bleken, facing of kroon na wkb

Author:
corry
Posted:
wo, 01/23/2008 - 22:04
Hallo,
Ik heb een vraag. Mijn twee voortanden zijn al heel lang dood en verkleurden (geel) steeds meer. De tandarts raadde een wortelkanaalbehandeling aan, om daarna de tanden van binnenuit te bleken en daarna nog een missend hoekje aan een van de voortanden te zetten.

De tandarts heeft vorige week de wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. Dat is volgens mij verder prima gegaan, behalve dat de wortels iets korter waren dan hij dacht en misschien iets te ver door heeft geboord. Afgelopen maandag was ik daar weer om het schoon te laten maken en op het einde zei hij dat hij in plaats van het binnenuit te bleken er facings/veneers voor wilde zetten in plaats van te bleken. Omdat hij er toch een hoekje in moest zetten kost dat volgens hem even veel.

Daarna vroeg ik mij af waarom hij dan een wortelkanaalbehandeling heeft uitgevoerd. Daar heb ik hem over gebeld, maar hij zij dat ik last van een pijn boven de tand of een ontsteking had (had ik zover ik weet niet). Naar aanleiding daarvan heb ik een tandarts bij de verzekering gebeld (ik woon in Duitsland), die vertelde dat volgens hem een facing/veneer geen goede oplossing is, omdat dat de tand teveel verzwakt, omdat er ook al een wkb is gedaan. Hij raadde aan een half jaar te wachten en dan kronen te laten zetten, omdat die de tanden wel ondersteunen. Mijn tandarts leek dat niets, omdat ik een spalkje/metalen draadje achter mijn tanden heb en hij. Ik wil zoiezo nog om een second opinion bij een andere tandarts vragen, omdat ik de communicatie bij deze niet optimaal vind.

Maar mijn vraag is wat is aan te raden? Bleken van binnenuit, facings of een kroon.

Alvast bedankt voor een antwoord.
Spiegeltje

Voor zover ik weet, maar ik weet niet veel :D , is het niet ongebruikelijk dat tanden na een WKB gewoon van binnenuit kunnen worden gebleekt. Van binnenuit bleken kan alleen na een WKB. Ik zou dat gewoon doen en dat missend hoekje kan met adhesieve tandheelkunde netjes worden gerepareerd. Facings gaan verder, misschien ook wel beter resultaat tegen veel hogere kosten, maar dat kun je altijd nog overwegen als je niet tevreden bent na het bleken. Ook de vorm van de tanden kan hiermee worden gecorrigeerd natuurlijk. Er wordt maar weinig tandweefsel weggehaald bij (indirecte) facings dus of de tanden hier nu veel door worden verzwakt ..... ?

Misschien dat er nog een tandarts reageert.
do, 01/24/2008 - 00:14 Permalink
robinson

Ik zou de tanden eerst bleken,en daarna pas de kronen/facings.
De donkere tand kan problemen geven met een kleurbepaling en het uiteindelijke resultaat negatief beïnvloeden.
Ik bleek altijd avitale, verkleurde elementen voordat we ze bekronen of er een facing opzetten.
Of er een kroon dan wel facing gemaakt moet/kan worden hangt af van een aantal factoren.( hoeveelheid tandweefsel, occlusie.articulatie,diept van de beet).Ik geef zelf devoorkeur aan volledige kronen,maar uw tandarts heeft u gezien en kan derhalve de situatie beter inschatten.
do, 01/24/2008 - 08:16 Permalink
corry

Bedankt voor de reacties. Mijn eerste voorkeur zou inderdaad uitgaan naar bleken van binnenuit en dan kan ik altijd nog kijken of er dan nog facings/kronen nodig zijn. Ik heb maandag weer een afspraak met de tandarts, en zal het dan met hem doorspreken (inclusief kostenplaatje).

@ Spiegeltje De WKB is al uitgevoerd en er zit nu een tijdelijke vulling in.
do, 01/24/2008 - 22:26 Permalink