Beugel van niet-metaal materiaal... (psychisch probleem...)

Author:
Arjan123
Posted:
wo, 11/28/2007 - 00:51
Ik (26 jr) heb een (psychisch) probleem waardoor ik niet tegen metalen kan. Heel raar, maar waar. Het is niet zo dat ik geen metaal durf aan te raken ofzo, ik kan mijzelf in het dagelijkse leven heel goed voordoen alsof er niks aan de hand is. Behalve mijn moeder weet niemand het, zelfs niet mijn beste vrienden. Alleen nu komt het probleem, ik wil graag wat aan mijn gebit gaan doen. Een bovenkaakverbreding voornamelijk.

Nu het probleem, alle mogelijkheden omvatten toch wel een langere tijd lopen met metaal in je mond. Van het idee walg ik letterlijk. Als ik er te veel over nadenk krijg ik zelfs kotsneigingen.... Na een operatie waarbij ze in het bot van je kaak snijden/zagen om hem wat minder sterk te maken, krijg je een apparaatje in je mond die je elke dag moet aandraaien en die vervolgens je bovenkaak uit elkaar gaat drukken. Dat apparaatje is van metaal... Nu heb ik goed dat apparaatje bekeken en nu denk ik dat ik dat psychisch wel aan kan. Het is vrij straight forward en geen draden, haken of andere gekke (in mijn ogen gore) dingen. Dus dat zou moeten kunnen. Alleen, je krijgt een enorme spleet tussen je voortanden. Dat fixen ze vervolgens met een plaatjesbeugel. En dat is wel weer een enorm probleem. Dat zie ik echt niet zitten.

Nu mijn vraag: Zijn er oplossingen waarbij een beugel kan worden gemaakt van een ander materiaal dan een willekeurig soort metaal? Dus kunststof iets ofzo? Toen ik dit verhaal een paar jaar geleden bij een orthedontist neer legde ben ik vierkant uitgelachen door hem en zijn assistente (letterlijk uitgelachen 'doe normaal man, een sleutel van je huis is toch ook van metaal? OF slaap je soms op de stoep hahaha') en stond ik binnen 5 minuten met een enom rotgevoel en een illusie armer buiten. Nu hoop ik dat die kerel gewoon kortzichtig was en er wel mogelijkheden zijn...
mecánico para …

Ik vind de reactie van die orthodontist ronduit onbeschoft. Maar dat is geen antwoord op je vraag.
Ik denk dat het niet mogelijk is metalen voleldig uit een orthodontische behandeling weg te laten. Ik zou eerder een rondje cognitieve therapie met een geschikt persoon doen om van je metaal angst af te komen en de behandeling dan alsnog aan te gaan.
Het rpobleem is namelijk dat er veel alternatieven lijken te zijn maar soms zijn er alleen metalen mogelijk voor schoefjes of bandjes. Dus iets aan de fobie doen lijkt me parallel aan de orthodontie geen slechte zaak.
wo, 11/28/2007 - 12:37 Permalink
Arjan123

Bedankt voor de reacties... Een optie zou inderdaad zijn van het psychische probleem af te komen. Nu ben ik daar al mee bezig geweest en heb daar professionele hulp voor gehad. Vroeger 'kon' ik nog niet eens de rits van mijn broek dicht doen. Tegenwoordig doe ik alle dagelijkse dingen netzoals iedereen ze doet en druk ik het gevoel weg (het is er wel, maar ik reageer er niet of minder heftig op). Doel was ook om in het gewone leven mee te kunnen draaien. Dat is na jaaaaren behandeling gelukt en heel goed ook, niemand heeft het door. Misschien als ik er weer jaaaren insteek dat ik uiteindelijk op het punt ben dat ik metaal in mijn mond aandurf, maar ben bang dat ik vervolgens weer 10 jaar van mijn leven kwijt ben met een gebit waar ik totaal niet tevreden mee ben. Als er helemaal geen opties blijken te zijn dan ga ik uiteraard voor die oplossing op langer termijn, maar ik zou heel graag het op iets korter termijn doen...
vr, 11/30/2007 - 00:36 Permalink
kaatje213

hej

jeetje wat een onprofessionele benadering van de othodontist op je probleem. een vriendin van mijn vriend die heeft ook op latere leeftijd een beugel genomen maar die wilde niet met een ijzeren hekwerk in haar mond lopen en die heeft gekozen voor een beugel van plastic. het is een soort mal van je tanden en kiezen en die duwen ook je tanden naar hun goede plaats. ik weet niet of dat bij jou ook mogelijk is maar ik zal het even navragen. het kan zijn dat de behandeling dan wel langer duurd. op deze site kan je er meer over vinden

http://www.dirkvanlaere.com/invisalign.htm

ik hoop dat je er wat aan heb.

groetjes en sterkte

kaatje213
zo, 01/27/2008 - 22:56 Permalink
Arjan123

Iedereen bedankt voor de antwoorden!
hej

jeetje wat een onprofessionele benadering van de othodontist op je probleem. een vriendin van mijn vriend die heeft ook op latere leeftijd een beugel genomen maar die wilde niet met een ijzeren hekwerk in haar mond lopen en die heeft gekozen voor een beugel van plastic. het is een soort mal van je tanden en kiezen en die duwen ook je tanden naar hun goede plaats. ik weet niet of dat bij jou ook mogelijk is maar ik zal het even navragen. het kan zijn dat de behandeling dan wel langer duurd. op deze site kan je er meer over vinden

http://www.dirkvanlaere.com/invisalign.htm

ik hoop dat je er wat aan heb.

groetjes en sterkte

kaatje213

Hier heb ik zeer zeker wat aan... dit is precies wat ik zocht... thanks!!
wo, 03/19/2008 - 00:18 Permalink