Problemen met frameprothese

Author:
hellogoodbye
Posted:
wo, 01/09/2008 - 13:02
Omdat dit niet helemaal past in een ander forum (denk ik), post ik het maar hier.

Ik heb sinds maart vorig jaar een frameprothese: hij zit bovenin en bevat 1 tand (naast mijn linkerhoektand) en een rij kiezen (inclusief en vanaf de rechter hoektand). Probleem is dat het ding CONSTANT in de weg zit. Ik voel 'm de hele dag. Hij zeurt en trekt. Hij smaakt vies. Ik ontwikkel allemaal zenuwtrektjes (mondhoek omhoog trekken, lippen naar voren duwen) omdat hij constant niet lekker zit en ik dat gevoel probeer tegen te gaan.

Is dit NORMAAL? Volgens de tandarts is het ding goed en ik ben ook bij een andere tandarts geweest en die vind het ook een prima ding. Maar volgens mij is 'ie gewoon verkeerd! Of kan het zo zijn dat ik er gewoon niet aan kan wennen...? Kan ik soms niet tegen het materiaal of zo?

Het liefst zou ik het ding uitdoen: voor het eten heb ik 'm niet nodig, het is in feite puur een cosmetisch kwestie. Dus ik zit dagelijks te lijden voor ANDEREN.

Enige optie is volgens de tandarts een volledige prothese nemen, maar dat wil hij eigenlijk niet omdat wat er zit nog lang mee kan (ik ben 46) of bruggen en in ieder geval twee implantaten. En dan ben ik 6000 euro armer. En daar ben ik dus al te arm voor...

Iemand een idee of tip wat ik nog zou kunnen doen...? Een of andere methode zodat ik alsnog aan het ding wen? Of weet ik veel wat...

Ik ben lichtelijk wanhopig, moet ik zeggen: elke dag, uur in, uur uit, zit dat ding in de weg... Ik wordt er gestoord van.
Mignon

Wat vervelend voor je deze situatie. Mag ik ook vragen of dit je eerste frameprothese is en zo ja, wanneer zijn de ontbrekende kiezen verloren gegaan? In deze mondsituatie lijkt een frame de ideale oplossing te zijn. Helaas kun je er niet goed mee overweg. Heb je ook het gevoel dat je in vergelijkng met vroeger hoger dichtbijt met het frame in? Het blijft een kwestie van adapteren aan de nieuwe situatie. Helaas is ditechter niet voor iedereen weggelegd...

Gr, Mignon
wo, 01/09/2008 - 15:53 Permalink
hellogoodbye

Dit is m'n eerste frameprothese: de kiezen zijn in de twee jaar daarvoor allemaal getrokken wegens onophoudelijke ontstekingen. Ik heb niet echt een hogere bijt, alhoewel ik aan de linkerkant wel altijd bijt op een stuk ijzer van een haak die zo ongeveer onder de kies doorloopt. Daar ben ik wel wat aan gewend (wat eten betreft), maar in het begin was dat heel irritant. Dat is het nog wel, maar tijdens het eten weet ik nu niet beter.

Ik heb hiervoor 25 jaar een 'plaatje' gehad i.v.m. die missende voortand: daar had ik nooit problemen mee...
wo, 01/09/2008 - 22:56 Permalink
hellogoodbye

Zo, ben ik weer. ;) Ik ben ondertussen naar een zelfstandige tandprotheticus gegaan: die heeft m'n frameprothese COMPLEET opnieuw gerebased (of zo). Het was wat experimenteren (hij heeft het in feite twee keer moeten doen) maar daarna ging het toch wel beter, moet ik zeggen. Maar... dat was ongeveer in maart, dus zowat (nog geeneens) een half jaar geleden.
De laatste tijd geeft echter ook de gerebasede frameprothese weer klachten. Hij zit klemmend en krap en zeurderig. Misschien niet zo erg als dat het voorheen was, maar toch... zodra ik thuis ben, doe ik 'm eigenlijk altijd uit!

Is het normaal dat je na zo'n korte periode weer last krijgt en dat 'ie misschien weer opnieuw gerebased moet worden? Je hoort wel eens van slinkend kaakgedoe en zo, maar bij mij lijkt het meer alsof het juist uitzet.

Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds denk van 'Zal ik maar een complete prothese nemen...?' Vervelende is dat ik eigenlijk constant last heb en als beloning daarvoor rondloop met een echt lelijk gebit... Als alles er nu prachtig uitzag, zou ik nog zoiets hebben van 'ik doe het ergens voor', maar de prothese, met de duidelijk zichtbare haken, plus de uitermate lelijke tanden die er nog zitten, geven me bepaald geen mooi lach... Maar ja, een volledige prothese is natuurlijk ook niet alles... maar dan heb je WEL een mooie lach... ;) Blijft lastig, hoor. Maar die frameprothese valt me in ieder geval al met al toch zwaar tegen: elke dag last is toch niet normaal?!? Ik ben er daardoor eigenlijk ook constant mee bezig in m'n hoofd en daar wordt je ook gek van... Ik ben 46 en moet er niet aan denken nog 20/30/40/50 jaar rond te lopen met dit gezeur in m'n waffel...!
wo, 08/27/2008 - 12:05 Permalink