Wat is een endodontoloog en hoe gaat de behandeling in z'n werk na een wkb waarvan 2 buccale gangen niet toegankelijk zijn en 1 niet te vinden. En is het normaal na een wkb 2 dagen druk op de kies te hebben en de derde dag minder druk maar een opgezette wang en het gevoel dat de ontsteking nbaar boven is gegaan
Re: Endodontoloog
Tandartsen hebben dit kostbare apparaat meetstal niet, alhoewel bij de praktijk waar ik zit (met drie tandartsen) ze er sinds enige tijd ook een hebben. En heb wel gelezen dat het bij meer praktijken zo is. Dat is toch wel een pré bij wortelkanaalbehandelingen. Ik weet niet of ze in mijn praktijk de microscoop daarvoor standaard gebruiken, zal ik eens vragen.
De endodontologen voeren alle wortelkanaalbehandelingen uit, ook de eenvoudige, na verwijzing door de tandarts-algemeen practicus (bron: http://www.nvve.com) . Bepalend is of een bepaalde behandeling tot de competentie hoort van de verwijzende tandarts, dit is uiteraard per tandarts verschillend. Wortelkanaalbehandelingen kenmerken zich door een grote variatie in moeilijkheidsgraad. Hoewel behandeling bij de endodontoloog mogelijk een (iets) hoger succespercentage heeft (*), zijn er ook nadelen. Zoals de lange wachtlijsten, lange reistijden (buiten de Randstad zijn ze dunbezaaid) en in praktijk hogere kosten alhoewel de tarieven niet anders zijn dan de normale tandartstarieven.
Ik denk dat als je als patient, ondanks de kunde van de tandarts, liever naar een endodontoloog wilt deze tandarts dit niet zal gaan tegenhouden. Het is in jouw geval natuurlijk wel zo dat de endodontoloog aan dezelfde praktijk is verbonden. Dan kunnen op dit punt bepaalde praktijkregels gelden uit oogpunt van efficiency. Bijvoorbeeld dat de endodontoloog alleen de herbehandelingen doet (Op deze manier verdient de praktijk aan slecht uitgevoerde behandelingen :wink: :wink:). Daar kun je als patient niet omheen, of je dochter zou dus buiten de praktijk je heil moeten zoeken.
(*) moeilijk hierover harde onderzoeksgegevens te vinden, te meer ook omdat endodontologen de moeilijkere gevallen plegen te doen.