lastige kwestie

Author:
linetkok
Posted:
wo, 11/28/2007 - 22:03
ik heb in oktober bij een noodtandarts een begin van een endo laten doen. Foto's gemaakt en de lengte van de vijltjes zijn doorgegeven aan mijn eigen tandarts. Die heeft een week later de endo afgemaakt met de zelfde lengte vijltjes. Na de behandeling weer een foto gemaakt en ik ging blij naar huis(ben heeeeeeeeel bang). Twee weken later heel erg veel pijn gekregen. Weer naar de tandarts gegaan. Vertelde ze me dat ze op de eindfoto had gezien dat de vijltjes eigenlijk te kort waren geweest. Nu had ik een wortelpuntontsteking. Ze gaf me een ab kuur en ik zou maandag komen en zou ze de kies trekken.

De pijn werd zo vreselijk erg dat ik op vrijdag bij een noodtandarts langsging.Deze wilde de kies niet trekken en begon over apexbehandeling te praten,tikte een keer op mijn kies en schreef een recept uit voor andere abkuur en pijnstillers.Kassa, 60 euro moest ik betalen, ben twee minuten binnen geweest. Er zat niet eens een plafond in de behandelkamer en het stonk er en alles was vies.

zaterdag kreeg ik een abces en kwam weer bij een andere noodtandarts terecht, een hele fijne man, en hij heeft het onding getrokken. Het was zo vreselijk ontstoken dat het bijna niet te verdoven viel. Hier moest ik 70 euro betalen. Maar nu vond ik dat redelijk.

Ik vraag me nu af, heb ik gewoon dikke pech gehad of zijn er fouten gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden?? En waarom is het trekken van een kies,compleet met veel spuiten en drie kwartier tijd maar een tientje duurder dan twee minuten in een aftanse praktijk en er niet eens iets wezenlijks gedaan is??
Ik voel me genaaid.

en had mijn eigen tandarts niet gewoon gelijk mijn kies moeten trekken ipv me weg te sturen mer antiboitica? (is trouwens al de tweede keer)
Spiegeltje

....en had mijn eigen tandarts niet gewoon gelijk mijn kies moeten trekken ipv me weg te sturen mer antiboitica? (is trouwens al de tweede keer)

Zeker. Als de tandarts stelt dat het element verloren is en moet worden getrokken is het nut van het starten van een AB-kuur zeer twijfelachtig. Dan maar beter gelijk trekken, dat is niet zo'n ingewikkelde klus. AB wordt wel eens van te voren voorgeschreven maar alleen als infectiegevaar dreigt elders in het lichaam bij mensen die daarvoor extra gevoelig zijn. Mensen met kunsthartklep bijvoorbeeld.

Verder vind ik het wel behulpzaam van de noodtandarts om de lengte van de vijltjes door te geven maar als ik tandarts was zou ik toch wel even de lengte van de wortelkanalen zelf bepalen. Een juiste lengtebepaling is namelijk heel belangrijk voor het slagen van een wkb zoals iedere tandarts weet. Een niet volledig gereinigd kanaal is vragen om problemen zoals je zelf hebt ervaren.
wo, 11/28/2007 - 22:41 Permalink
vV

klopt..Uw eigen tandarts had noet zo maar af moeten gaan op de lengtes die doorgegeven waren, en dit moeten controleren. daarnaast had zij moeten informeren dat er te kort gevuld was , er was immers een eindfoto gemaakt... daar is de eigen tandarts duidelijk te kort geschoten mi. Sterker nog aan de hand van de eindfoto had een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden om het een keer over te doen. (liever gelijk weer open maken want dan komt de kanaalvulling er gemakkelijker uit, de sealer is dan nog niet hard namelijk!)

2e plaats vind ik AB voorschrijven niet zo ok, en als er tekort gevuld is is een herbehandeling meestal geen probleem. Eigenlijk heb ik de indruk dat de Ab niet voorgeschreven is omdat dat een goede indicatie was, maar om tijd te rekken voor de eigen agenda van de tandarts..

Die andere zaken: hangt erg af van dag en tijdstip, bv toeslagen voor avond/weekend ed, kunnen gelijk veel verschil maken.

Als u die praktijk echt zo vies vond (dat ie blijkbaar lagere tarieven moet hanteren?) is een klacht daarover bij de IGZ de aangewezen weg.
do, 11/29/2007 - 08:21 Permalink
vV

te kort is inderdaad relatief. Electronische lengtebepaling is nauwkeuriger dan een foto idd, is ook uit onderzoek gebleken.

Maar in dit geval zei de tandarts zelf dat ie tekort gesloten was.. dan is mijn conclusie dat en de door de tandarts die geopend heeft opgegeven lengte niet gecontroleerd is, en er geen electronische lengtebepaling gebruikt is. Daarnaast kwam de tandarts pas met de mededeling toen er klachten kwamen..
vr, 11/30/2007 - 09:49 Permalink