Last na boren!

Author:
sweetheart
Posted:
di, 08/21/2007 - 21:03
Hallo,

Voor 1,5 jaar terug had ik een diep gat in mijn kies.
Ik had last van kiespijn en dmv een rontgenfoto bleek
ik een gaatje te hebben.
Die is dus gevuld met een nogal diepe vulling zoals de
tandarts zei.
Sindsdien heb ik last met koud en warm dranken/eten
aan die kies. Het schiet er even door en is dan ook weer weg.
Ik heb het meerder malen aan de tandarts vermeld, maar
dat was heel normaal volgens hem. Het kon na een aantal jaren
zelfs nog over gaan. Dus dan geloof je dat!
Nu heb ik dus aan diezelfde kies kiespijn.
Ik ben nu best bang dat al die tijd een voorbode was van een
ontsteking, want ik lees hier ook iets over een lekkende vulling.
Ik ben dus nu ook bij de tandarts geweest, en hij heeft
wat van de kies afgeslepen en klaar!
Nu zou ik graag willen weten of het normaal is dat je na
het boren en het zetten van een vulling daar zo lang last
van kan hebben met koud en warm?
Vriendelijk groeten :smt006
Roxanne

Hoi hoi,

soms kan het inderdaad veel gevoeligheid geven na het vullen van een kies. Maar gelukkig is het nu over, en heb je geen pijn meer...

Vriendelijke groetjes en succes,

Roxanne! :smt006
ma, 10/01/2007 - 13:32 Permalink
Mignon

Als een gaatje diep was, betekent dit vaak dat er dichtbij de zenuw is geboord en gevuld. De zenuw kan hierop reageren met een tijdelijke en reversibele dan wel een irreversibele ontsteking. Door een extra laagje tandbeen aan te maken beschermt de zenuw zich tegen schadelijke prikkels. Dit kan inderdaad enkele weken tot maanden voor een naar gevoel zorgen. Bij een witte composietvulling worden vaker nabezwaren genoemd dan bij een grijze amalgaamvulling. Is de pijn inmiddels al wat gezakt 'sweetheart'?

Gr, Mignon
ma, 10/01/2007 - 18:18 Permalink
Roni

Me2! (Alleen bij het nuttigen van koude dranken/ voedsel heb ik last)

Maar aan de uitleg van Mignon heb ik erg veel! thanx daarvoor!

Mignon, waarom gebruiken ze de ene keer witte composietvulling en de andere keer een grijze amalgaamvulling? Heeft dat te maken met de positie van het gaatje?

Gr. & alvast bedankt!
Roni
wo, 01/16/2008 - 01:07 Permalink
Mignon

Of er een witte of grijze vulling wordt geplaatst ligt deels aan de plaats van het gaatje ja. Iedere tandarts zal een gaatje in een voortand vullen met een wit materiaal. Tandartsen die langer geleden zijn afgestudeerd hebben nog veel met amalgaam leren werken. Bij het vullen van een kies zullen zij dan ook eerder een grijze vulling leggen. Wit vulmateriaal kan absoluut niet tegen een natte omgeving. Als de werkplek niet droog te houden is is amalgaam dus een goed alternatief.

Grtn, Mignon
wo, 01/16/2008 - 14:55 Permalink
hello jozefien

Mignon, mag ik even vragen: waarom zou een werkplek niet droog te houden zijn?
Hoe moet ik mij dat voorstellen? :smt017
Ik dacht altijd :amalgaam is een ouderwetse vulling en wordt gebruikt door ouderwetse tandartsen.
:smt006
wo, 01/16/2008 - 17:33 Permalink
Spiegeltje

Dat van het 'drooghouden' vroeg ik me ook af. Misschien is de rubberdam niet altijd te gebruiken, of wattenrollen. Maar je hebt tegenwoordig hele generaties tandartsen die niet meer hebben geleerd met amalgaam te werken, hoe doen die dat dan?

amalgaam is een ouderwetse vulling en wordt gebruikt door ouderwetse tandartsen.

Dat is wel een heel prikkelende stelling ... :D
wo, 01/16/2008 - 17:49 Permalink
robinson

De net afgestudeerde collega's kunnen niet eens met amalgaam werken.
Hebben die handigheid niet meer, voordat ze kunnen gaan afwerken is de vulling al hard. :smt003
Een goed gelegde amalgaamvulling met mooi fissuurpatroon blijft in mijn ogen een puur stukje handwerk.Ik ben blij dat ik het af en toe nog kan gebruiken.
wo, 01/16/2008 - 18:30 Permalink
hello jozefien

misschien vind jij het een mooi stukje vakwerk :smt003 ,
maar ik denk altijd, als ik iemand zie lachen :D met amalgaam vullingen : tjeetje, daar moeten nog veel vullingen vervangen worden, vind het een jaren 60 of 70 gebit/ :(
Vind het er er niet uitzien. Ben blij dat volgende maand mijn laatste amalgaam eruit gaat(achterste kies) en nooit meer erin die rommel. Maar ja, dat is mijn mening.
In Amerika is die rommel toch al jaren verboden???
Je ziet toch ook nooit meer een zanger(es) met van die zwarte plekken in hun mond.
Het enige wat jammer is , is helaas soms de lange gevoeligheid, daar zie ik wel tegenop. :smt006
wo, 01/16/2008 - 18:49 Permalink