Facing of beugel? (+foto)

Author:
Lenn
Posted:
vr, 01/11/2008 - 16:02
Laten we maar met de foto beginnen dan hebben we dat ook weer gehad :o :oops:

http://www.plaatjesupload.nl/img34/1200061866-710.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/img34/1200060576-830.jpg

Eh ja, het ziet er nogal monstrueus uit, het punt is dan ook dat ik er wat aan wil doen.
Hiervoor ben ik gisteren naar de orthodontist/tandarts geweest. Mijn punt is dat ik eigenlijk te ijdel ben voor een beugel, het een beetje raar vind op mijn leeftijd (22), en dus het liefst een nachtbeugel wil. Dit was in mijn geval geen optie. Hij gaf me de volgende drie opties:

1. een plaatjesbeugel voor de boven-voorkant (van hoektand tot hoektand dacht ik).
Daarmee verwachtte hij dat de boel in dit soort gevallen binnen 2-3 maanden wel weer recht zou staan!

(2. een plaatjesbeugel 'overal')
Hij zei dat er eigenlijk wel meer schortte aan mijn gebit, en als ik het goed wilde (en dus niet alleen uit esthetisch oogpunt) moest de rest van mijn tanden ook aan de beugel. Dit zou echter veel langer gaan duren. Een jaar of langer. Punt is dat ik over een half jaar 6 maanden naar Australië ga. Dus dat is op het moment eigenlijk geen optie.

3. een facing op de voortand die naar achteren staat. (voor de kijker de rechtse)
Dit vond hij voor mij het meest toepasselijk, omdat ik dan in een klap klaar ben. Het idee is dat hij dan de naar achter staande voortand gelijk trekt met zijn buurman.

Maar nu ik zo naar die foto's kijk, lijkt mij een wat structurelere aanpak (een beugel dus) misschien wat meer van toepassing. Ik wil daarom even van tevoren wat extra informatie vergaren.

1. Is het gebruikelijk om iets dergelijks met een facing op te lossen?

2. Is het niet zo dat, naast het feit dat de rechtse tand naar achter staat, de linkse ook naar voren staat? Is het dan niet zo dat ik straks twee naar voren staanden tanden heb? :o

3. Is het niet zo dat, naast het feit dat de rechtse tand naar achter staat, de linkse scheef staat (of lijkt dat door de rechtse)? Ik neem aan dat dit niet (voor het oog) verholpen wordt door de linkse aan te passen?

4. Is het inderdaad zo dat een beugel op alleen de voor-bovenkant binnen 2-3 maanden zijn werk al kan doen? En wat kost zoiets ongeveer? VGZ vergoedt maar 350 euro, tenzij het een 'bijzonder geval' is --> Wat is een bijzonder geval?

5. Ik heb al een facing op de tand links naast mijn (voor de kijker) linker voortand. Dit heeft mijn vorige tandarts gedaan. De tandarts waarbij ik nu mijn consult had wilde deze ook vervangen want hij vond hem 'niet goed' (genoeg?). Op wat voor manier kan een facing niet goed zijn? Hij zit er al 5 jaar als het niet langer is en ik vind hem mooi genoeg?

6. Indien het met een facing verholpen wordt, is het dan verstandig om van tevoren tandsteen verwijderd en gepolijst te hebben, in verband met het mogelijk optredende kleurverschil waarop de facing afgestemd kan worden? Ik heb dit namelijk nog nooit laten doen dus hopelijk geeft het veel effect (?).

De situatie is nu als volgt dat ik over twee weken een afspraak heb waarop hij eerst een 'proeffacing' zet, zodat ik kan kijken of ik het wat vind. Ik begin nu echter toch ernstig te twijfelen of een beugel niet verstandiger is, zeker als het maar voor zo'n korte tijd zou zijn. Mijn vriend vindt beugels sowieso 'wel leuk' :smt017

Kortom, ik weet het niet meer. Hopelijk kan iemand van jullie me helpen, dat zou bijzonder fijn zijn.

Bij voorbaat heel erg bedankt.
BJN

Volgens mij wordt het nix met 1 facing.... Dan maar eerst naar australie en daarna in een keer goed met een beugel in 6-8mnd. Waarom zou je NU opeens haast hebben... en er een raffelwerk van maken. Daarvoor zijn je tanden veel te mooi. Een facing kan er weliswaar weer af, maar de hechting van een beugel is dan soms weer minder.
Met een set facings 4 of 6 is dit wel goed te krijgen. Dan is er symmetrie en eenheid. Maar dat is in jouw gebit (een) ZONDE. Een rechtgeaarde tandarts zal moeite hebben dat te doen, denk ik. Gewoonweg omdat je tanden erg mooi zijn (vorm en kleur).
Ik kijk uit naar de komende reacties!
vr, 01/11/2008 - 16:58 Permalink
panda2

Hallo,

Waarom vind je het raar een beugel op jou leeftijd? En zijn zoveel mensen op en zelfs na jou leeftijd die een beugel dragen dus daar moet je het niet voor laten. Ik ben zelf 27 en draag nu sinds 4 weken een slotjes beugel (alleen boven) en ik heb alleen nog maar leuke en positiefe reacties gekregen.

Maar denk er over na wat je doet. Ik zou voor een beugel kiezen maar dat kan ook na je reis en hoeft niet numeteen ff te gebeuren toch?
vr, 01/11/2008 - 20:30 Permalink
Anoya

Ik ben met een beugel begonnen op mijn 22e, ben nu 23. Ik krijg alleen maar positieve reacties eigenlijk! En ik vind het stiekem wel leuk om stukje bij beetje alle veranderingen te zien!

Ik heb trouwens slotjes, boven en onder. Gewoon de grijze :)
vr, 01/11/2008 - 20:35 Permalink
Lenn

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zie zelf inmiddels ook in dat een beugel inderdaad de beste oplossing lijkt. Dan maar een paar rotmaanden :wink: Het volgende punt is echter dat ik maar 350 euro vergoed krijg, tenzij het valt onder "orthodontische hulp in bijzondere gevallen", maar dat zal wel niet. In dat geval moet ik sowieso een jaar wachten tot ik me voor mijn tanden aanvullend kan verzekeren. Tis wat :(
vr, 01/11/2008 - 21:51 Permalink
vV

links om of rechtsom, je betaald ervoor. En de kosten vallen wel onder de aftrekregeling fiscaal. mits je de drempel haalt natuurlijk. Je kan er ook voor kiezen er even voor te sparen in plaats van per se een beroep te doen op de ""verzekering"". Overstappen wordt is gebleken elk jaar lastiger (met name de vraag of je iets van plan bent.. ), en wat nu wel betaald wordt, 2009 misschien niet meer...
za, 01/12/2008 - 19:01 Permalink