Waarschijnlijk Wortelkanaal

Author:
Henri
Posted:
do, 12/27/2007 - 11:00
Hallo,

Begin december twee gaatjes laten vullen door mijn geweldige tandarts. Man is echt geweldig, ben er heel blij mee. 1 gaatje linksboven, 1 gaatje linksonder.

Helaas heb ik nu een behoorlijke pijn in mijn kaak en is het lastig te defineren waar de pijn nu eigenlijk wegkomt. 1 van de twee eerder bewerkte kiezen is wat gevoeliger voor koud en warm water (De zijkant van de kies) en ik ging ervan uit dat daar het probleem wegkomt. Vorige week even naar de tandarts gegaan en hij heeft de rand nog extra gesealled. Opdracht even af te wachten en de kies in de watten te leggen.

Maar nu heb ik dus nog steeds pijn en weet inmiddels niet meer 100% zeker waar de pijn nu eigenlijk zit.

Wat nu te doen, foto laten nemen alvorens los te gaan??
Henri

Je tandarts kan je er misschien meer over vertellen....

Hoi Maja. Dank voor je antwoord.

Ga ik ook doen hoor. Wil voor mezelf even een stappenplan opstellen om e.e.a. goed te laten behandelen. Een foto nemen lijkt me in eerste instantie op de plaats. Hoop dat daar e.e.a. op te zien is aangezien de 1e behandeling bijna maand geleden is.
do, 12/27/2007 - 11:28 Permalink
Spiegeltje

Een foto nemen lijkt me in eerste instantie op de plaats. Hoop dat daar e.e.a. op te zien is aangezien de 1e behandeling bijna maand geleden is.

Nou, ik hoop eigenlijk voor je dat er niks op te zien is! :D

Het is goed de tandarts te raadplegen. Misschien vindt ie de oorzaak maar je moet er ook serieus rekening mee houden dat de tandarts niks bijzonders ziet. Niet voor alle (pijn)klachten is een adequate behandeling en vaak gaat het vanzelf over. Een pijnstiller af en toe doet de rest. Ook na 1 maand kun je nog wel last hebben van een kies zonder duidelijke, te behandelen, afwijking. Niet dat ik in een glazen bol kan kijken, maar omdat je het hebt over een 'stappenplan' en dergelijke .... :)
do, 12/27/2007 - 12:15 Permalink
Spiegeltje

Nou, ik hoop eigenlijk voor je dat er niks op te zien is! :D
Bij een pulpitis zie je niets op een foto.

Nee, en dat hoef je meestal ook niet te behandelen als het een gevolg is van het boren. Gewoon afwachten of het hersteld. Maar bij een irreversibele pulpitis is vaak wel wat te zien op de foto, en dat heb je dus liever niet als patient. Een wortelkanaalbehandeling ligt dan op de loer :(

Vandaar dat ik hoopte voor de patient dat er niks te zien zou zijn. :D

N.B. wat dus inderdaad niet wil zeggen dat er dan ook niks aan de hand is.
do, 12/27/2007 - 13:31 Permalink
Spiegeltje

Wat is er dan te zien bij een irreversibele pulpitis

Tja, wie is hier nou de tandarts? :D Hopelijk is er weinig te zien maar het kan zijn dat de ontsteking zich heeft uitgebreid tot rond de wortelpunten (parodontitis apicalis). Te zien aan de zwarting op de foto. Behandeling in beide gevallen een endo overigens, maar het is geen goed nieuws als de ontsteking al zo ver is uitgebreid. Waarbij ik overigens niet weet of dat realistisch is in een periode van 4 weken. Er vanuitgaande dat de ontsteking is ontstaan als gevolg van de behandeling 4 weken geleden.

De tandarts even bezoeken is ook mijn idee. Die kan even een paar eenvoudige testjes doen (waaronder koudetest), dan weet ie snel meer. Als ie dat al niet heeft gedaan. En als irreversible pulpitis wordt vermoed, dus even een fotootje. Of so wie so een fotootje natuurlijk. Als het alleen maar zou gaan om een geirriteerde zenuw zouden de klachten al wel weg/minder moeten zijn.

Maar het is volgens mij nog steeds heel goed mogelijk dat de tandarts niks vindt en (dus) niks kan doen. Dit in reactie op het 'stappenplan' van de TopicStarter. Veel mensen komen op het forum met (na)pijn klachten zoals bij TS. Die gaan ook over zonder stappenplan. Daarmee wil ik weer niet zeggen dat je de tandarts niet zou moeten raadplegen, integendeel.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje klopt, beste Robinson, anders horen we het wel weer :D Een foutje is snel gemaakt.
do, 12/27/2007 - 15:47 Permalink
Henri

Hallo,

Bedankt voor de reacties zover. Ik vermoedt overigens dat het hier echt op een WKB afloopt. Het gevoel herken ik van een eerdere aanloop naar....

Mijn tandarts heeft de gevoelige kies eerder dus gesealed met een bepaalde oplossing om de kies wat rustiger te maken maar vervelende gevoel blijft aanhouden. Pijnscheuten zijn nu niet meer te stoppen door Ibuprofen of andere medicatie.
do, 12/27/2007 - 16:26 Permalink