implantaten, roken, spoelen

Author:
carosophie
Posted:
za, 01/05/2008 - 18:25
Beste,

Op dit forum lees ik veel over de negatieve gevolgen van roken, implantaten en wondgenezing.

Ik heb een week geleden mijn voortand uit mijn mond gevallen, en rook. Mijn implantoloog vertelde mij absoluut niet te roken en op dit forum lees ik hetzelfde. Ik ben alleen een beetje eigenwijs. En bovendien een aansteller dus emotioneel afhankelijk van mijn sigaretten. En tegelijkertijd voel ik me verantwoordelijk voor mijn tanden. Mijn vraag:

Als ik direct na het roken mijn mond spoel met de 0,2%chloorhexidine-spoeling, vermindert dit dan de slechte gevolgen van roken of kan ik die voorzorgsmaatregel achterwege laten omdat het toch niets uitmaakt?

Sorry dat ik rook,

Groeten, Carolien Muilwijk
hello jozefien

Nee, dat spoelen helpt niet :smt009 , dat is de buitenkant! het probleem zit met roken aan de binnenkant.
Roken, maakt dat de doorbloeding van de huid(ook tandvlees) niet goed is, daardoor slechte wondgenezing en verminderde kans van slagen.
Kijk ook maar eens naar de huid van iemand die rookt, die ziet er grauw uit met rimpels, doordat hij niet goed doorbloed is.

tot zover antwoord op jouw vraag! het vervolg krijg je er gratis bij: :smt002
Ook beschadig je met roken de longen, de aders, het hart enz. Ook verhoog je de kans op verschillende soorten kanker.
Ook COPD komt vaak voor bij rokers.
Door de beschadiging van de aderen slippen ze dicht.
Het is dus erg jammer dat je rookt, kun je niet proberen met hulp van b.v. acupuntuur eraf te komen? :smt006
za, 01/05/2008 - 18:35 Permalink
Lieneke

Emotioneel afhankelijk...dat maak je jezelf wijs. Natuurlijk ben je sacherijnig als je stopt, maar dat heeft niks met emotioneel afhankelijk te maken...dat zit een beetje anders. Lastig verhaal.

Stoppen met roken heeft alleen kans van slagen als je dit ook echt daadwerkelijk wil. Het is een grote beslissing; een enorme verandering in jouw leven!

Als je vandaag stopt met roken zijn de concequenties van het roken niet morgen weg. Je hebt jaren gerookt dus dan kan je wel na gaan dat die schade behoorlijk is. Het heeft tijd nodig om te herstellen. Bacterien die het reuze na hun zin hebben bij rokers, zijn dus niet van de ene op de andere dag foetsie. Dat kan jaren duren.

Wat je wel vrijsnel kan merken is dat het rokershoestje verdwijnt. Eerst komt het los, daarna verdwijnt het. De aanslag op de tanden vermindert sterk. Daardoor krijg je ook minder tandsteen. Plak is makkelijker te verwijderen.

De doorbloeding wordt geleidelijk aan beter. Daarmee raken ook zenuwen beter doorbloedt. Het kan dus zijn dat je ineens gaat merken dat het mis is in jouw mond terwijl je daarvoor nergens last van had. Jouw lichaam kan eindelijk in protest komen tegen de bacterien! Pijn is enkel een waarschuwingssignaal.

Om de onstekingen die verder aanwezig zijn in jouw mond (die ene tand zal vast niet de enige zijn, vermoedt ik zo...) te laten verdwijnen, kost behoorlijk wat werk. Voor jou en voor de behandelaar. Laat eerst goed kijken of er inderdaad sprake is van parodontitis van de andere tanden voordat je een implantaat laat plaatsen!!

Ikzelf raad mensen niet als eerste aan om te gaan spoelen. Je veroorzaken dat de ontstekingen worden ingesloten en heb je kan op een of meerdere abcessen. Ik weet dat hier andere meningen over zijn....
zo, 01/06/2008 - 09:06 Permalink