fout gemaakt door vorige tandarts hoe nu verder

Author:
vredehof
Posted:
ma, 01/21/2008 - 12:15
een vraagje

eind 2002 en begin 2003 zijn bij mij vier voortanden vervangen door kronen. Nu beginnen deze kronen te wiebelen omdat op foto's is gebleken dat mijn wortels veel te kort zijn.

wortels te kort
===========
Dit is meer dan tien jaar geleden gebeurt, omdat ik een grote cyste in mijn kaak had die door de kaakchirurg verwijderd moest worden. De kaakchirurg kond de cyste niet verwijderen zonder de wortels te raken.

toenmalige tandarts
===============
Mijn toenmalige tandarts (inmiddels ermee gestopt) heeft vooraf aan het plaatsen van de kronen foto's genomen van mijn gebit en daarna de vier kronen geplaatst.

Nieuwe tandarts
============
Mijn huidige tandarts heeft sinds een jaar de praktijk van mijn vorige tandarts overgenomen.
Deze nieuwe tandarts adviseert een brug te nemen zodat de wortels ontlast worden. De kronen zullen t.z.t dermate los gaan zitten dat mijn tanden uitvallen.

De nieuwe tandarts heeft de foto's bekeken die door vorige tandarts gemaakt zijn en zei mij dat dit een fout is van hem omdat op de foto's die vooraf genomen zijn al was te zien dat de huidige problemen zouden ontstaan. (wortels tekort) en hij om die reden direct een brug had moeten adviseren. Ma.w. volgens mijn huidige tandarts was van te voren in te schatten dat deze problemen zouden ontstaan.

Mijn vraag
=======
Mijn tandarts zei me nog een half jaar te wachten en er bij een volgende controlebeut verder over te praten. De problemen zijn nu nog klein tanden zitten een heel klein beetje los.
Ondertussen zou ik graag willen weten hoe jullie dit inschatten
Omdat mijn huidige tandarts de fout erkent, kan ik om die reden de kosten op de vorige tandarts verhalen ?

een tweede vraag, zit er geen garantie op het plaatsen van kronen, deze vier kronen hebben destijd 3200 euro gekost

alvast bedankt voor een antwoord

Marcel
vredehof

bedankt tandarts voor uw snelle reactie.

wat bedoelt u met voor haar beurt gesproken. De foto,s wijzen uit dat op het moment van het plaatsen van de kronen, de wortels dermate kort waren dat deze problemen zouden ontstaan. Een brug had een betere en duurzamere oplossing geweest.
Het toepassen van een behandeling die problemen geeft namelijk volledige vervanging binnen
5 jaar door een brug had voorkomen kunnen worden door direct voor een brug te kiezen.

De mobiliteit zoals zei het noemde was dermate weinig dat deze (nog niet) verontrustend kan worden genoemd, maar ze voorziet problemen op de langere duur.

haar advies was om dit t.z.t voor te leggen aan een tandarts geschillencommisie
ma, 01/21/2008 - 12:37 Permalink
robinson

De mobiliteit zoals zei het noemde was dermate weinig dat deze (nog niet) verontrustend kan worden genoemd, maar ze voorziet problemen op de langere duur.

haar advies was om dit t.z.t voor te leggen aan een tandarts geschillencommisie

Op de lange duur kan alles wat er gemaakt wordt problemen geven.
Beetje in tegenspraak.
Geschillencommissie???
Niet erg collegiaal, zeker net pas bezig?
ma, 01/21/2008 - 12:58 Permalink
vredehof

ja klopt is inderdaad net pas begonnen.

Maar hoe ziet u dan het feit dat er gekozen is voor een oplossing waarvoor een veel betere oplossing voor handen was.

ën nog iets anders

Los van het feit of er inderdaad een fout is gemaakt
=======================================
niet collegiaal zegt u: is het niet zo, dat mocht er een fout zijn gemaakt door een collega het naar de patient alleen maar een goede zaak is als daar op gewezen wordt.
Iedereen maakt fouten, dat neem ik niemand kwalijk, maar de patient hiervoor de rekening laten betalen is denk ik ook niet eerlijk. Wat is er op tegen als een onafhankelijke commisie bemiddelt tussen patient en behandelaar ?. volgens mij komt dit alleen maar de kwaliteit van tandheelkunde ten goede
ma, 01/21/2008 - 13:07 Permalink
vV

niet gelijk verwijzen naar een geschillen commissie, niet zonder de vise gehoord te hebben van de voorgaande tandarts, en als er fouten gemaakt zijn moet ie lijkt mij ook een kans krijgen iets te corrigeren, hoe dan ook, voordat er een geschillencommissie aan te pas moet komen. Dus heeft uw huidige tandarts inderdaad voor de beurt gesproken zeker mbt de aanpak.

overigens: als in de visie van de nieuwe tandarts gewoon een half jaar gewacht kan worden, vraag ik mij dus af hoe erg die problemen nu precies zijn.

Advies: laat een second opinion doen, liefst buiten de regio .

overigens vind ik 800,= per kroon op voortanden nogal fors...ook naar de huidige tarieven
ma, 01/21/2008 - 13:20 Permalink
vredehof

niet gelijk verwijzen naar een geschillen commissie, niet zonder de vise gehoord te hebben van de voorgaande tandarts, en als er fouten gemaakt zijn moet ie lijkt mij ook een kans krijgen iets te corrigeren,

oke daar heeft u ook gelijk, in ieder geval bdankt voor uw snelle reacties en aviezen.
ik zal een scond opinion overwegen.
ma, 01/21/2008 - 13:25 Permalink