cyste bij verstandskies

Author:
groen
Posted:
do, 12/06/2007 - 17:32
Ik ben vanmorgen bij de kaakchirurg geweest voor een verstandskies waar een dikke bobbel naast zit, tegen het opgaande stuk van de kaak. Volgens de fotos is het een cyste.

Verwijdering van kies + cyste schijnt moeilijk te zijn, 45min werk, waarbij een behoorlijke kans is een zenuw te raken omdat de wortels van de kies tegen de zenuw liggen terwijl de kies helemaal onder het bot en scheef ligt.... Groeien zal die denk ik wel niet meer, ben 39 jr oud.

Ik heb het volste vertrouwen in de kaakchirurg, maar zou graag willen weten of je ook alleen alleen de cyste zou kunnen verwijderen? Kan zoiets niet simpelweg leeggezogen worden of iets dergelijks? De verstandskies zelf bezorgt me geen last. Ik zie niet zo uit naar een toekomst met een gevoelloze lip...
groen

Inmiddels is de verstandskies met cyste verwijderd, 2 weken geleden. De ingreep viel mee.. De napijn duurt wel wat langer dan ik gedacht had. De wond tussen wang en kaak is dicht, op 1 puntje na, en nog steeds komt daar geregeld een scheut zoutig transparant vocht (is dit wondvocht?) met wat sliertjes bloed uit. Dat geeft dan een zoutige smaak in de mond. De zwelling werd snel minder maar een laatste beetje verdikking blijft hardnekkig aanwezig. Nu de laatste 2 dagen komt er uit dat open puntje (fistel?) ook wit vocht als ik op de wond druk...

Is dit een teken dat de er een ontsteking zit?
De napijn is zonder pijnstillers uit te houden maar wel vervelend.
Moet ik me zorgen maken of hoort dit allemaal nog wel bij de gebruikelijke nasleep?
di, 01/01/2008 - 21:08 Permalink
groen

hmm, ik begin de hoop op antwoorden in dit forum langzaam te verliezen maar probeer het nog maar eens...

Vandaag teruggeweest naar de kaakchirurg omdat in het weekend mijn wang ook weer dikker werd. Ook blijft er maar pus komen. De kaakchirurg heeft het laatste open puntje in de wond nog maar eens uitgespoeld met een monoject. Volgens hem was het iets te snel dichtgegroeid.

ik heb nu twee vragen:

Hij vertikt het om antibiotica voor te schrijven. Is dit echt niet zinnig? Ik heb het gevoel dat mijn lichaam net dat duwtje in de rug nodig heeft. Zo blijft het maar kwakkelen. Daarbij is mijn laatste antibiotica kuur zo'n 20 jaar geleden..

En als het over een tijdje niet beter wordt wil hij het weer opensnijden om de rommel eruit te laten. Gebeurt dit onder verdoving en hoe lang ben je van zo'n ingreepje weer ziek? Ze zien me ondertussen komen op mijn werk.

iemand, please?
ma, 01/07/2008 - 18:10 Permalink
hermina

Hallo,

Ik heb geen ervaring met een verwijderde cyste (was het een ingekapseld abces?), maar voor wat het waard is: dat opensnijden gebeurt onder lokale verdoving, ik heb dat eens gehad en er niks van gevoeld en ben er achteraf ook niet ziek van geweest. Het abces was ontlast (en de kies die de oorzaak was al eerder getrokken), het gaat er nu om dat de eventuele pus een uitweg heeft (zie het spoelen van de kaakchirurg).
Op zich zijn antibiotica hier volgens mij niet geindiceerd, het lichaam moet het zelf opruimen en dat kan soms even duren.

Groet en sterkte, Hermina
ma, 01/07/2008 - 20:12 Permalink
groen

Hoi Hermina,

Bedankt voor je antwoord.
Ik weet niet of de cyste een ingekapseld abces was. Volgens de KC was het heel onschuldig, en verder zei hij er niks over. Naja, we wachten het maar af en hopen er het beste van. Ik zal in ieder geval blij zijn als de boel eindelijk achter de rug is. Ik ga het dan maar vieren met een heel mooi etentje ;)
di, 01/08/2008 - 11:19 Permalink