Ik kreeg twee weken geleden last van behoorlijke tandvleesontsteking.
Dit was in het weekend. Verder geen pijn in kiezen. Antibiotica voorgeschreven door vervangende tandarts. Kuur afgemaakt. Onlangs zat ik brood te eten, weer pijn in kies nu. Met de feestdagen is mijn eigen tandarts er niet. Naar vervanging en gaf aan dat het geen gewone pijn was, het leek of de wortel ontstoken was.
Vervangende tandarts vulde de kies. Toen de verdoving was uitgewerkt weer terug gegaan omdat de pijn te erg was. Ben weg gestuurd met paracetemol/caffiene tabletten. Ingenomen maar pijn geen niet weg. Kreeg hele erge pijn. Tandarts nam dit niet serieus. Ik moest mij niet aanstellen en stuurde mij de praktijk uit. Ik bleef heel netjes en vertelde toch dat ik hele erge pijn had. Naar huis en de pijn werd ondraagelijk.
Gelukkig kon ik wel in de avond in een andere regio bij een andere tandarts terecht. Deze constateerde een wortelonsteking en gaf mij een wortelkanaalbehandeling. De vulling was te hoog erin geplaatst vandaar dat het zo/n pijn deed.
Mijn vraag is kun je zien op een foto of een kies ontstoken is? Had de eerste tandarts niet eerst een foto moeten maken en serieus naar mijn klachten moeten luisteren. Ik had ontzettende erge pijn.
Nu heb ik in die kies niet meer pijn.
Echter ik heb de griep, maar ik merk dat onderaan een andere nieuwe kies ook pijn doet. Daar had ik ook de tandvleesontsteking.
Volgende week is mijn gewone tandarts er weer. De pijn is soms ook weer weg.
Ik ben wel bang geworden hierdoor. Mijn vraag is kan een tandarts zien of er een ontsteking zit op een foto? Kan ik dan mijn eigen tandarts dat vragen?
Dit was in het weekend. Verder geen pijn in kiezen. Antibiotica voorgeschreven door vervangende tandarts. Kuur afgemaakt. Onlangs zat ik brood te eten, weer pijn in kies nu. Met de feestdagen is mijn eigen tandarts er niet. Naar vervanging en gaf aan dat het geen gewone pijn was, het leek of de wortel ontstoken was.
Vervangende tandarts vulde de kies. Toen de verdoving was uitgewerkt weer terug gegaan omdat de pijn te erg was. Ben weg gestuurd met paracetemol/caffiene tabletten. Ingenomen maar pijn geen niet weg. Kreeg hele erge pijn. Tandarts nam dit niet serieus. Ik moest mij niet aanstellen en stuurde mij de praktijk uit. Ik bleef heel netjes en vertelde toch dat ik hele erge pijn had. Naar huis en de pijn werd ondraagelijk.
Gelukkig kon ik wel in de avond in een andere regio bij een andere tandarts terecht. Deze constateerde een wortelonsteking en gaf mij een wortelkanaalbehandeling. De vulling was te hoog erin geplaatst vandaar dat het zo/n pijn deed.
Mijn vraag is kun je zien op een foto of een kies ontstoken is? Had de eerste tandarts niet eerst een foto moeten maken en serieus naar mijn klachten moeten luisteren. Ik had ontzettende erge pijn.
Nu heb ik in die kies niet meer pijn.
Echter ik heb de griep, maar ik merk dat onderaan een andere nieuwe kies ook pijn doet. Daar had ik ook de tandvleesontsteking.
Volgende week is mijn gewone tandarts er weer. De pijn is soms ook weer weg.
Ik ben wel bang geworden hierdoor. Mijn vraag is kan een tandarts zien of er een ontsteking zit op een foto? Kan ik dan mijn eigen tandarts dat vragen?
Re: Graag advies over behandeling
Ik heb wel eens een onsteking gehad aan een kies maar op de foto was niets te zien.
De kies reageerde heftig op heet voedsel en drank en andere temperatuursverschillen.
Ook kreeg ik spontaan aanvallen.
Op basis van deze klachten heeft de tandarts een wkb gedaan.
Helaas niet alle kanalen kunnen vinden met het gevolg dat ik er misschien weer last van krijgt.
Dus je kunt een onsteking hebben zonder dat het te zien is. Wel is het hierdoor moeilijker omdat de juiste kies vaak niet is aan te wijzen.
Pas in een later stadium als de klachten steeds heftiger worden, dan wordt dat ook duidelijker.
sterkte gr Karijn
De hele diagnose is soms makkelijk maar er is ook sprake van een grijs gebied waarin de ene tandarts zal zeggen 'afwachten' de andere gaat vullen en weer een andere een wkb zal starten. Die grens is niet altijd scherp te trekken, helaas.
Het is wel jammer, Zonnebloempje, dat de tandarts zo 'gestressed' reageerde. Vooral als je erge pijn hebt. Bij een flinke kiespijn helpen pijnstillers vaak niet meer voldoende en zal toc echt de tandarts een oplossing moeten vinden, zoals het starten van een wkb.
Griep of zware verkoudheid kan van invloed zijn op kiespijn omdat je weerstand tijdelijk is verlaagd. Eventueel sluimerende ontstekingen kunnen dan opvlammen. Dat kan ook tijdelijk zijn, maar vaak keren vroeg of laat toch weer de problemen terug. Je kunt het beste de tandarts wel aangeven dat je griep had/verkouden was en welke tanden/kiezen toen gevoelig werden.
ik ben ook zo vaak weggestuurd... ( zat tussen de oren de pijn.. )
mijn nieuwe tandarts zegt dan : " het klopt het zit ook tussen de oren, namelijk van kaak tot kaak." ( de pijn dus............. :wink: )
Ik vind het heel erg naar wat er met jou is gebeurd.
weet niet goed wat te zeggen.
Mijn ervaring met foto's is:
en ik kan het weten: de afgelopen 3 maanden , kreeg ik namelijk bij ieder bezoek aan de kaakchirurg ( verder afkorten tot KC) een overzichtsfoto)
Ontstekingen zijn niet goed zichtbaar, iets beter op digitale fotografie. ( dit is een modernere vorm) Maar de ouderwetse foto;s bieden weinig oplossingen.
Karijn heeft ook gelijk dus... dat je niet alles kunt zien..
Spiegeltje zegt met recht, dat het zo moeilijk is, ook om een diffuse pijnklacht te omschrijven.
( hiermee bedoel ik , dat je als je pijn hebt bijv aan een kies boven, deze pijn kan uitstralen helemaal via je zenuwstelsel naar bijv de onderkant, wat het heel erg moeilijk maakt! :roll:
Hou op over uitstraling van pijn... ik heb het al eens eerder verteld op het forum, 3 maanden geleden kiespijn rechtsonder, bij koude proef, en aantikken, niets kwam eruit, bij foto beetje zwarte rand wortel, maar aan die kies was al een apex gedaan , dus dat kon wel. naar de KC verwezen voor apex. maar na 2 dagen opeens hele erge tandpijn, terug naar de tandarts... bleek mijn snijtand een wkb nodig te hebben, de uitstraling was dus van de tand rechtsboven terwijl mijn hele rechteronderkant enorme pijn deed! na de wkb geen pijn meer!
Bij de KC bleek dat er met mijn kies niets aan de hand was, gelukkig geen apex hoeven laten doen.
Ik denk dat er helaas weleens onnodig een apex wordt gedaan. Sterkte! :smt006
De griep heeft doorgezet, maar ik voel me nu stukken beter. Heb minder last van mijn mond. Wel als ik nog kauw op die kies die een wkb heeft gehad.
Even afkijken maar dus. In ieder geval ga ik wel volgende week naar mijn gewone tandarts even, om te kijken of er misschien niet in andere kiezen een stukje vulling af is of er een lekkende vulling is.
Verder ga ik zeker de tandarts benaderen die mij heeft weggestuurd.
Ik zal dat in in eerste instantie schriftelijk doen en vragen aan de tandarts of hij even contact met mij wil opnemen.
Ik hoop dat we er dan uitkomen.
Mocht dit niet het geval zijn dan dan neem ik even contact op met de NMT. Als de tandarts daar tenminste lid van is.
Zij bemiddelen dan samen met jou. Ik wil er op een goede manier uitkomen.
Ook wil ik vermelden dat ik een bandje kreeg in de avond waar ik dan een 06 nummer van een tandarts kon bellen.
Ik heb wel ingesproken maar diegene heeft niet teruggebeld. Het kon zijn dat hij natuurlijk met een behandeling bezig was.|Maar even terugbellen vind ik toch ook wel klantvriendelijk??? :roll:
Dit ga ik nog even met de NMT bespreken. Je krijgt een bandje dat je in spoedgevallen alleen de tandarts kan bellen voor nabloedingen of als je een ongeval hebt gehad. Volgens mij is het belangrijk dat ze er ook bij vermelden dat als mensen hele ernstige pijn klachten hebben die niet tot de volgende dag kunnen wachten zij dat nummer ook kunnen draaien?
Zijn er bij jullie ook ervaringen bij tandartsen als jullie hele ernstige klachten hadden en je belde hun nul zes nummer dat er dan niet werd opgenomen?
helaas wel eens de ervaring dat mijn vorige tandarts geen vervanging had ( tot twee maal toe) gelukkig mocht ik toen via een andere dienst toch naar een tandarts toe.
Daar was ik super dankbaar voor hoor!
Tegenwoordig loopt het hier bij ons of via een landelijk nummer ( TBB) dat is het Tandarts Bemiddelings Bureau te Adam of via onze plaatselijke spoedlijn. Vanmorgen kon ik daar gelukkig ook terecht wegens afwezigheid van mijn tandarts en ik een endo moest laten doen
Ik wens je veel succes met de bemiddeling, !