Apex of trekken en implantaat?

Author:
Theo36
Posted:
di, 12/25/2007 - 10:34
Beste tandarts, graag even uw advies.

Op een van mijn kiezen is een wkb uitgevoerd. Geen last van, niet pijnlijk meer. Echter, de kwaliteit van de kies werd steeds slechter. Mijn tandarts heeft toen voorgesteld om een kroon op deze kies te plaatsen. Hij had een foto van de kies gemaakt en zag toen een zwart puntje bij de wortel. Nu moet ik volgens hem eerst een apex ondergaan en pas daarna (ca. 6 maanden nade apex) kan de kroon erop.

Ik vindt dit nogal wat....

Is het een optie om de kies onbehandeld te laten zitten (hij is niet pijnlijk!) en pas op het moment dat hij eventueel pijn gaat doen laten trekken en vervolgens een implantaat te plaatsen? Wie weet hoeft dit helmaal nooit als de kies niet pijnlijk wordt.

Ik vindt het in principe wat zonde om een apex te ondergaan die ook verkeerd kan aflopen (pijn etc.).

Alvast bedankt voor uw advies!
hello jozefien

Hi, ik ben geen tandarts, maar heb ongeveer hetzelfde pas meegemaakt. Een verzwarting bij een wortel die een wkb had ondergaan. ik had wel pijn, maar vlgs mij niet van die kies en voelde er ook niet zoveel voor, ben toch maar naar de kaakchirurg gegaan, deze vond een apex niet nodig omdat de zwarting vaak een soort litteken is dat is achtergebleven na een ontsteking.
Als de ontsteking is opgeruimd kan er dus altijd nog iets te zien blijven, dit mag natuurlijk niet groot zijn en ook niet groter zijn dan op een vorige foto.
Mijn kiespijn bleek dus ergens anders vandaan te komen en de kies, waar dus een kroon op zit is nog altijd rustig, ik denk wel dat je zoiets in de gaten moet houden en snap wel dat de tandarts voorzichtig is omdat er nu een kroon op moet.
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat je ontsteking soms niet voelt, dan kan de kies gaan loszitten en raak je hem kwijt, dit is mij ook een keer gebeurd en daar baalde ik goed van!
Een wkb kan, bij klachten, opnieuw worden gedaan(eventueel door een endodontoloog), daarna kun je altijd nog een apex krijgen. Maar laat er wel goed naar kijken, het is zonde als je er een kroon opzet en de boel is nog steeds niet rustig. gezellig Kerstfeest :smt114 o, zie net dat Newtan heeft geantwoord, hij is dus niet voor een apex begrijp ik, dus misschien bedoelt hij laat maar zitten. je moet dus maar even goed met je tandarts overleggen.
di, 12/25/2007 - 11:33 Permalink
Theo36

In handen van experts hebben implantaatkronen een hoger succespercentage (92-98%) dan een apex en kroon (60-70%). Daar is in Nederland de prijs ook naar.
Hallo bedankt voor het antwoord tandarts! Kan ik het dus best laten zitten totdat het pijn gaat doen en dan pas trekken met implantaat? Is dat verantwoord of gaat mijn kaakbot er dan aan? Heb op 10 Jan as een afspraak bij de kaakchirurg en moet dus snel beslissen.... BVD Theo
di, 12/25/2007 - 13:52 Permalink
Newtan

Goed idee, Josefien.
Dat zou ik ook doen: eerst overleggen met de KC.
Ik vraag altijd: wat zou je je broer voor advies geven? (Zus mag ook :wink: ).

Het risico dat het kaakbot eraan gaat is er als de wortel gebroken is. En dat is in dit soort situaties (met uit elkaar brekende kiezen) meer dan gemiddeld het geval. Dus laat in zo'n geval de TA regelmatig checken op smalle pockets (net naast een eventuele breuk in de wortel) en als die zichtbaar is: trekken/hevelen. Dan niet langer wachten.

Maar bespreek dit met de KC.
di, 12/25/2007 - 17:36 Permalink