Enige tijd geleden zijn bij mij de twee middelste ondertanden (31 en 41) getrokken. Momenteel heb ik daarvoor een plaatje, over een tijdje (als alles goed genezen is) wil mijn tandarts daar een frameprothese plaatsen.
Volgens hem is een brug in deze situatie een ongebruikelijke behandeling.
Ik zou graag de mening willen hebben van anderen over de (on)mogelijkheid van een brug, zodat ik dit onderwerp bij mijn volgende bezoek nog eens op tafel kan brengen: is een brug in deze situatie echt niet aan te raden? Ik merk nog op dat de tanden en kiezen links en rechts van de 31 en 41 in goede staat zijn: geen vullingen of zo en geen tandvleesproblemen.
Volgens hem is een brug in deze situatie een ongebruikelijke behandeling.
Ik zou graag de mening willen hebben van anderen over de (on)mogelijkheid van een brug, zodat ik dit onderwerp bij mijn volgende bezoek nog eens op tafel kan brengen: is een brug in deze situatie echt niet aan te raden? Ik merk nog op dat de tanden en kiezen links en rechts van de 31 en 41 in goede staat zijn: geen vullingen of zo en geen tandvleesproblemen.
Re: Brug niet aan te raden?
Ben geen tandarts uiteraard, heb zeker geen zicht op alle mogelijkheden en problemen,maar mijn gevoel zegt dat het niet onmogelijk is. Misschien dat namelijk het onnoemelijk sterke keramisch materiaal zirkoniumoxide een uitkomst kan bieden. Dit heeft de eigenschappen van gehard staal, ben zelf technoloog en weet iets van mechanica en sterkteleer, je gelooft je ogen niet als je de mechanische eigenschappen daarvan ziet (*). Niet voor knarsers, je kiezen er tegenover gaan eraan! Een super materiaal voor bruggen dat er bovendien nog eens heel mooi uitziet. Overleg nog eens met de tandarts hierover.
Twee implantaten naast elkaar zou eventueel kunnen maar daar kunnen ook beperkingen aan zitten qua bot en tandvlees. Heb er verder geen verstand van.
Bij een normale beet hoeft het geen probleem te zijn,bij een diepe beet daarentegen...
waardoor zijn de tanden verloren gegaan?
Als je de volgende keer weer bij de tandarts bent kun je hem deze folder eens laten zien (zie link). Van een lab dat Lava kronen en bruggen maakt, en dat zijn er niet veel (*). Niet alle tandartsen hebben daar ook ervaring mee (understatement). Er zijn tandartsen die alleen werken met de hun bekende technieken en materialen. Dat is hun goed recht natuurlijk en voorkomt risico's. Maar ja, dan houdt het snel op bij jou.
http://www.adt.nl/site/assets/pdf/lava_labinfo.pdf
Bij de beoordeling brug, etsbrug of frame prothese dan wel implantaten moet je ook rekening houden met de staat van de rest gebit en hoe jij dit bijhoudt. Het is dan ook van belang wat de oorzaak is van het verlies van die beide tanden zoals Vv zich al afvroeg.
(*) In Nederland dacht ik maar één. In Californië (VS),een staat met twee x zoveel inwoners als Nederland, zijn er trouwens meer dan 25 van die 'milling centres'.
N.B. Het milling centre levert alleen de onderstructuur. Er moet nog porcelein worden opgebakken, dat gaat gewoon bij de gewone 'technieker' volgens mij.