hallo
ik heb al ruim 21 jaar mijn brug
deze zit in de op de plaats van mijn boven-voortanden
maar nu heb ik de laatste tijd last van steken aan een aanhechtingstand voor mijn brug
de tandarts heeft een gaatje ontdekt in die tand
nu moet mijn brug er af "getikt "worden.
kan mij iemand vertellen hoe dit in zijn werk gaat
en zijn er risico's bij dat bv, mijn andere aanhechtings tanden afbreken
ik ben daar best bang voor, want wat gaan ze dan doen .
ik hoop dat iemand mij meer informatie hierover kan geven.
want ik zie de behandeling niet zo zitten eigenlijk
ik heb al ruim 21 jaar mijn brug
deze zit in de op de plaats van mijn boven-voortanden
maar nu heb ik de laatste tijd last van steken aan een aanhechtingstand voor mijn brug
de tandarts heeft een gaatje ontdekt in die tand
nu moet mijn brug er af "getikt "worden.
kan mij iemand vertellen hoe dit in zijn werk gaat
en zijn er risico's bij dat bv, mijn andere aanhechtings tanden afbreken
ik ben daar best bang voor, want wat gaan ze dan doen .
ik hoop dat iemand mij meer informatie hierover kan geven.
want ik zie de behandeling niet zo zitten eigenlijk
Re: gaatje in tand onder mijn brug
Logisch dat de behandeling je vooraf de stuipen op het lijf jaagt. Alleen het idee al dat je gebit niet eeuwig mee kan, is even wennen.
Er zijn twee mogelijkheden. Je doet niets aan het gaatje en de tand wordt waarschijnlijk verder aangetast. Hierdoor gaat de brugpijler verloren en heb je een grotere brug of iets anders nodig. Of de brug wordt eraf getikt en de tand met het gat gerepareerd. Hierbij kan de brug kapot gaan en heb je misschien een nieuwe brug nodig.
Tandartsen die met dit soort plannen komen hebben dit vaker gedaan en weten hoe ze een brug redelijk veilig moeten verwijderen.
Hoe gaat dat? Met een kronentikker of met een speciale boor. En veel geduld soms.
Als de brug eraf is, wordt alles schoon gemaakt en eventueel gerepareerd en kan de oude brug er vaak weer op geplakt worden. Achterliggende reden hiervoor is de veroudering van het 20 jaar geleden gebruikte cement om de brug toen vast te plakken. Doorgaans laat die makkelijk los. En hoeft alleen maar vervangen te worden door nieuw cement. Plus natuurlijk een beetje vulling in het gaatje.
Heel soms is bijvoorbeeld de wortel gebroken en is dat de oorzaak van het gaatje. Zo'n situatie vraagt om een nieuw plannetje om je gebit te restaureren. Bijvoorbeeld met een grotere brug.