Apex of trekken en implantaat?

Author:
Theo36
Posted:
di, 12/25/2007 - 10:34
Beste tandarts, graag even uw advies.

Op een van mijn kiezen is een wkb uitgevoerd. Geen last van, niet pijnlijk meer. Echter, de kwaliteit van de kies werd steeds slechter. Mijn tandarts heeft toen voorgesteld om een kroon op deze kies te plaatsen. Hij had een foto van de kies gemaakt en zag toen een zwart puntje bij de wortel. Nu moet ik volgens hem eerst een apex ondergaan en pas daarna (ca. 6 maanden nade apex) kan de kroon erop.

Ik vindt dit nogal wat....

Is het een optie om de kies onbehandeld te laten zitten (hij is niet pijnlijk!) en pas op het moment dat hij eventueel pijn gaat doen laten trekken en vervolgens een implantaat te plaatsen? Wie weet hoeft dit helmaal nooit als de kies niet pijnlijk wordt.

Ik vindt het in principe wat zonde om een apex te ondergaan die ook verkeerd kan aflopen (pijn etc.).

Alvast bedankt voor uw advies!
hello jozefien

Hi, ik ben geen tandarts, maar heb ongeveer hetzelfde pas meegemaakt. Een verzwarting bij een wortel die een wkb had ondergaan. ik had wel pijn, maar vlgs mij niet van die kies en voelde er ook niet zoveel voor, ben toch maar naar de kaakchirurg gegaan, deze vond een apex niet nodig omdat de zwarting vaak een soort litteken is dat is achtergebleven na een ontsteking.
Als de ontsteking is opgeruimd kan er dus altijd nog iets te zien blijven, dit mag natuurlijk niet groot zijn en ook niet groter zijn dan op een vorige foto.
Mijn kiespijn bleek dus ergens anders vandaan te komen en de kies, waar dus een kroon op zit is nog altijd rustig, ik denk wel dat je zoiets in de gaten moet houden en snap wel dat de tandarts voorzichtig is omdat er nu een kroon op moet.
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat je ontsteking soms niet voelt, dan kan de kies gaan loszitten en raak je hem kwijt, dit is mij ook een keer gebeurd en daar baalde ik goed van!