Hallo,
Thv de voorste bovenste snijtand heb ik sinds een jaar een wortelontzenuwing gehad met een kroon. Omdat hij na één jaar los zat ben ik terug naar de tandarts geweest. Ze heeft de kroon er af genomen en opnieuw aangebracht. Sinsdien is mijn tandvlies rond die kroon enorm gezwollen. Ik ben dan afgelopen maandag naar de kaakchirurg geweest. Volgens hem zit ik met een groot abces en moet ik direct antibiotica nemen wat ik nu neem. Verder zei hij dat hij zeker is dat de wortel gebroken is en dat dus de tand eruit zal moeten? Morgen ga ik voor een fotootje van die tand.
Als de wortel inderdaad gebroken is, wat gaat er dan gebeuren? wat zijn de verschillende opties? iemand enige ervaring hiermee?
Een gebit of implantaat? Zal ik dan enige tijd zonder tand moeten doorbrengen? De tand is dus vlak in het midden en duidelijk zichtbaar.
Wat is een brug? is dat een optie?
Enige hulp is welkom
Katie
Thv de voorste bovenste snijtand heb ik sinds een jaar een wortelontzenuwing gehad met een kroon. Omdat hij na één jaar los zat ben ik terug naar de tandarts geweest. Ze heeft de kroon er af genomen en opnieuw aangebracht. Sinsdien is mijn tandvlies rond die kroon enorm gezwollen. Ik ben dan afgelopen maandag naar de kaakchirurg geweest. Volgens hem zit ik met een groot abces en moet ik direct antibiotica nemen wat ik nu neem. Verder zei hij dat hij zeker is dat de wortel gebroken is en dat dus de tand eruit zal moeten? Morgen ga ik voor een fotootje van die tand.
Als de wortel inderdaad gebroken is, wat gaat er dan gebeuren? wat zijn de verschillende opties? iemand enige ervaring hiermee?
Een gebit of implantaat? Zal ik dan enige tijd zonder tand moeten doorbrengen? De tand is dus vlak in het midden en duidelijk zichtbaar.
Wat is een brug? is dat een optie?
Enige hulp is welkom
Katie
Re: kroon geplaatst, nu abces and wortel gebroken
Dus om je alvast wat informatie te geven : een brug is een goeie optie als de buurtanden al grote vullingen hebben, dan kunnen daar de kronen op, anders is het zonde om ze te slijpen en kun je beter een implantaat nemen.
Ik denk dat je het dan even met een etsbrug moet doen omdat eerst de ontsteking helemaal weg moet zijn, maar misschien kan een zgn plaatje ook, maar dat weet de tandarts. Sterkte! :smt006
Hartelijk dank allemaal voor jullie hulp en uitleg. :) :smt001 :smt001
Ik ben dan vandaag terug geweest naar de kaakchirurg. Hij wilt echter nog wat wachten aangezien het abces nog duidelijk aanwezig is. Nieuwe antibiotica( Dalacin ) nemen en dan begin januari teruggaan. Hij gaat dan een exploratie doen want op de foto kon hij niet duidelijk zien of de tandwortel gebroken is. Als hij tijdens het onderzoek een gebroken wortel vindt zal hij hem trekken en dan zal het een tijdelijk tandgebitje worden tot ik beslis tussen een implantaat of brug.
Katie