hoe kan het dat na een wkb de kies er alsnog uit moet

Author:
pastei
Posted:
ma, 01/14/2008 - 19:26
hallo ik heb destijds een wortelkanaalbehandeling gehad en ongeveer na een jaar kreeg ik weer pijn aan dezelfde kies. de tandarts kon er niets meer aan doen waarna de kies eruit getrokken werd. Ik dacht dat als je een wkb gehad heb de kies gered is. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Wie heeft dit ook meegemaakt en kan uitleggen hoe dat kan .
Spiegeltje

Helaas is het zo dat een wortelkanaalbehandeling niet altijd het gewenste resultaat heeft. De kans is groot dat je van het probleem af bent maar na een jaar of zelfs langer kan toch blijken dat de oorspronkelijke ontsteking weer gaat opspelen. Waarschijnlijk is ie nooit helemaal weg geweest. Normaal gesproken wordt dan de behandeling opnieuw gedaan, als deze te lastig is voor de tandarts - dat kan hij het beste zelf beoordelen - kun je daarvoor worden doorverwezen naar een tandarts-endodontoloog. Als ook deze behandeling geen succes heeft - of de endodontoloog wil er niet aan beginnen - kan de kaakchirurg soms nog uitkomst bieden door de wortelpunten chirurgisch te verwijderen. Als dan de problemen nog niet verdwijnen is meestal extractie de enige overgebleven weg.

Waarom de tandarts heeft besloten dat meteen al een extractie in dit geval het beste is weten we niet. Misschien had hij een reden om de prognose van een herbehandeling of apexresectie erg somber in te zien. Heeft hij het daarover niet met u gehad?
ma, 01/14/2008 - 20:00 Permalink
pastei

Hallo Spiegeltje

Bedankt voor jou antwoord op mijn vraag.
Ik heb deze opties wat jij beschreven hebt niet gehad van de tandarts. Waarom ik ze niet gekregen heb weet ik niet. Maar ik ben nu wel blij dat mocht het weer gebeuren, ga ik de tandarts wel vragen om een doorverwijzing. Ik hoop natuurlijk dat ik geen onsteking meer krijg maar weet nu hoe ik dan verder moet vragen.
groetjes
wo, 01/16/2008 - 19:10 Permalink