er een opening kan ontstaan naar de sinusholte in de kaak bij extracties in de bovenkaak maar weet niet zeker of dat ook geldt voor de 3e molaar. In ieder geval lijkt dit niet zo'n ernstige complicatie als zenuwletsel dat bij de onderkaak kan voorkomen.

Dit is wat algemene info. Verder kan ik de zaak ook niet inschatten wat betreft het wel of niet trekken. Ik zou zeggen: informeer je nog wat verder en beslis dan samen met de tandarts wat het beste is dat op dit moment moet gebeuren en door wie. Zelf neig ik er wel naar om de scheef groeiende kies uit de onderkaak te laten verwijderen door de kaakchirurg als het mijn mond was..

Er zitten ook tandartsen op dit forum, dus wie weet....
do, 11/08/2007 - 09:51 Permalink