goede middag,
Graag deskundig advies mbt het volgende.
10 jaar geleden heb ik aan een grote kies links onderkaak (de 36?)
een wortelkanaalbehandeling gehad.
In 2003 heb ik een fikse onsteking gehad aan de wortelpunten.
De kaakchirurg heeft mij geopereerd.
Hij zei mij dat ik rekening moet houden met problemen in de toekomst bij deze kies. Dit omdat er slechts 3 kanalen zijn gevonden en er na alle waarschijnlijkheid een 4e moet zitten die ze niet kunnen vinden.
In elk geval heb ik sinds 3 weken weer problemen in mijn kaak.
De klachten begonnen met een zwelling aan de linker binnenkant
van mijn lip. Deze werd dik en rood. Deze zwelling kwam op en ging weer weg. Ongeveer 1,5 week na het ontstaan van deze zwelling voelde ik een druk in mijn onderkaak.
De huisarts constateerde een zwelling in mijn kaak (de plooi tussen de onderkaak en de wang).
Ik ben naar de tandarts gegaan en zij heeft mij amoxcicilline 500 voorgeschreven voor 7 dagen omdat ze niets op de foto kon zien. Dit hielp mij goed. 5 Dagen na het beeindigen van de kuur zwol mijn binnenlip weer op en voelde ik direct weer de zwelling in de kaak.
De tandarts kon wederom niets ontdekken op een foto en heeft nu amoxcicilline met clavulaanzuur voorgeschreven. Deze kuur lijkt niet veel te doen.
Laat ik het zo zeggen, de klachten worden niet erger maar ook niet minder.
De druk in mijn kaak voel ik opkomen en zakt ook na verloop van tijd weer wat af. Zo nu en dan zwelt mijn lip ook wat op.
Ik vind het allemaal nogal vreemd eerlijk gezegd.
Ik heb voor 7 januari een afspraak bij de kaakchirurg aangezien de tandarts niet goed weet waar de klachten vandaan komen.
Ze vermoedt gezien de problematische geschiedenis van de kies in de linker onderkaak dat daar het probleem zit.
Maar ze kan de zwelling in mijn lip niet goed plaatsen.
Vandaag is de laatste AB dag en ik ben nogal bang dat de ontsteking na het stoppen met de kuur zich razendsnel gaat ontwikkelen.
Nou het is een heel verhaal, maar het gaat er eigenlijk om of mijn klachten veroorzaakt kunnen worden door een mogelijke onsteking in het kaakbot.
De tandarts zegt dat het niet in de zenuwen of in de wortelpunten zit.
Is het beeld met afwisselende toe- en afenemende druk in de kaak ook bekend?
Ik begrijp ook niet dat er niets te zien is op een een foto.
Hoe kan dit?
De tandarts heeft mij geadviseerd dat als het probleem wederom in die ene kies zit om deze dan te laten trekken. De kies is te slecht om er een kroon op te laten zetten.
Daarbij zit ik niet te wachten om nogmaals daar geopereerd te worden daar mijn kaak toen van mijn achterste kies tot mijn hoektand is opengemaakt.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
In elk geval hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal.
Fijne feestdagen toegewenst.
groeten Karijn
Graag deskundig advies mbt het volgende.
10 jaar geleden heb ik aan een grote kies links onderkaak (de 36?)
een wortelkanaalbehandeling gehad.
In 2003 heb ik een fikse onsteking gehad aan de wortelpunten.
De kaakchirurg heeft mij geopereerd.
Hij zei mij dat ik rekening moet houden met problemen in de toekomst bij deze kies. Dit omdat er slechts 3 kanalen zijn gevonden en er na alle waarschijnlijkheid een 4e moet zitten die ze niet kunnen vinden.
In elk geval heb ik sinds 3 weken weer problemen in mijn kaak.
De klachten begonnen met een zwelling aan de linker binnenkant
van mijn lip. Deze werd dik en rood. Deze zwelling kwam op en ging weer weg. Ongeveer 1,5 week na het ontstaan van deze zwelling voelde ik een druk in mijn onderkaak.
De huisarts constateerde een zwelling in mijn kaak (de plooi tussen de onderkaak en de wang).
Ik ben naar de tandarts gegaan en zij heeft mij amoxcicilline 500 voorgeschreven voor 7 dagen omdat ze niets op de foto kon zien. Dit hielp mij goed. 5 Dagen na het beeindigen van de kuur zwol mijn binnenlip weer op en voelde ik direct weer de zwelling in de kaak.
De tandarts kon wederom niets ontdekken op een foto en heeft nu amoxcicilline met clavulaanzuur voorgeschreven. Deze kuur lijkt niet veel te doen.
Laat ik het zo zeggen, de klachten worden niet erger maar ook niet minder.
De druk in mijn kaak voel ik opkomen en zakt ook na verloop van tijd weer wat af. Zo nu en dan zwelt mijn lip ook wat op.
Ik vind het allemaal nogal vreemd eerlijk gezegd.
Ik heb voor 7 januari een afspraak bij de kaakchirurg aangezien de tandarts niet goed weet waar de klachten vandaan komen.
Ze vermoedt gezien de problematische geschiedenis van de kies in de linker onderkaak dat daar het probleem zit.
Maar ze kan de zwelling in mijn lip niet goed plaatsen.
Vandaag is de laatste AB dag en ik ben nogal bang dat de ontsteking na het stoppen met de kuur zich razendsnel gaat ontwikkelen.
Nou het is een heel verhaal, maar het gaat er eigenlijk om of mijn klachten veroorzaakt kunnen worden door een mogelijke onsteking in het kaakbot.
De tandarts zegt dat het niet in de zenuwen of in de wortelpunten zit.
Is het beeld met afwisselende toe- en afenemende druk in de kaak ook bekend?
Ik begrijp ook niet dat er niets te zien is op een een foto.
Hoe kan dit?
De tandarts heeft mij geadviseerd dat als het probleem wederom in die ene kies zit om deze dan te laten trekken. De kies is te slecht om er een kroon op te laten zetten.
Daarbij zit ik niet te wachten om nogmaals daar geopereerd te worden daar mijn kaak toen van mijn achterste kies tot mijn hoektand is opengemaakt.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
In elk geval hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal.
Fijne feestdagen toegewenst.
groeten Karijn
Re: probleem kies
Je verhaal lijkt wel overeenkomsten te hebben met mijn geschiedenis...zie ook het onderwerp "Wortelkanaalbehandeling, apex, snee en nu?"
Ook ik heb geen last van de kies, maar wel van het hele gebied erom heen. Heb ook al vaak AB gehad maar na uitwerking van de kuur komt de zwelling steeds weer terug en krijg ik daar last van. Geen verschrikkelijke pijn maar wel een zwelling/stram gevoel in die kaak. Ik heb het idee dat het toch wel van die kies komt. Bij mij is er, vóór de apex, een onsteking geconstateerd tussen de wortels en niet, zoals meestal, aan de wortelpunten.
bedankt voor je reactie.
Ik heb jouw verhaal gelezen over je kaakproblemen. Tja wat een toestand he.
Heb jij enig idee hoe het kan dat een onsteking tussen de wortelpunten zit en niet erin?
Hoe gaat het nu met jouw klachten en heb je nog steeds je kies kunnen behouden?
Ik ben vandaag voor het eerst zonder ab kuur en ik voel wel een toename van zeurderige pijn. Maar goed, laat ik het maar even aankijken.
Ik zit niet te wachten op een fikse onsteking maar misschien is het dan eindelijk duidelijk waar het probleem zit.
Ik heb ook dat mijn kaak links onder erg strak voelt, alsof er iets in zit dat er niet hoort. Dat heb jij ook he?
Ik ben wel van mening dat het uiteindelijk een keer ophoudt met proberen om een onsteking op te lossen he, wat jij?
Ik tob ook al een aantal jaren met onstekingen aan de linker kant van mijn kaak. Ik heb nu al 3 wortelkanaalbehandelingen gehad en 1 apex resectie. Ik snap niet hoe dat kan.
Ik ben schildklierpatient en heb wel vaker gehoort dat je daardoor gevoeliger bent voor onstekingen. Maar ja, ik slik medicatie en alles gaat opzich goed met de schildklier.
Mijn tandarts zei dat het niet perse noodzakelijk is om de eventueel getrokken kies te vervangen door een implantaat of een brug.
Dit heeft dan te maken met de stand van de overige kiezen?
Wie kan hier iets meer over vertellen?
In elk geval wens ik je veel sterkte en ben ik benieuwd hoe dit alles zich bij jou zal gaan ontwikkelen.
groetjes Karijn
Nee....ik heb geen idee hoe die onsteking nu tussen de wortels kan onstaan. Ik heb mijn kies nog steeds maar het moet niet veel langer meer gaan duren zo...
Mijn kaak voelt inderdaad wat strak/stram aan. Er zit nog een snee in de binnenkant van mijn wang, net onder de kiezen. Hier komt nog steeds, bij het flink masseren, pus uit. Volgens mij een teken dat er nog steeds een ontsteking zit. Ik moet volgende week woensdag terug naar de KC en dan kijken ze wel verder.
Heb trouwens niet veel pijn, maar ik denk dat dat te maken heeft met de snee waardoor het vocht weg kan. Ben bang dat als de snee helemaal dichtgegroeid is, dat er dan weer een opeenhoping van vocht gaat komen met als gevolg een dikke wang en weer pijn.
Dat lijkt me inderdaad duidelijk dat er nog sprake is van een onsteking.
Blijkbaar is het toch niet op te lossen.
Jammer.
wens je sterkte
gr Karijn
Wat een naar verhaal..
Het kan hoor, Karijn :wink:
Ik ben 2 weken geleden inmiddels, ( de tijd vliegt als je het naar je zin hebt bij de KC en tandarts iedere dag)
3 kiezen moeten laten trekken.
Van de kies onderin in de rechter onderkaak daar zit nog steeds pijn.
Kaakpijn zo zou ik het omschrijven....
Het is dus aan te bevelen, je KC ( Kaakchirurg ) te informeren over je pijnklacht.
Over het kaakbot weet ik niet veel, maar ik weet wel hoe pijn voelt en hoe het voelt als het tot in je botten gaat, dus ik wens je veel sterkte toe! :roll:
Bedankt voor je reactie.
Jeetje, jij hebt echt dikke pech zeg.
En toch nog pijn ondanks dat de kies eruit is. Soort van fantoompijn lijkt het wel.
Heeft de KC daar een verklaring voor?
Hoe ga jij deze getrokken kiezen vervangen of doe je dat niet?
Ik voel altijd snel van alles in mijn mond dit komt ook door gevoelige tandhalzen. Het is balen als je dat hebt want je denkt al snel aan tandpijn terwijl het vrij onsschuldig is.
Momenteel is het wat rustiger in mijn kaak. Er zit een zwelling maar die neemt op moment niet toe. Hopelijk blijft dat zo tot na de feestdagen.
Heb jij wel eens gehoort van een rode gezwollen lip aan de binnenkant? De zwelling zit dus links net als de zwelling in de kaak.
De huisarts dacht aan verstopte speekselklieren maar volgens de tandarts kan dat niet omdat op deze plek de kliertje maar heel klein zijn en nooit zo'n onsteking kunnen veroorzaken.
Ik wens jou veel sterkte en een goed en spoedig herstel.
gr Karijn
jeetje over pech gesproken: jij hebt er ook wat mee te stellen hoor!
Karijn ik ga dit overleggen met de KC in april. Ben zojuist weer terug van de spoeddienst ivm endo. Hoop wel dat ik nog wat over houd.. om te kauwen haahha
Karijn ik zal voor je duimen hoor, dat het ook zo blijft voor jou!!
Jeetje geen idee, wat ik mij wel herinner is dat ik eens zoveel verdovingen had gekregen, dat mijn mond behoorlijk gevoelig bleef. Sommige mensen kunnen ook een allergie vertonen bij bepaalde soorten verdovingsvloeistoffen. Houd het goed in de gaten of bel even met de assistente van de KC ?
Nou Karijn, ik wens jou ook het aller allerbeste hoor en houvol!!