Kies breekt af door eten van oliebol

Author:
Cory
Posted:
di, 01/01/2008 - 21:04
Volkomen buiten verwachting brak een bobbel (of twee) van een zwaar gevulde maar verder (dacht ik) in goede conditie verkerende kies af toen ik hard in een oliebol hapte waar een keihard stukje sukade in zat. Ik ga nooit naar een tandarts maar deze kies ligt erg in het zicht, naast mijn hoektand, en de kies is zwart van binnen en daar kijk je tegenaan dus er moet iets gebeuren.

Welke soort behandeling kan ik verwachten?
Groeten en gelukkig nieuwjaar (en voorzichtig met oliebollen),

Cory
Spiegeltje

Welke soort behandeling kan ik verwachten

Niet zomaar te zeggen. Dat hangt enerzijds af van de schade, alleen te beoordelen door een tandarts die in de mond kijkt, en anderzijds van uw esthetische wensen (en uw portemonnee of die van de verzekering).

Als de wortel nog goed is, is het element niet verloren en kan worden overgegaan tot composietrestauratie of een kroon. In beide gevallen kan het nodig zijn eerst een "fundament" te maken (stift(en) in kanaal). Daarvoor is dan weer een wortelkanaalbehandeling nodig. De kans daarop is niet zo groot, tenzij er echt een groot deel van de kies weg is of verrot door caries.

De meest eenvoudige weg is de composietrestauratie. Die kan ook heel mooi worden uitgevoerd. Wel is het zo dat dit meer afhangt van de vaardigheid/geduld van de tandarts. Bij een kroon ben je daar wat minder van afhankelijk, alhoewel daar weer andere zaken spelen die mis kunnen gaan, zoals de aansluiting op het tandvlees. In eerste instantie is het echter niet verstandig een element te bekronen als composietreatauratie nog mogelijk is. Bovendien kost dat je de kop niet en bekronen kan eventueel altijd later nog.
di, 01/01/2008 - 22:06 Permalink
hello jozefien

wacht niet te lang met naar de tandarts gaan, ook al heb je nu nog geen pijn, dit kan veranderen en de kies kan verder afbreken. Misschien handig als je meteen je hele gebit even laat nakijken als je er toch bent( omdat je schrijft dat je nooit gaat!)
Mijn kies brak een paar maanden geleden helemaal af, echt erg, de tandarts heeft er een cerec kroon in/op gemaakt, echt heel mooi, maar een composiet vulling kan vaak ook goed. Sterkte en succes! :smt006
wo, 01/02/2008 - 00:39 Permalink
Cory

Dank je. :)
Ik ga inderdaad alleen maar naar de tandarts als je het defect goed kan zien, zoals nu. Of in geval van pijn. Omdat ik geen leven meer heb als ik eens per half jaar of jaar naar de tandarts moet. Dan ga ik het hele jaar door de dagen zitten tellen.
Ik heb dus geen keus maar ik moet nog aan het idee wennen.
wo, 01/02/2008 - 01:16 Permalink
hello jozefien

Cory, als jij je gebit goed verzorgd, electrisch poetsen, stoken, flossen enz. :smt001 , dan kan er nooit veel aan de hand zijn als je voor controle gaat, dan hoef je niet zo'n angst meer te hebben!
Dus laat nu je er toch bent de controle uitvoeren en je kies maken, indien nodig meteen een vervolgafspraak maken.
Niet wachten, je wil toch langer met je gebit doen dan een paar jaar? Geloof me, even in de rats zitten en ongemakkelijk bij de tandarts is beter dan kiespijn!
Bel maar snel! Succes! hou je ons op de hoogte? :smt006
wo, 01/02/2008 - 15:01 Permalink
Cory

Ik wou toch nog iets vragen: verkleurt een composiet restauratie of zijn ze beter geworden de laatste jaren? Ik heb wat oude vullingen in mijn tanden zitten die, toen ze gemaakt werden, prachtig tandkleurig waren, maar nu uitgesproken geel. Dat betekent dat ze, hoewel ze nog geheel intact zijn en nog steeds mooi aansluiten, eigenlijk om esthetische redenen vervangen zouden moeten worden. Ik heb weleens geprobeerd om ze te bleken met een tooth whitener van een bekend merk (TellSell) maar er gebeurde absoluut niets en na 6 behandelingen ben ik dan ook gestopt.

Ik heb overigens een afspraak gemaakt voor de kies.
zo, 01/06/2008 - 16:23 Permalink