Hallo,
mij is iets vervelends gebeurt na een tandartsbehandeling. Ik heb nogal wat kronen in mijn mond en twee ervan gingen er uit om vernieuwd te worden [bovengebit, voortanden]. Daarnaast zat een brug. De dag erna klapt opeens de brug eruit; schade: een van de pijlers is compleet afgebroken. Nu vraag ik mij af: hoe toevallig kan het zijn dat een dag na het verwijderen van oude kronen de brug ernaast het begeeft? En is het voor de stevigeheid inderdaad beter om dan maar een vijfdelige brug te laten plaatsen? Ik moet er namelijk niet aan denken wanneer deze ópeens' breekt; de vervanging van een brug of een losse kroon is wel te betalen maar een vijfdelige brug niet echt!?
Bedankt voor antwoord,
Josefien
mij is iets vervelends gebeurt na een tandartsbehandeling. Ik heb nogal wat kronen in mijn mond en twee ervan gingen er uit om vernieuwd te worden [bovengebit, voortanden]. Daarnaast zat een brug. De dag erna klapt opeens de brug eruit; schade: een van de pijlers is compleet afgebroken. Nu vraag ik mij af: hoe toevallig kan het zijn dat een dag na het verwijderen van oude kronen de brug ernaast het begeeft? En is het voor de stevigeheid inderdaad beter om dan maar een vijfdelige brug te laten plaatsen? Ik moet er namelijk niet aan denken wanneer deze ópeens' breekt; de vervanging van een brug of een losse kroon is wel te betalen maar een vijfdelige brug niet echt!?
Bedankt voor antwoord,
Josefien
Re: gebroken brug
Helemaal toevallig zal dit niet zijn.
A. kronen worden gemaakt op rijtjes tanden met schade uit het verleden, dus die waren niet meer in topconditie.
B. twee kronen die vervangen moeten worden, dat heeft een oorzaak. Zou die oorzaak alléén die twee tanden beïnvloeden, of ook de buren?
Wie het weet mag het zeggen.
Hoe verder, liefst betaalbaar? Je zou de brug tijdelijk kunnen laten vastplakken om even door te kunnen sparen. Een nieuwe kunsthars brug is een tijdelijk en goedkoper alternatief. Dan laat je over twee jaar een definitieve constructie maken.
Of een vijfdelige brug eerder los komt dan de oude. Meestal niet.
Ik zou voor de 2e optie opteren,
Goede kunsthars noodbrug.
Bedankt voor antwoord,
Josefien
Ik denk dat de tandvleessituatie en het parodontium wel goed bekeken moet worden in samenhang met de tandvleesontsteking. Wellicht zijn er dingen zodanig veranderd dat er spanningen op de pijlers komen.
Wat veel vragen, maar het gaat om veel geld [en geluk] en ik ben heel blij met de antwoorden.
Alvast bedankt,
Josefien
M.a.w is het tandvlees gezond, zijn er geen pockets en zijn de tanden niet mobiel.
Josefien
En het tandvlees blijven onderhouden natuurlijk, maar dat spreekt nu toch vanzelf, nietwaar?
Dat is namelijk het curieuze; ik hield óók in die tijd gewoon alles goed schoon en toch gebeurde het dat ik die ontsteking kreeg. Het enige opvallende wat ik mij uit die periode kan herinneren is dat ik verder niet goed in mijn vel zat, erg veel stress onder andere. En, naar ik later van de tandarts vernam, een of andere bacterie dus. Daar heb ik toen een kuur voor gekregen. Hoe zit het dan eigenlijk met die bacteriën; krijg je die als gevolg van niet goed schoonhouden?
Groet,
Josefien
Er zijn hier prima berichtjes over geplaatst op deze site.
In het algemeen is paro een ziekteverschijnsel en kun je die verschijnselen onderdrukken door goed schoon te houden. Maar niet helemaal voorkomen inderdaad.
Is je duidelijk wat je met de brug zou kunnen gaan beslissen, Josefien?
bedankt,
Josefien
Maar dat zou ik je alleen aanraden als de paro progressief is. Vraag dat aan je tandarts. Dat zien we niet zo goed van hier uit.
Ik zou je toch een brug aanraden, alleen al vanwege de stabilisatie van eventuele losse tanden. Als je er een strak rijtje van maakt, zit dat steviger dan een frame. En ook langduriger.
Nee hoor. Gelukkig bemoeit de verzekering zich daar (nog) niet mee. Theoretisch zou het kunnen omdat ze in een aanvullende tandartsverzekering allerlei voorwaarden kunnen stellen maar in de praktijk vergoeden ze gewoon de behandelcodes waarvoor je verzekerd bent zonder dat vooraf toestemming nodig is of "gedonder" achteraf. Een paar uitzondering daargelaten.
Bedankt voor alle antwoorden.
Josefien