Tandarts en wetgeving ???

Author:
ladydi
Posted:
vr, 01/18/2008 - 00:42
Hallo,
Ik ben woedend en tegelijk teleurgesteld in mijn tandarts ; was er bijna 22 jaar 'vaste klant' en had er zeker geen klagen over, tot enkele maanden geleden. Deze deed mij tijdens een wortelkanaalbehandeling zo een verdomde pijn dat hij zelf naar de grond kijkend 'sorry' stamelde. Vervolgens moest ik dan maar terugkomen (tenminste dat dacht hij) want voor wie en voor wat??? Ik kreeg totaal geen uitleg, noch boe noch ba! (Terwijl hij maar al te goed weet dat ik geen angsthaas ben!) Ik was zo razend dat ik hem de week er na zijn afspraak terug in de brievensbus geworpen heb met de boodschap dat ik als patiënt recht heb op een behoorlijke en een eerlijke uitleg en niet op stilzwijgende heimelijkheid en de vraag of ik er de waarheid misschien had moeten uit sleuren. Heb zelf een diploma rechten en weet dat een arts zijn patiënt dient in te lichten voor wat betreft diagnose en prognose. Kan dit zomaar? Patiënten behandelen als domme ganzen? Ik ben er in alle geval nog steeds niet goed van, loop al 2 maand nu met dikwijls vreselijke pijn, maar geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt 1 voet bij een tandarts binnen te zetten!
hello jozefien

Laat ik het even goed snappen: jij loopt dus nu met pijn rond, met een niet afgemaakte wkb omdat jij en je tandarts niet communiseren???? :(
je hebt een diploma rechten zeg je, dus je bent slim en hebt je woordje klaar :smt014
maar nu gooi je alleen de afsprakenkaart in de bus en ga je niet?
Waarom vertel je de tandarts niet dat je geschrokken en teleurgesteld bent.
De tandarts was ook geschrokken :oops: omdat hij de wkb niet goed kon verdoven, hij had dat moeten uitleggen en je moeten vertellen waarom hij je terug liet komen. Hij wilde even wachten om te kijken of de ontsteking later wat minder heftig zou zijn.
Maar nu...de wkb moet afgemaakt : de kanalen gereinigd enz. je hebt dus een behandeling nodig, dus je kunt
a, teruggaan en eerst praten.
b. praten en zeggen waarom je niet teruggaat, jouw dossier opvragen en naar een andere tandarts gaan.
Het is niet zo dat ik jouw boosheid niet snap, ik ben ook boos op mijn tandarts geweest. Tandartsen zijn helaas niet altijd zo handig in hun contact met de patient.. Maar je zal iets moeten regelen, de wkb aan de kies moet afgemaakt worden!
Wens je sterkte!!! :smt006
vr, 01/18/2008 - 00:58 Permalink
ladydi

Dank voor je reactie, maar van een verdoving had deze nog nooit gehoord ! Ik lag daar zowat een klein uur gevangen met een groen rubberen geval en het enige wat ik nog kon was grommen als een beer! Heb zelf in mijn vriendenkring zo eens een rondvraag gedaan en daar denken ze dat hij een apexsecretie wou uitvoeren zonder mij op de hoogte te willen stellen, omdat ik anders mogelijk niet komen zou misschien ! Of is ie zelf zo kleinzerig of onbeholpen dat hij zijn woord nog niet doen kan? Foei! Wel, patiënten moesten iedere keer een tandarts die de kiezen met opzet op elkaar houdt, laten stikken ! Ik hoop maar dat het voor hem een goeie les was voor al diegenen die nog na mij komen! Diana :smt018
vr, 01/18/2008 - 01:04 Permalink
hello jozefien

Hij wou zeker geen apex doen, dat doet een kaakchirurg.
Maar wat hij wel wou doen??? Een wkb??? had hij je niet verdoofd of pakte de verdoving niet, dat gebeurt weleens als de ontsteking heftig is.
het is wel raar dat hij niet vertelde wat hij aan het doen was of wilde doen.
Ik had ook zo'n tandarts, was een geweldig goeie tandarts maar geduld :smt011 , iets uitleggen :smt009 , ja, jammer was dat, want het is een vakman, maar ik trok het ook niet meer, werd er dood zenuwachtig van.
je moet nu alleen wel een oplossing zoeken, want zo doorlopen is ook niks! :smt006
vr, 01/18/2008 - 01:47 Permalink
ladydi

Iemand uit mijn vriendenkring is voor zo een apexsecretie naar een gewone tandarts gegaan : deze vertelde dat het bij de fronttanden voor hem gemakkelijk te doen was en bij kiezen (en dus meerdere wortels) het werk werd voor de kaakchirurg. Helaas is het een van mijn fronttanden : ik kreeg er een flinke slag op toen ik lessen kickboksen gaf ! Ik weet in alle geval niet meer wat denken, maar van mij mag die tand er uit vallen ! :smt001
vr, 01/18/2008 - 01:56 Permalink
vV

even tijd om te nuanceren denk ik (trouwens: kickboksen doe je toch met gebitsbeschermer in??)

Het is duidelijk dat u boos bent, en het is duidelijk dat de tandarts niets meer heeft laten horen. Duidelijk geval van misgelopen communicatie , waar u denk ik zelf mede debet aan bent...

Want ik denk dat u met de wijze waarop u de afspraak geannuleerd heeft eigenlijk naar de tandarts toe heeft aangegeven dat u de behandelrelatie verbreekt (tenminste, dat is denk ik van zijn kant een voor de hand liggende conclusie).

Dat u boos bent begrijp ik, echter u bent nu aan het ageren tegen iemand, die u zelf zo te lezen ook niet een echte kans heeft gegeven tot uitleg.... Dat u vervolgens 2 maanden blijft rondlopen zonder zelf andere actie , dus of heropening gesprek met de vorige(?) tandarts, of zoeken naar een nieuwe, is wel geheel uw eigen keuze...

Dus mijn advies is in ieder geval eens eerst een serieuze poging doen de dialoog te (her) openen, bij voorkeur schriftelijk, en zonder wijzend vingertje, want zoals gezegd, in dit geval ligt de oorzaak van de communicatiestoring aan beide kanten..Boos rond blijven lopen heeft ook geen zin lijkt mij.
vr, 01/18/2008 - 08:37 Permalink
de digitale tandarts

Dank voor je reactie, maar van een verdoving had deze nog nooit gehoord ! Ik lag daar zowat een klein uur gevangen met een groen rubberen geval en het enige wat ik nog kon was grommen als een beer! Heb zelf in mijn vriendenkring zo eens een rondvraag gedaan en daar denken ze dat hij een apexsecretie wou uitvoeren zonder mij op de hoogte te willen stellen,

Ik begrijp uw woede, maar ik denk dat de tandarts erg zijn best heeft gedaan om een goede start van de wortelkanaal te verzorgen, zie http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…
vr, 01/18/2008 - 09:10 Permalink
ladydi

Hartelijk dank voor uw reactie, (al is de laatste die ik nog wil tegenkomen de tandarts) Ik kan uw reactie vatten, collega's worden nu eenmaal geacht vanuit de Orde aan één 'zeel' te trekken en het voor elkaar op te nemen ! (Ik wil hier ook niemand persoonlijk 'aanvallen'.) Werk zelf in de gerechterlijke wereld en daar is dat niet anders. Maar ik kan u zeggen dat wanneer men heimelijk belazerd wordt door iemand waar men al 22 jaar trouw over de vloer komt (deze heeft mij zien 'groot' worden) en waar men dan nog bij staat op de koop toe, dat dat veel meer pijn doet, dan eender welke tandpijn! (Trouwens gebitsdragers gebruiken we niet : we zijn geen boksclub, maar een centrum dat beveiligingsagenten, politiemensen, militairen en dergelijke opleiden moet.) Ik had het misschien ook niet zo 'bot' moeten afhaspelen naar hem toe, maar degene die mijn tandarts was, is dezelfde niet meer als vroeger. Van zijn stagaire kreeg ik zelfs nog 5 woorden meer dan van hem : 'je hebt te lang gewacht', en daar moest ik het mee doen. Meer uitleg kan ik u echt niet geven. Ik heb er geen moeite mee om dingen te moeten bijleggen, maar moet ik mij ook nog gaan 'verontschuldigen' omdat hij mij opzettelijk met een ' kluitje in het riet' gestuurd heeft; hij kent mijn nummers ook ! Deze tandarts heeft bij mij afgedaan en een andere tandarts daar begin ik niet aan, ben geen 'rondhuizer'. Weer opnieuw een band moeten opbouwen met iemand anders en er vertrouwen in moeten krijgen, nee, dan blijft de situatie maar wat ze is ! Normen en waarden en repect naar een ander toe zijn mij nog altijd veel belangrijker, maar wanneer die ander er de brui aan geeft houdt het bij mij ook op. In mijn ogen is een patiënt meer dan het 'volgende klinische geval' . Helaas ligt daar niet iedere tandarts wakker van, zelfs niet meer als men al zo lang patiënt was daar ! Vriendelijke groeten en mijn dank voor uw tijd.
za, 01/19/2008 - 01:20 Permalink
mecánico para …

moet die wortelkanaalbehandeling niet gewoon worden afgemaakt en is die wortel door die klap vroeger niet meer in goede staat? kan ook zijn dat ie aan het oplossen is geslagen en niet goed meer af te sluiten was. Kan wel zeer doen ja. Maar mijn idee is dat er nu iets in zat om die wortel te proberen te behouden. En dat die in een later stdium zou worden af gesloten. misschien met een niet standaard materiaal.

Uw kennisen met hun apex resectie verhaal zijn patienten en geen tandheelkundig deskundigen, dus wat zij zeggen is aardig om uw zaak éénzijdig te onderbouwen. Of het waarde heeft in het geheel weet ik niet.

Dat ie sorry mompelde is ook een interpretatie van u, en het beeld wordt alleen maar groter door uw boosheid. Rechten gestudeerd hebben zou u de zaak eens van de zijlijn moeten bekijken. Uw houding is er eentje van hakken in het zand op basis van het feit dat u niet tevreden bent, pijn had en niet geinformeerd bent direct na de behandeling. Misschien, u zult het nooit weten, was daar de tweede zitting voor bedoeld voor verder behandelen. En kwam er een idee over ruggespraak met een collega met meer ervaring/kennis over dit probleem bij de tandarts op. Soms WEET je het gewoon niet, of schudden juristen alles in één keer zonder iets na te kijken uit hun mouw? Nee toch.

Succes met het vervolg
za, 01/19/2008 - 08:38 Permalink
vV

we zijn geen boksclub, maar een centrum dat beveiligingsagenten, politiemensen, militairen en dergelijke opleiden moet.)
reden te meer om juist wel gebitsbeschermers aan te meten. Juist bij onervarenen is de kans groter dat het er een keer naast gaat...

Ik kan uw reactie vatten, collega's worden nu eenmaal geacht vanuit de Orde aan één 'zeel' te trekken en het voor elkaar op te nemen !
nou nee hoor, valt wel mee. Net van de week nog een nieuwe patient teruggestuurd naar de vorige om werk over te laten doen, net in november gedaan, kan gewoon echt niet. En ik wil deze patient niet een rekening voor 500,- in de maag splitsen terwijl wat er nu zit gewoon beter kan. Maar dat terzijde.

Ik kan geen waardeoordeel over zijn handelen geven...weet het niet , u weet het eigenlijk ook niet..want er is geen communicatie meer.

Heeft u er wel eens aan gedacht dat tandartsen (net als juristen...) toch ook wel mensen zijn, dat er misschien bij hem persoonlijk iets is waardoor het nu anders is gagaan?? (misschien echtgenote overleden, of zijn vader/moeder, ik noem maar iets). Ik vind dat u met uw handelswijze nu niet alleen uzelf geen recht doet, maar ook uw tandarts niet, want hij krijgt geen kans van u.
za, 01/19/2008 - 11:12 Permalink
ladydi

we zijn geen boksclub, maar een centrum dat beveiligingsagenten, politiemensen, militairen en dergelijke opleiden moet.)
reden te meer om juist wel gebitsbeschermers aan te meten. Juist bij onervarenen is de kans groter dat het er een keer naast gaat...

Ik kan uw reactie vatten, collega's worden nu eenmaal geacht vanuit de Orde aan één 'zeel' te trekken en het voor elkaar op te nemen !
nou nee hoor, valt wel mee. Net van de week nog een nieuwe patient teruggestuurd naar de vorige om werk over te laten doen, net in november gedaan, kan gewoon echt niet. En ik wil deze patient niet een rekening voor 500,- in de maag splitsen terwijl wat er nu zit gewoon beter kan. Maar dat terzijde.

Ik kan geen waardeoordeel over zijn handelen geven...weet het niet , u weet het eigenlijk ook niet..want er is geen communicatie meer.

Heeft u er wel eens aan gedacht dat tandartsen (net als juristen...) toch ook wel mensen zijn, dat er misschien bij hem persoonlijk iets is waardoor het nu anders is gagaan?? (misschien echtgenote overleden, of zijn vader/moeder, ik noem maar iets). Ik vind dat u met uw handelswijze nu niet alleen uzelf geen recht doet, maar ook uw tandarts niet, want hij krijgt geen kans van u.
zo, 01/20/2008 - 17:50 Permalink
ladydi

Mijn dank voor uw reactie.
Lesgeven met een gebitsdrager ??? Ik zie het mij nog niet doen! Om te gaan parachutespringen draag ik een op maat gemaakte bit als 'schokdemper'. Wanneer ik dat ding een paar uur draag bij meerdere sprongen, 'werken' mijn kaken niet meer van de pijn. Stel u eens voor dat ik met iets soortgelijk een paar uur les moet geven (spreken!) tijdens het technieken aanleren ??? Ik wil het u zien doen!

Bedankt voor die link : al stel ik mij wel de vraag bij 'verdoving', ik kreeg er GEEN. Waarom geen, als het kan met??? En dan nog zoiets : er werd een foto gemaakt NA dat ik daar lag te krimpen van de pijn. De dagen er na werd de pijn zelfs nog erger. Dacht nog altijd dat een foto diende om een mogelijke oorzaak te ontdekken ?

Ben vandaag uit pure wanhoop na dagen kloppende pijn en koorts en liters alcohol de voorbije maanden naar mijn huisarts geweest, die wachtdienst had. Deze dacht aan een wortelpuntontsteking omwille van een verdikking op mijn tandvlees. Ben met een heel arsenaal pillen thuisgekomen : gelukkig nieuwjaar is vandaag begonnen voor mij na 2 maand ellende, ben 'gered', zolang de voorraad strekt.De huisarts stelde zich ook vragen bij de houding van zijn collega zeker toen ik vertelde dat ik maar zelf op onderzoek ben gegaan in mijn vriendenkring en als Belg op een Nederlandse tandartsensite geland ben.
Had er nog een gesprek over met mijn moeder : ze liet al haar tanden trekken op haar 28ste en heeft zich dat nog geen dag beklaagd. Wat heeft een mens aan een prachtig gebit, zoals die tandarts het noemde, als de oplossing in één keer voor handen is !

Ben verbaasd dat er nog 'eerlijke' tandartsen rondlopen. ik krijg regelmatig verhalen van vrienden en collega's te horen over (schandalig) hoge rekeningen, welke ik nooit heb hoeven te betalen!

Alle begrip voor privéproblemen, we zijn allemaal maar mensen. Het zou niet goed zijn als we hier emotieloos rondliepen maar om maar iets te willen noemen : de dag na mijn vader zijn begrafenis zat ik op mijn werk en hield ik de situatie 'stil'. Privé en werk zijn gescheiden dingen voor mij ! En problemen, wie heeft er geen? Toch een prettige werkweek!
zo, 01/20/2008 - 18:32 Permalink
Chris888

Dacht nog altijd dat een foto diende om een mogelijke oorzaak te ontdekken ?

Kán.
In de link die de digitale tandarts gegeven heeft staat uitgelegd waarom er later een foto wordt gemaakt: om te controleren of de kanalen diep genoeg zijn schoongemaakt en/of gevuld.
zo, 01/20/2008 - 18:42 Permalink
hello jozefien

Lady Di, hoe meer ik lees, hoe verbaasder ik ben.
Nu gered door pillen van de huisarts :o ???
Pijn koorts en drank :smt017 ???
Wortelontsteking en niet naar de tandarts omdat je ze allemaal een beetje over een kam scheert :roll: ???

Zoek gewoon een andere tandarts, laat gewoon de wkb afmaken, of , omdat je je uitspreekt voor een gebit, laat voor mij part die kies trekken.

Je zegt dat de tandarts niet communiseert.
Is dat dan de reden waarom jij nu gewoon doorloopt met een wortelontsteking en denkt dat de pillen van de huisarts jouw redding zijn :roll: Echt niet, je zal echt een betere oplossing moeten zoeken, denk dat dat met jouw IQ toch moet lukken :smt003 :smt006 Jozefien
zo, 01/20/2008 - 19:26 Permalink
vV

uw reactie op mijn stukje lezend heb ik inmiddels wel het idee dat de verstoorde communicatie toch voor een groot deel bij u zelf en uw eigen karakter ligt. U oordeelt wel heel gemakkelijk dat anderen het maar net zo moeten doen als u het doet (na overlijden volgende dag ""gewoon"" aan het werk..) . Eenzijdige kijk op zaken m.i. En nog steeds geeft u aan dat wat u betreft de communicatie niet een neiuwe kans krijgt. Dat moet u verder stoppen hier, want daar zijn mi geen plausibele argumenten voor Want na 2 maanden heeft u blijkbaar ook nog niets gedaan met commentaar uit de vriendenkring...
ma, 01/21/2008 - 08:31 Permalink
mecánico para …

uw reactie op mijn stukje lezend heb ik inmiddels wel het idee dat de verstoorde communicatie toch voor een groot deel bij u zelf en uw eigen karakter ligt. U oordeelt wel heel gemakkelijk dat anderen het maar net zo moeten doen als u het doet (na overlijden volgende dag ""gewoon"" aan het werk..) .

als dat papierwerk is kan ik me er wat bij voorstellen, als het met mensen met problemen bespreken is kan ik dat wat minder. Of de gesprekken lopen anders dan je graag zou willen cq lopen voor je gevoel wel goed maar zijn inde praktijk toch anders gelopen.

anyway. ik wil ik wil. Jammer dat de communicatie eenzijdig is afgekapt
ma, 01/21/2008 - 12:31 Permalink
hello jozefien

o, spreekwoorden, Leuk! :lol:

voor de tandarts van ladydi en misschien voor Ladydi zelf:
Spreken is zilver, zwijgen is goud. :wink: tja, deze keer niet dus!

Sorry, LadiDi maar ik heb denk ik alleen een echte vraag gemist!
Ik heb alleen maar vragen gezien waar jezelf al een antwoord op had.
help altijd graag hoor, maar vlgs mij wilde jij niet geholpen worden en geen antwoord krijgen, alleen stoom afblazen.

of heb ik het helemaal mis, en ben je naar de tandarts teruggegaan of naar een andere tandarts en is de wkb afgemaakt?
:smt006 Jozefien
do, 01/24/2008 - 23:07 Permalink
vV

wel grappig trouwens...

Heb zelf een diploma rechten en weet dat een arts zijn patiënt dient in te lichten voor wat betreft diagnose en prognose. Kan dit zomaar? Patiënten behandelen als domme ganzen?

een jurist die vraagt naar wetgeving..

Moderatoren, wat mij betreft kan er een slot op, TS doet blijkbaar niets met de hier gegeven adviezen, en verder leidt dit nergens toe.
za, 01/26/2008 - 11:04 Permalink