Mijn tandarts wil een paar kiezen met grote almagaan vullingen vervangen door kronen.
Op zich is er geen probleem met de vullingen maar het lijkt hem verstandig omdat de vullingen 15 jaar of ouder zijn en de kiezen alleen maar zwakkker worden.
Is het verstandig dit advies zondermeer op te volgen?
Op zich is er geen probleem met de vullingen maar het lijkt hem verstandig omdat de vullingen 15 jaar of ouder zijn en de kiezen alleen maar zwakkker worden.
Is het verstandig dit advies zondermeer op te volgen?
Re: Kronen noodzakelijk?
Wil hij alle kiezen vullingen vervangen voor kronen of bekijkt hij het per kies? dit laatste lijkt mij het beste, samen even overleggen, dan weet je waarom hij het nodig vindt.
Standaard natuurlijk niet nodig, omdat er tegenwoordig met composiet veel kan, ook kan er gekeken worden naar een inlay, ook wel cerec genoemd, dan kun je meer van je eigen kies behouden. Overleggen dus! succes. fijne kerst :smt114
Als de feiten precies zo zijn zoals je het hier opschrijft denk ik van niet. Ten eerste is het niet zo dat kiezen "alleen maar zwakker worden na verloop van tijd". Als er geen problemen zijn met de amalgaamvullingen, dit uiteraard ter beoordeling aan de tandarts, kun je ze beter gewoon laten zitten, ook al zijn ze al 15 jaar oud. Bij het plaatsen van kronen moet weer tandweefsel worden weggeslepen. Naar de huidige inzichten moet dat - zo veel mogelijk dan - worden voorkomen. Dus bekronen oké, maar in principe alleen als het nodig is en niet uit voorzorg. Daarbij komt inderdaad ook nog eens de vraag waarom de amalgaamvulling niet gewoon vervangen wordt door een composietrestauratie. Dat zou de tandarts ook even moeten uitleggen vind ik. Waar vroeger kronen nodig waren, volstaat steeds vaker een composietrestauratie. Een beetje handige tandarts met liefde voor het vak kan daar iets moois van maken, met knobbels en al. Misschien niet zo mooi als een kroon maar wel afdoende.
Zeker als je regelmatig op controle gaat.
En Spiegeltje,
een uitgebreide composietrestauratie is ingrijpender dan een kroonpreparatie.
Alle amalgaam wegboren, excaveren, bevel slijpen,misschien nog 1 of meerdere parapulpaire stiften, etsen, bonden, afwerken, zal de pulpa je niet zo in dank afnemen.
Nou dat is dan weer leuk :smt009 om te lezen. Mijn laatste amalgaam vulling gaat in januari vervangen worden door een composiet vulling, vlgs mij is het een aardig grote vulling.
Als ik dit nu zo lees word ik daar niet vrolijk van, ik dacht echt dat het goed te doen was, dit was het voorstel van de tandarts omdat de vulling a. oud is, b. heel klein beetje afgebrokkeld is.
Is een Cerec kroon dan geen goed alternatief voor een kroon, ik heb nml begrepen dat er steeds minder gewone kronen nodig zijn omdat 1e keus composiet, 2e keus Cerec is en als laatste optie pas een kroon. :smt006
Aan één kant loopt de vulling zelfs door tot het tandvlees.
Maar er is geen scheurtje te zien en heb er ook nog nooit last van gehad.
Als de tandarts tzt de vulling zou moeten vervangen door eenkroon, dan kan de oorzaak zijn dat de normale gebitsslijtage nu mogelijk een potentieel gevaar wordt voor de grootte van de vulling. Dan wil hij/zij de breuk voor zijn en de regie in eigen hand houden. Ik denk dat dat heel slim kan zijn als toekomst traject.
NB Cerec adviseren heeft alleen nut als de tandarts ook een Cerec heeft, Inlays ipv vullingen is nutteloos gebleken, en een onlay wordt qua indicatie erg beperkt toegepast.........en dan zou goud de eerste keus zijn als je echt weefsel wil besparen.
Het propageren van het maken van alles in composiet is als je de beet niet kent ook niet handig aan te dragen als redelijk alternatief. De levensduru, zeker als er grote knobbels bij betrokken zijnn is helemaal niet zo vorospelbaar en met name een optimale vorm tussen de kiezen in en in de beet zelf is gewoon ronduit moeilijk. Dus voor sommige kiezen zou het mogelijk zijn, voor andere juist een achteruitgang.
preken voor eigen parochie.
Indicatiestelling is idd. met de huidige composieten achterhaald.
Nu zit ik dus net als vragensteller met een oude amalgaam, composiet toch maar gewoon proberen? Het is de achterste(geen verstandskies) kies boven. :smt006
Je moet dus weten te prepareren en weten wat je met de software van de Cerec moet.
Probleem is de randspleet, die is in veel van de gevallen veel te groot, zeker in vergelijkijng met de gemaakte restauratie uit het lab.
De Cerec "zweeft" dus ahw. in de composietcement.
Wat is dan het verschil met een goede composietrestauratie??
Zeker als je de prijzen ervan in ogenschouw neemt.
Wat is dan de reden dat uitgebreide composietrestauraties überhaupt worden uitgevoerd? Onkunde van de tandarts? :D Je zou dan beter altijd kunnen zeggen: ga dan meteen maar voor de kroon toch? Los dan van het kostenaspect uiteraard, dat is me duidelijk.
Nou non-informatie? Als er door de "geïnteresseerden" op alternatieven wordt gewezen is dat geen non-informatie volgens mij. Een geheel ander probleem is of die alternatieven daadwerkelijk kunnen worden toegepast. Dat weten we niet hé, zonder in de mond gekeken te hebben, ook de tandarts niet. Alhoewel er altijd situaties zijn op te noemen waarin het alternatief zeker niet werkt. Of de TopicStarter daar echt mee wordt geholpen is ook maar de vraag.
In ieder geval is de TS toch wel een stukje wijzer geworden van al de antwoorden en ik hoop dat ie ook de bomen door het bos nog ziet.
N.B. Ik zou nog steeds gaan voor afwachten, tenzij de tandarts de prognose echt somber inziet. En dan goed blijven volgen uiteraard. Is dan volgens mij ook geen tandheelkundige afweging maar gewoon een keuze van de patient in een 'grijs gebied' waarin de tandarts ook geen harde uitspraken kan doen.
Dat is ook wat in mijn praktijk gebeurt!!
En wanneer er een patient binnenkomt met rampante cariës dan worden er idd. uitgebreide restauraties gemaakt.
Niet alleen van composiet overigens, maar vaak ook van GIC-cement.
En er zijn altijd patiënten die geen kronen kunnen/willen betalen....
Ik denk dat als die tandarts dat als voorstel neelegt dat niet zo'n gek voorstel is gelet op de behoudende manier van 15 jaar vullingen die goed zijn laten zitten. Dan komt er een moment van keuzes. en dat is wat wordt geboden.
En de vorostellen van de "geintresseerden" gaan van knobbelvervangende composieten tot cerec allen toch voor het grootste deel als onwerkbaar de prullebak in. Heeft met de jaren ervaring te maken dat ik dat zo durf te stellen, hoef ik die hele mond nauwelijk s voor te zien, ik heb er namelijk wel een beeld bij. net als bij het voorstel van die tandarts.
Het voorstel: Uitstellen van een kroon alleen omdat het eventueel met composiet ook wel zou moeten kunnen heeft veel meer inzicht in die mond nodig. En dat kan je dus alleen als je de mond er wel bij ziet.
Voorspelbare tandheelkunde heeft di eman zo ver gebracht, en daar gaat ie meer verder door er kronen op de kiezen te plaatsen. Stabiliseren van de beet, de occlusie en articulatie. risico's mijden. strategische elementen veilig stellen. Zo heet dat.
Kan er niets aan doen, maar dat is gewoon tandheelkunde zoals dat nu nog steeds wordt gedoceerd. Voorspelbaar en keep it simple met vlag en wimple
Er komt een moment dat de patient voor een voldongen feit gesteld wordt.
Dit is zo'n moment.
Fijne kerst allemaal.
In december is er een stuk van een kies afgebroken. Net als bij wdv een kies met 90% amalgaam en de vulling door de buitenkant tegen het tandvlees aan.
De resterende randjes tand zien er m.i. fragiel uit. Mijn tandarts stelt een kroon voor. Nu heeft een kennis die slechte ervaringen had met een kroon mij gewezen op het "aanplakken" van composiet. Een veel minder ingrijpende behandeling dan een kroon, volgens haar.
Mijn vragen zijn, hoe ver kan je gaan met het vervangen van amalgaan door composiet? Ook bij een kies waar ca. 20% is afgebroken.
Is dit "aanplakken" (adhesieve technieken?) hetzelfde als een composietvulling?
Zou ik mijn tandarts achteraf nog kunnen lastigvallen met een extra kijkje in mijn mond?
:smt017