Ik krijg een behandeling van ongeveer een half uurtje bij de mondhygieniste.(over 2 weken als ik het niet afzeg!!)
De tanden worden gepolijst en evt. wordt er tandsteen verwijderd en aanslag weggehaald. Aangezien ik het tarief wat ze willen rekenen wat aan de hoge kant vindt vraag ik mij af wat zo'n behandeling mag kosten.
Ik heb 2 bruggen in de onderkaak, worden die dan ook gepolijst.
Verder ben ik van plan om mijn bovengebit te vervangen voor 9 kronen en 1 brug, binnen 2 maanden. Heeft het dan zin om deze tanden door de mondhygieniste te laten behandelen?? Lijkt mij namelijk weggegooid geld!
De behandeling is als voorbereiding voor een Brite Smile behandeling.
De tanden worden gepolijst en evt. wordt er tandsteen verwijderd en aanslag weggehaald. Aangezien ik het tarief wat ze willen rekenen wat aan de hoge kant vindt vraag ik mij af wat zo'n behandeling mag kosten.
Ik heb 2 bruggen in de onderkaak, worden die dan ook gepolijst.
Verder ben ik van plan om mijn bovengebit te vervangen voor 9 kronen en 1 brug, binnen 2 maanden. Heeft het dan zin om deze tanden door de mondhygieniste te laten behandelen?? Lijkt mij namelijk weggegooid geld!
De behandeling is als voorbereiding voor een Brite Smile behandeling.
Re: half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten???
"Vrijgevestigde mondhygiënisten hanteren een uurtarief voor hun nota van de behandelkosten. Dit uurtarief wordt bepaald aan de hand van het "rekenmodel praktijkgebonden uurtarief" horend bij accountantsrapport van de Nederlandse Vereniging van artsen (de VVAA). De Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten (NVM) adviseert dit rekenmodel te gebruiken. Het uurtarief is echter niet wettelijk vastgelegd. De Mededingingswet van de Nederlandse Mededingingsauroriteit (NMa) bepaalt dat overkoepelende organisaties (waarvan de tarieven niet onder de Wet Tarieven Gezondheidszorg, de WTG vallen), geen prijsafspraken mogen maken, vanwege de daaruit voortvloeiende concurrentiebeperking. Vandaar dat de NVM géén adviesuurtarief uitgeeft"
Ligt dus niet vast. Maar volgens mij moet je rekenen op ruwweg zo'n 50-60 euro per half uur. Het mondhygienistentarief zit rond de 100 euro/uur Ik heb ook wel uitschieters naar boven gezien.
Mondhygienisten in loondienst werken met UTP-codes, vaste tarieven voor specifieke behandelingen. Dan kun je zowel gunstiger als juist ongunstiger uitkomen.
Het werk van de MH bestaat niet alleen uit het schoonmaken van kronen. Ook de staat van het tandvlees is van belang. Bij kronen en bruggen moet je daar juist goed op letten.
Enkel een half uurtje schoonmaken zonder dat er grote problemen zijn, kost iets van 40 euro bij een mondhygienist in loondienst.
Nee hoor, ik had de vraag gesteld wat de gebitsreiniging precies inhield omdat ik de prijs zo hoog vond.
En dit is het antwoord dat ik kreeg via de mail.
Gebitsreiniging houdt in het polijsten van de tanden en het verwijderen van aanslag en eventueel tansteen, zodat de tanden goed schoon zijn voor we aan de Brite-Smile behandeling beginnen
Hiervoor is 1 behandeling voldoende, deze duurt ongeveer 30minuten.
Brite Smile en gebitsreiniging dus samen €450 + €70 = €520 i.p.v. €600
Snap alleen niet waarom ze dat niet in 1x goed kunnen doorgeven.
In de rekening die ze opstuurden stond toch echt wel €600!!!
Denk je?
Geen codes genoemd alleen de prijs!!
Ik krijg zo en zo niks vergoed, ik zit bij Menzis en die vergoedt alleen behandelingen van mondhygienistes die in hun lijst staan en zij staan er niet in. Maar dat maakt in mijn geval niet zoveel uit.
Ik krijg maximaal 80% vergoed met een max. van €1500.
Daar zit ik ver boven met 9 kronen en een brug die ik binnenkort ga nemen.
Maar wel bedankt voor je advies over die codes.
Het moeten dus wel M-codes zijn.
en 9 kronen? het is nogal wat, echt nodig, of cosmetisch? :smt006
Voor een deel cosmetisch, voor een deel noodzakelijk.
Als alles achter de rug is zal ik hiervan foto's plaatsen van voor en na behandeling.
En weet je al hoelang je plezier hebt van dat Brite gebeuren? :smt006
handig spreiden...scheelt zo maar 1500,= (namelijk over 2 jaar spreiden, bv dit jaar kronen, volgend jaar de brug. Of kronen over 2 jaar spreiden en brug in 3e jaar.) Waarom alles in 1x??
Ik moet 1 brug op de 22, 23 en 24. Ik mis de 23. Ik heb 2 kronen op de 11 en 12 en die moeten vervangen worden.De 13 is opgebouwd met een stukje composiet omdat ie is afgebroken en de 14 is opgebouwd met composiet omdat de wortel blootlag. Ik wil mij beet laten verhogen i.v.m. renoveren van de 6 ondertanden, hier is nu geen ruimte voor. Alle kiezen zijn gevuld.
Brite Smile ga ik niet doen. Laat het bleken via laser, schijnt beter te werken.
En kost maar €199 bij *naam verwijderd door beheer*.
Ik heb verschillende tandartsen gemaild met prijzen van €480 t/m €950 voor een porseleinen kroon...dus dat scheelt nogal.
En wat reken jij dan voor een porseleinen kroon????
Kronen en brug moeten denk ik wel in 1x i.v.m. veranderen beethoogte.
Ik krijg max. €1500 per jaar terug, Menzis tandverzorgd 4, dus zou €3000 schelen als ik het over 2 jaar uitstrijk!! :D
Mis nu wel de 23!! Maar ik heb nog wel mijn oude kroon liggen die erop zat!!
Kan ik die er voorlopig even tussen laten plakken????
Hier wat foto's
http://img235.imageshack.us/img235/2831/dsc08064dn2.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/5248/dsc08058qs0.jpg
http://img240.imageshack.us/img240/4876/dsc08042by6.jpg
Is verreweg superieur aan alle andere systemen.Plasmableken,homebleaching etc.
goed dit gaat dus weer een heel andere kant op. Een beet verhogen is niet iets wat je ff tussen neus en lippen doet, consequenties kunnen niet te overzien zijn als je niet weet wat je doet hierbij.
Overigens, mits aan een aantal voorwaarden voldaan is, zou er sprake kunnen zijn (let op: kunnen, dat is niet even van achter de computer te beoordelen) van een indicatie bijzondere tandheelkunde. En dan valt (een deel van) de behandeling samenhangende met de beetverhoging wellicht onder de basisverzekering.
Net met een uitgebreid plan bezig in samenspraak met centrum bijzondere tandheelkunde alhier (uitvoering doe ikzelf) van beetverhoging en vervanging in samenhang daarmee van oud kroon en brugwerk.
In het afgelopen jaar enkele van dit soort behandelingen gedaan, waarbij overigens wel sprake was van oa knarsen bij de verdiepte beet, waarbij grootste deel van de behandelingen gewoon als bijzondere tandheelkunde beoordeeld werd.
Wie is op het idee van die beetverhoging gekomen??
sec de kroon: 218 exclusief tandtechniek. tandtechniek met zirconiumbasis 230. voor de rest hangt het af van wat er aan voorbehandeling nodig is.
Ik heb 10 jaar geleden een segmentosteotomie gehad van de 6 ondertanden vanwege een overbeet.
De ondertanden waren niet zichtbaar als ik mijn kiezen op elkaar deed en sleten af en stonden "schuin" naar achteren
Ik heb ook een beugel gehad omdat er 2 kiezen extra in de onderkaak moesten komen, ik heb alles vergoed gekregen, beugel, operatie en bruggen omdat het een medische indicatie was. Nu wil ik de ondertanden die een beetje versleten zijn op laten bouwen met composiet. Aangezien er geen ruimte voor is werd mij verteld tijdens een consult bij een cosmetische tandarts dat die operatie(te veel risico raken zenuw) nu niet meer uitgevoerd wordt maar via een beetverhoging wordt opgelost. Ik was 3 januari bij de kaakchirurg en hij vertelde mij hetzelfde verhaal.
Ik wil zelf ook die beetverhoging, dus niet alleen de tandarts!
Ik wil alles graag in 1x goed hebben.
Ik zelf zie het probleem van de beetverhoging niet echt, het gaat om 2a3mm!!
Kan enige tijd inzitten om juiste beethoogte te bepalen.
Volgens mij is er ook geen enkel hard bewijs dat laser bleaching, gebruik van plasma lampen of wat voor lichtbron dan ook enige invloed heeft op het eindresultaat van bleken, "in office" of gewoon thuis.
Ik heb wel een paar artikelen liggen die sterke aanwijzingen bevatten dat die invloed er niet is, mocht het nodig zijn dan zal ik er misschien ooit mee gaan schermen (maar niet in dit topic).
Zelf doen, dan oordelen.
:smt006
. Gezien voorgeschiedenis en nu nog/weer bestaande problemen is dit eigenlijk bijna zeker een casus bijzondere tandheelkunde. Omdat het met de behandeling uit het verleden te maken heeft.
Inderdaad eerst splint om beethoogte te testen. Die denk ik (deels) ook van onder moet komen, dus met alleen kronen/brug boven ben je er niet..
Ook onder is (deels) aan de beurt.
Als je het doet moet je het goed doen, geen half werk..
En ik ben benieuwd hoe het zit met knarsen...Is trouwens wel extra argument voor beetverhoging. (beetverhoging is geen probleem hoor, je moet alleen wel weten waarom en hoe).
Beethoogte is in deze de bepalende factor die de manier van behandelen determineert.
Mooi afstudeergeval voor studenten tandheelkunde.
Zou ook nog een optie zijn om met het Bijzondere tandheelkunde verhaal via de universiteit verder te gaan.
Ook richting verzekering denk ik dat het meer aanspreekt dat een professor iets aanvraagt of een commerciële kliniek.
Tijdens het slapen "tandenknars" ik denk ik wel, soms wordt ik wakker en dan ben ik aan het "malen" met de kiezen, dus van links naar rechts.
De slijtage aan de ondertanden is volgens mij niet erger geworden na de operatie.
De snijtand (13) rechtsboven waar composiet opzit is er al 2x keer "afgeknarst" tijden het slapen, dan wordt ik wakker met een stukje tand in mijn mond.
De ACTA in Amsterdam?
Second opinion
Naast behandeling kunt u bij ACTA ook terecht voor een second opinion of advies. In het kader van een second opinion of advies zal ACTA een diagnose stellen en op basis daarvan advies verstrekken over de verdere behandeling. (Soms wordt een vervolgafspraak gemaakt, als het om een uitgebreid probleem gaat.) Het is gebruikelijk dat u met dit advies teruggaat naar uw eigen tandarts. ACTA zal in het kader van een second opinion dus niet overgaan tot verdere behandeling.
ga je het hebben over een 3 mm verhoging, heb je het ook over indicatie bijzondere tandheelkunde.
Hangt een bgeetje af van de woonplaats, maar gezien de locatie van de gekozen kliniek lijkt ACTA eerste keuze.
Ik heb dan alleen wel een verwijsbrief nodig van mijn tandarts.
Wat moet ik dan als reden geven aan hem(geen cosmetische!!). Hij vindt mijn gebit prima, ik kan daar 100 mee worden volgens hem.
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een andere tandarts!
Ben benieuwd wat zij ervan vinden.
Ik heb a.s. maandag al een afspraak voor een second opinion bij ACTA!!
Gaat hoofdzakelijk om de 6 ondertanden waar geen kronen opkomen.
Zie foto's die ik hier eerder geplaatst heb.
Als antwoord op Re: half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten??? door Lieneke
Ik kom nu ook tegen dat het nog veel meer duur is dat ik bij mijn mondhygieniste.
Ik heb 4x (plaatselijke)verdoving gehad en de reinigen duurt halfuur, de afrekening is 337,04.
Is het de rekening correct?
Graag advies wat kan ik er doen?
Als antwoord op Re: half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten??? door TQH
los van bedragen: behandelingen door de MH (en tandarts) zijn in de regel gericht op behoud gebit. dit soort kosten moeten dan ook beoordeeld worden op lange termijn belang, niet de korte termijn het hiuer en nu. bv een kroon kost dan wellicht 500,-, maar zal in de regel een 10 jaar of langer meegaan. Dan heb je het dus over 50,- per jaar.
Zo ook bij behandelingen voor parodontitis, wat dit dus was gezien het bedrag: Behoud van gebit op langere termijn bespaart kosten , bv van prothetische voorzieningen. even los van het belang voor de algemene gezondheid.
Als antwoord op Re: half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten??? door vV
Als antwoord op Re: half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten??? door Lieneke
Voordat ik laten uitvoeren heb veel malen de begroting gevraagd met veel moeite ontvang ik eindelijk de begroting er zijn 5x T21 6x T22 en 4x A10 met zoveel in de begroting geloof ik niet binnen halfuur uitgevoerd kan worden.
Als antwoord op Re: half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten??? door TQH
Nee ik heb geen instructie gehad .ze hebben een planning gemaakt dat het reinigen 2 keer uitgevoerd moet worden,dit keer met zo begroting (boven links en beneden links ) volgende zal boven rechts en beneden rechts), bij uitvoering kom ik binnen en krijgt 4x verdoving en daarna reinigen totaal 32 minuten ben ik weer buiten.
Nee ik heb geen instructie gehad .ze hebben een planning gemaakt dat het reinigen 2 keer uitgevoerd moet worden,dit keer met zo begroting links boven en links onder 5x T21 6x T22 en 4x A10 ( volgende zal rechts boven en rechts onder weet ik nog niet wat het kost), bij uitvoering kom ik binnen en krijgt 4x verdoving en daarna reinigen totaal 32 minuten ben ik weer buiten.
Paginering