Ik ben ook al een tijd niet meer geweest

Author:
tommy78
Posted:
za, 11/17/2007 - 12:02
Door een grote angst ben ik ook al een tijd niet meer naar de tandarts geweest.
Heb ondertussen alle verstandskiezen gekregen.
Mijn draadje achter de voorste tanden is losgeraakt en is er uitgevallen. Verder heb ik aanslag achter mijn tanden.
Het was voor mij al een hele stap om op dit forum te gaan schrijven.
Want ik heb nu last van mijn rechter onderkant van mijn gebit. Ik denk dat er een gaatje zit.
Ik moet nu gewoon echt gaan. Alleen naar welke tandarts? En weten jullie ook of er nog vergoedt wordt door het ziekenfonds, als je zolang niet bent geweest?
Ik ga in ieder geval never nooit meer naar mijn oude tandarts!
Spiegeltje

De eerste stap is inderdaad een tandarts zoeken. Je kunt aan iemand in je omgeving eens vragen welke tandarts ie heeft en of ie bevalt. En dan telefonisch informeren of de praktijk nog patienten aanneemt. Want nogal wat praktijken zitten vol, alhoewel de situatie wel wat verbetert. Je kunt natuurlijk ook op de tandarts zoekfunctie kijken van http://www.tandarts.nl (deze site) of http://www.tandartsennet.nl (onder 'patient'). Hierop staat trouwens maar een deel van de tandartsen die patienten aannemen.

De leeftijdsgrens voor de dekking van tandheelkundige zorg in de basisverzekering gaat vanaf 1 januari 2008 van 18 naar 22 jaar. Dit betekent dat verzekerden tot 22 jaar recht hebben op het uitgebreide jeugdpakket aan tandheelkundige zorg. Jongeren tot en met 18 jaar hadden in 2007 al recht op dit pakket. Bovendien wordt deze tandheelkundige zorg voor de verzekerden tot 22 jaar uitgezonderd van het verplichte eigen risico dat per 1 januari 2008 wordt ingevoerd. Het feit dat je al lang niet meer bent geweest maakt niet uit. Die saneringsplicht is iets van vroeger.

Na je 22e jaar dien je je aanvullend te verzekeren of de kosten uit eigen zak te betalen. Ook als je aanvullend verzekerd bent is er een limiet op de vergoedingen. Voor de meest vergoedende aanvullende verzekeringen geldt een medische selectie (lees: geen hoge kosten, zoals kronen, te verwachten de komende jaren).

Ik hoop dat je je tegen de weerstand om de tandarts weer op te zoeken kan verzetten. Een nieuwe tandarts is zo gek nog niet. Je kunt gewoon een eerste kennismakingsafspraak maken waarin je alles uitlegt en de tandarts geen behandeling doet. Alleen even in je mond kijkt. Op het eerste gezicht lijkt me - afgaande op je beschrijving - er nog weinig aan de hand waar je tegen op zou moeten zien. Maar dat is makkelijk praten natuurlijk.
za, 11/17/2007 - 12:41 Permalink
tommy78

Hartsikke bedankt spiegeltje voor je reactie. Ik heb even op internet gezocht en er is bij ons in de buurt een tandheelkundige kliniek. Die ook lichte roesjes geven. Ik denk lachgas. Zij behandelen ook verstandelijk gehandicapten. en kinderen die angstig zijn. Ik kan gewoon een formulier van internet downloaden en invullen en mailen.
Das ook nog makkelijk en het lijkt een minder grote stap.
Met mijn gebitsproblemen lijkt het idd mee te vallen. Maar ik ben echt al jaren niet naar de tandarts geweest.
za, 11/17/2007 - 14:03 Permalink