Hoi allemaal.
ik ben een man van 34 jaar met een zeer slecht gebit...ben al meer als 16 jaar niet meer bij een tandarts geweest vanwege een diepe angst waar de laatste tandarts bezoek aan mee had geholpen helaas... :cry:
Daarnaast heb ik mijn gebit erg verwaarloosd en leef al heel wat jaartjes met constante pijn.
2 maanden geleden was de pijn zo erg dat ik gewoon ziek op bed lag, constant bloed spuugde en niet meer boe of ba kon zeggen.. Uiteindelijk met hulp van mijn vriendin en stap gezet waardoor ik de dag erop bij een kindertandarts terecht kwam in Utrecht die wel alleen wilde kijken wat er aan de hand was....met zweet in mijn bilnaad daar na toe gegaan het bleek last van acute tandvleesverknettering te hebben...hiervoor kreeg ik een kuur waarna het na een week gelukkig weg was...
Toen had ik zoiets van wie A zegt moet ook B zeggen en heb gelukkig doorgezet... Vanwege mijn grote angst werd door de tandarts van mijn vriendin gezegd dat ik beter een speciale angsttandarts kon gaan zoeken... In Utrecht hadden ze een opname stop, in Amsterdam een wachttijd van een half jaar..
Uiteindelijk het adres gevonden van de Narcosetandarts in Alphen a/d Rijn waarbij ik een goed gevoel kreeg na een telefoon gesprek... Daar weer met Zweet op mijn voorhoofd naar toe gegaan voor een intake gesprek en voor een begroting... Ze hebben toen alleen maar gekeken gelukkig en het advies/ behandelplan was om boven alles eruit te halen en daar een prothese voor in de plaats te doen en onder kon het een en ander nog wel gerenoveerd worden gelukkig... dus mijn gebit is wel in een heel erge staat van slechtheid helaas..
Aankomende 29 januari staat de eerste behandling van 2 uur op het planning onder Narcose waar dan de bovenkant leeggetrokken gaat worden. afgelopen woensdag had ik een afspraak bij een tandprotheticus en die heeft een afdruk van mijn gebit gemaakt en hopelijk dat de prothese dan op tijd af (voor de 29e) want die moet er meteen in als ik onder narcose ben en alles eruit is gehaald...
Wie van jullie heeft ervaringen met deze angst en protheses...
De meest van jullie kunnen waarschijnlijk zich wel inleven dat ik niet zit te wachten op de behandelingen en er wel bang voor ben.. Gelukkig dat ik onder narcose ben en van de behandling niet zo veel zal merken...
Maar hoe zit het als je uit de Narcose komt....heb je dan veel pijn... En hoeveel dagen/ weken erna heb je pijnen...
Voel je je gelijk lekker met een rits nieuwe tanden of is het meer als een half jaar wennen en ook met praten...
Hopelijk dat er tussen ons wat ervarings deskundigen zitten...
Alvast bedankt voor je reactie..
Groet,
ik ben een man van 34 jaar met een zeer slecht gebit...ben al meer als 16 jaar niet meer bij een tandarts geweest vanwege een diepe angst waar de laatste tandarts bezoek aan mee had geholpen helaas... :cry:
Daarnaast heb ik mijn gebit erg verwaarloosd en leef al heel wat jaartjes met constante pijn.
2 maanden geleden was de pijn zo erg dat ik gewoon ziek op bed lag, constant bloed spuugde en niet meer boe of ba kon zeggen.. Uiteindelijk met hulp van mijn vriendin en stap gezet waardoor ik de dag erop bij een kindertandarts terecht kwam in Utrecht die wel alleen wilde kijken wat er aan de hand was....met zweet in mijn bilnaad daar na toe gegaan het bleek last van acute tandvleesverknettering te hebben...hiervoor kreeg ik een kuur waarna het na een week gelukkig weg was...
Toen had ik zoiets van wie A zegt moet ook B zeggen en heb gelukkig doorgezet... Vanwege mijn grote angst werd door de tandarts van mijn vriendin gezegd dat ik beter een speciale angsttandarts kon gaan zoeken... In Utrecht hadden ze een opname stop, in Amsterdam een wachttijd van een half jaar..
Uiteindelijk het adres gevonden van de Narcosetandarts in Alphen a/d Rijn waarbij ik een goed gevoel kreeg na een telefoon gesprek... Daar weer met Zweet op mijn voorhoofd naar toe gegaan voor een intake gesprek en voor een begroting... Ze hebben toen alleen maar gekeken gelukkig en het advies/ behandelplan was om boven alles eruit te halen en daar een prothese voor in de plaats te doen en onder kon het een en ander nog wel gerenoveerd worden gelukkig... dus mijn gebit is wel in een heel erge staat van slechtheid helaas..
Aankomende 29 januari staat de eerste behandling van 2 uur op het planning onder Narcose waar dan de bovenkant leeggetrokken gaat worden. afgelopen woensdag had ik een afspraak bij een tandprotheticus en die heeft een afdruk van mijn gebit gemaakt en hopelijk dat de prothese dan op tijd af (voor de 29e) want die moet er meteen in als ik onder narcose ben en alles eruit is gehaald...
Wie van jullie heeft ervaringen met deze angst en protheses...
De meest van jullie kunnen waarschijnlijk zich wel inleven dat ik niet zit te wachten op de behandelingen en er wel bang voor ben.. Gelukkig dat ik onder narcose ben en van de behandling niet zo veel zal merken...
Maar hoe zit het als je uit de Narcose komt....heb je dan veel pijn... En hoeveel dagen/ weken erna heb je pijnen...
Voel je je gelijk lekker met een rits nieuwe tanden of is het meer als een half jaar wennen en ook met praten...
Hopelijk dat er tussen ons wat ervarings deskundigen zitten...
Alvast bedankt voor je reactie..
Groet,
Re: Diepe angst, maar toch een stap gezet!
zet je angst aan de kant want wat heb jij al een pijn geleden zeg!!
Ik herken het ,, want liep ook altijd met een onstoken mond of een dikke wang, en net als jou die angst,,
bij mij zijn ze ook getrokken en gelijk het gebit erin,, ja de eerste dagen moet je maar aan de vloeibare voedsel en als je pijn krijgt een parasetamolletje maar dat was bij mij niet eens nodig
en het went zo hoor ,,
en kun je wel een gat in de lucht springen :lol: van blijdschap
Jij gaat onder narcose voelt er niets meer van, word wakker en het ergste waar je tegen aan kijkt is gebeurd,,de rest gaat vanzelf!!
heel veel Sterke het komt ECHT goed!!!!
en als het achter de rug is zeg je ....
ik had het al veel eerder moeten doen!!
:smt006
groetjes Martie
die angst
ik moet morgen al pffff
krijg boven al mijn tanden eruit
en een gebit erin onder vullen en een kies eruit ,nu een dag ervoor ben ik ook supper bang
niet voor de nacose maar voor erna ik wens jou ook heeeel veel suc6 groetjes
sorry ik kan je niet helpen met info over prothese maar wel wat verdre betreft de narcose/en verdere behandelingen
Ten eerste:
Nou, hartstikke goed van je dat je gaat, geloof mij het gaat je 100% (wat? 500%!!) meevallen! Ik ben zelf vorig jaar 2 keer onder narcose geweest in alphen a/d Rijn, en ik zou ZO weer lachend gaan!
Ik ben 25 jaar, schots en scheve tanden (binnenkort eindelijk een beugel) en was ook al 15 jaar niet gegaan uit angst. Uiteindelijk na mn schaamte voor mn gebit TOCH die stap gezet. Er moest HEEL wat gebeuren, ondertand trekken, 2 wortelkanaalbehandelingen, 2 verstandskeizen eruit, HEEL VEEL tandsteen verwijderen en nog 3 gaatjes...
Ik heb mijn verhaal achteraf ook op hun site gezet, ik zal hem hieronder plaatsen, hopelijk stelt het je gerust! Ik heb niet of nauwlijks pijn gehad (hooguit wat gevoelig maar dat is niets met de hel die je je voorstelt :smt005 ) en het is een HEERLIJK gevoel als je bijkomt en alles is gedaan, er valt werkelijk 10000 KG last van je schouders!
hier mijn verhaal:
Nou, hier zit ik dan een dag na de behandeling.Enkele weken terug op intake gesprek geweest. Toch spannend want je weet dat er na 15 jaar toch wel het een en ander moet gebeuren met je gebit. En ik had niet alleen extreem veel angst voor de tandarts, ik had ook erg veel schaamte. De tandarts gaf me echter helemaal niet het gevoel dat ik raar was, of dat ik me moest schamen, ik kreeg geen preek of wat dan ook! Dat was zo fijn, je voelde je eigenlijk gewoon een normale patient. Er werd een foto gemaakt en er werd voorzichtig in mn mond gekeken met enkel een spiegeltje. Ondertussen schreef ze alles op.Daarna kwam ik naast haar zitten en ze ging alles uitleggen wat er moest gebeuren. Ik kreeg een begroting mee naar huis en er werd een afspraak voor de narcose behandeling gepland: help! Gisteren 23 april was het dan zo ver. Al dagen OP van de zenuwen, buikpijn, geen oog dicht gedaan. Ik las alle positieve reacties op de site al, maar toch vond ik het allemaal erg eng omdat ik natuurlijk nog niet eerder zoiets meemaakte. Gistermorgen in de auto: stress, ook nog file: nog meer stress. En help, ik was gearriveerd. Ik werd eigenlijk meteen meegenomen (is maar goed anders was ik weer keihard weggerend) en daar kwam ik de behandelkamer in, mn beste vriendin mocht mee naar binnen. Ik ging op de stoel liggen en werd aangesloten op de hartmonitor en kreeg een bloeddrukmeter om. Ondertussen legde de tandarts uit wat er ging gebeuren. Iedereen was heel erg aardig maar omdat ik OOK nog bang voor naalden ben en alles zo spannend vond barstte ik toch even uit in tranen (zo geprobeerd me in te houden). Iedereen reageerde zo aardig en lieten me even tot rust komen. Toen kwam de mevrouw met het infuus, ik stak mn arm uit en keek de andere kant op, zodra de naald erin ging stopte ik met snikken en reageerde met,is dit alles??" Toen kapje op mn neus en ik dacht nog, zie je wel, ze krijgen me helemaal niet onder narcose, het werkt niet.......... en toen werd ik (voor mn gevoel na 5 min.) weer wakker. Ze brachten me naar de auto, iedereen zo aardig. Echte napijn heb ik niet, alleen mn keel is wat gevoelig van het slangetje. Nu moet ik nog een keer onder narcose voor de andere helft, nu weet ik dat ik er lachend naatoe ga. Ik heb tijdens het hele gebeuren geen centje pijn gehad en iedereen is zo aardig dat je je helemaal niet hoeft te schamen voor je angst. Ik kan niets anders aanraden dan deze behandeling, je merkt niets en alles is gedaan zonder dat je het bewust mee had moeten maken, wat wil je nog meer?! Ze hebben mij 10000kg last van mn schouders afgenomen...Bedankt! Kijk nu al uit naar de 2e behandeling! (en door alle spanning enzo weet ik alle namen niet meer, maar 1 voor 1 superlieve mensen! En de anesthesioloog is mijn nieuwe beste vriend! :-)
--------------
Ik zou zeggen: ga ervoor en ECHT, maak je niet zenuwachtig voor de narcose want het stelt echt niets voor! Ik ben echt een extreme angstpatient, ook voor dokters en naalden, maar echt, ik lach er nu achteraf om.. Ik ga binnenkort weer onder narcose om kiezen te laten trekken voor mn beugel.. Ik vind het geweldig! Het kost veel geld maar ik vond het iedere cent waard... Relax en kijk maar gewoon uit naar het resultaat..! :smt001 :D
groetjes Cynthia (80 keer zelfverzekerder dan VOOR die behandeling!)
ps: ik weet ik heb gen ervaring met prothese misschien dat het wat pijnlijk/gevoelig is, of misschien niet, maar bedenk dit: beter even een klein beetje met wat pijn sukkelen dan nog jaren met de huidige situatie in je maag zitten en met constante pijn! Het resultaat zal verbluffend zijn, erger kan het niet worden moet je maar denken!
harstikke bedankt voor jullie woorden. Dit doet me erg goed en maakt de stap gelukkig iets lichter..
Ben ook blij dat Cynthia bij de zelfde praktijk zo een goede ervaring had en hoop dat ik er net zo over denk achteraf...
Nog 1 week en dan moet ik er toch echt aan geloven....maar door jullie is de angst een stukje minder gelukkig...
Mijn hart klopt uiteraard niet vol van verwachting, maar waar ik wel graag naar uitkijk is dat ik weer zonder schaamte door het leven kan, weer uitgebreid kan lachen, mee durf te praten in een groep/ verjaardag en geen onzekere malloot meer ben als ik nieuwe mensen ontmoet..
thanks...
ik ken dat gevoel van angst niet van prothese gelukkig niet maar die angst heb ik nog altijd
ik ben 21 ondertussen , ongeveer een jaar terug brokkelde de vulling van linkerwijsheidstand bovenaan helemaal af die moest er dus uit het was een verluchting als die er uit kwam maar ook het zweet stond me op het voorhoofd nu ik moest terug gaan voor gaatjes op te vullen en men tandvlees zelf behandelen was geiiriteert toen
maar ik bleef maar uitstellen wegens angst is alleen maar verergert men rechterwijsheidstand boven aan mocht blijven zitten zolang ik er tijdig maar iets aan deed
niet dus gewoon uit pure angst nu twee weken terug had ik stekende pijn onderkant gebit
dacht ja wijsheidstand die er door kwam maar ook kauwen deed pijn
ik liep ook al een eindje met een gebroken tand rond en dacht dat die niet zoveel schade zou aanrichten wel dus , tandsteen verwijderen ( nog nooit laten doen of toch niet dat ik me herriner weet dus niet hoe dat voelt ) ontstoken tandvlees en tand moest ontzenuwt worden zo snel mogelijk ik zou op een donderdagavond gaan maar ik dierf gewoon niet dus zaterdags de week nadien het ontzenuwen zelf nix gevoeld noppes was ik blij maar pijn is niet weg nu moet linker kant onderkant gebit zit daar ook een tand voor ontzenuwt te worden ik kom gek zit nu al vier dagen met napijn maar ik heb vernomen dat dat van persoon tot persoon afhangt die napijn van wortelkanaal behandeling ik hoop dus bij niet zolang zit een week thuis van werk gewoon ik weet soms niet waar kruipen van de pijn dus linker kant doet inmens veel pijn en rechterkant waar ontzenuwde tand zit ook gek word ik er van en wetend dat die zelfde pijn volgende week zaterdag ook parten speelt zie ik niet zitten en verminderd men angst daarvoor niet ik hoop op een dag men angst weg te krijgen zoals bij jou is gelukt kwens je veel succes en hopelijk heb je geen last meer