Ik heb een prima tandarts in een tandarstenpraktijk, verder (nog) geen klachten. Nu hoop ik hier toch antwoord uit het veld op te krijgen.
Van de week viel me iets bij toeval op. Ik kreeg een plastic plaatje aan een plastic staaf in mijn mond. Dat is een irritant ding waar je zacht op moet bijten, irriteert vaak ik je gehemelte. Dan gaat zo'n assistent snel de kamer uit en maakt de foto van de zijkant van je kies, richting dat plaatje.
Nu zag ik dus meer bij toeval dat de assistent dat plastic ding pakte en een soort bloemenspuit met daarop het "desinfectant" en even flink erop van alle kanten spoot zodat hij goed nat was.
Ik weet niet of de volgende patient echt datzelfde apparaat in zijn mond krijgt. Aan de grootte van de kamer te zien vermoed ik van wel en waren niet veel kastjes cq ruimte
Maar als dat zo is, dat is dat toch geen goede manier van desinfecteren? Je hebt een behoorlijk aantal lastig tot zeer moeilijk te bestrijden bacterien en virussen, div herpes soorten bv. Kan me niet voorstellen dat een beetje natmaken genoeg is om alle bacterien en viri te doden.
Stel ik me aan of kan daar beter toch eens mijn tandarts op aanspreken en vragen of dat meteen de hele desinfectie was of een soort voorbehandeling?
Zoals ik zei het is een goede tent, maar dit vond ik toch even bizar.
Van de week viel me iets bij toeval op. Ik kreeg een plastic plaatje aan een plastic staaf in mijn mond. Dat is een irritant ding waar je zacht op moet bijten, irriteert vaak ik je gehemelte. Dan gaat zo'n assistent snel de kamer uit en maakt de foto van de zijkant van je kies, richting dat plaatje.
Nu zag ik dus meer bij toeval dat de assistent dat plastic ding pakte en een soort bloemenspuit met daarop het "desinfectant" en even flink erop van alle kanten spoot zodat hij goed nat was.
Ik weet niet of de volgende patient echt datzelfde apparaat in zijn mond krijgt. Aan de grootte van de kamer te zien vermoed ik van wel en waren niet veel kastjes cq ruimte
Maar als dat zo is, dat is dat toch geen goede manier van desinfecteren? Je hebt een behoorlijk aantal lastig tot zeer moeilijk te bestrijden bacterien en virussen, div herpes soorten bv. Kan me niet voorstellen dat een beetje natmaken genoeg is om alle bacterien en viri te doden.
Stel ik me aan of kan daar beter toch eens mijn tandarts op aanspreken en vragen of dat meteen de hele desinfectie was of een soort voorbehandeling?
Zoals ik zei het is een goede tent, maar dit vond ik toch even bizar.
Re: is dit wel hygienisch genoeg voor een patient?
Zie ook: http://www.wip.nl/free_content/Richtlijnen/Infectiepreventie%20in%20de%…, paragraaf 9.4.6
en
http://www.umcn.nl/userfiles/other/protocol_netwerk.pdf
(Hier gaat het trouwens om het werken met een fosforplaatje, dat is een ander systeem)
Btw ik heb een van die links doorgenomen en daar wordt gesproken over dat desinfecteren voor dit soort minder kritische handelingen genoeg zou zijn. Oftewel het verminderen van het aantal bacterieen tot aan aanvaardbaar nivo.
Liever zou ik het toch geheel bacterie vrij willen zien.
Desinfectie met 70% alcohol is conform richtlijn praktijkhygiene.
Zoiets?
U bedoelt steriel? Dat is, zoals u zelf heeft gelezen in de richtlijn, nergens voor nodig bij niet kritische zaken zoals het nemen van een rontgenfoto in de mond. Waarom dit dan toch willen? Dan wordt het ingewikkeld hoor. :D
Uw wens is - denk ik - meer psychologisch van aard dan gebaseerd op feiten voor ontoelaatbare besmettiing met vreemde bacterien of virussen. Geheel bacterievrij bestaat niet, u komt overal en altijd in contact met vreemde bacterien en waarschijnlijk heel wat meer als bij de tandarts.
Voor de werkzaamheden waar het wel vereist is staat een tarief van 50,20 per patient per behandelzitting. dus reken maar uit. En de wachttijden nemen aanzienlijk toe want minder pateinten per dag te behandelen, het werken op deze manier kost namelijk veel tijd vooraf en na de behandeling..
Dus: vraag het uw tandarts: hij is vast wel bereid deze maatregelen te nemen, mits u bereid bent de rekening ervoor te voldoen..
Als je thuiskomt was je, als het goed is meteen je handen, maar ongemerkt heb je echt al je gezicht/mond/oog aangeraakt.
:smt006
Zelfs dat doe ik eigenlijk niet. Ik weet niet of het thuis wel zoveel schoner als als "buiten" :D
Maar een paar keer extra per dag je handen wassen kan geen kwaad natuurlijk.
Als ik het zo begrijp dan is dit geen afwijkend gedrag tegenover andere tandartsen en zelfs redelijk veilig te noemen. Dat geeft me al een prettiger gevoel.
Ik ben echter nog niet helemaal gerustgesteld of desinfectant ook genoeg werkt tegen koortslip viri of de ziekte van Pfeiffer? Ik hoop van wel :smt017
Hehe nee maar zonder gekheid, je kuspartner kun je zelf uitzoeken, maar ik zou liever niet het bitje krijgen van iemand die zijn tong en de rest elke week in een oost-europese doos op de wallen steekt. :smt002
Was het niet zo dat de "Clean Rooms" van halfgeleiderfabrikanten (microchips)
een keer op 20 schoner zijn dan de gemiddelde operatiekamer? En dat op
een gemiddeld toetsenbord meer bacteriën te vinden zijn dan een toiletbril???
Desondanks gaat er toch weinig/niets mis in de praktijk -> weerstand opbouwen met z'n allen ;)