verschuivingen jaren later

Author:
fré
Posted:
zo, 01/20/2008 - 02:02
Ik heb een tamelijk ingewikkelde vraag, het zit als volgt. In de puberjaren heb ik eerst een nachtbeugel gehad, en daarna blokjes bovenaan. So far, so good, maar recentelijk krijg ik toch te maken met twee problemen.
1) wijsheidstanden die drukken, zowel boven als onder. Reeds minimale verschuivingen. Zouden spalkjes eventueel een oplossing kunnen zijn? Of heeft dat onderaan geen zin daar ik nooit blokjes heb gehad onderaan.
2) bovenaan, tussen snijtanden, komt er een (minimaal) gleufje. Zou een spalk daaraan verhelpen of is er meer nodig. Kan het trouwens dat ik er van slis bij momenten?

Bij dit alles vraag ik me ook af wat de kostprijs en behandeltijd is. Dank bij voorbaat.
seallable

Hoi fre,

Ik ben op dit moment werkzaam bij een orthodontist, dus ik kan proberen je vragen te beantwoorden.

Omdat je gebit nooit constant is, kunnen er inderdaad "verschuivingen" plaats vinden.Het is een vaak voorkomend probleem dat er ruimte gebrek ontstaat wanneer de verstandskiezen doorbreken.Een spalk is een oplossing omdat de situatie zoals hij nu is te behouden.Ik weet niet hoe ver de verstandskiezen zijn doorgebroken, wanneer deze totaal doorgebroken zijn, zullen ze geen verdere druk opleveren voor het gebit.

Wat betreft je spleetje, het is zeer waarschijnlijk dat je hierdoor een beetje ben gaan slissen.Nogmaals een gebit is nooit constant vandaar dat verschuivingen voorkomen.Een spalk zal dus ook betreft het spleetje de situatie zoals het nu is behouden.Wil je het spleetje weer totaal gesloten hebben, is een blokjes beugel weer een mogelijkheid.Overigens is een spalk niet alleen een oplossing, ook zijn er retentiebeugels die alleen snachts gedragen hoeven te worden om de situatie in de mond te behouden.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.
vr, 01/25/2008 - 23:03 Permalink
fré

Dank voor je antwoord. Dus als ik het goed begrijp kom ik er zonder beugel niet vanaf? Zou het niet mogelijk zijn de tanden tegeneen te drukken (met de hand) en dan vast te spalken? Heb me eens laten vertellen dat dat kan.

Tweede ding: tussen de twee snijtanden zit er ahw een klein driehoekje, wat kan daar aan gedaan?
zo, 01/27/2008 - 17:52 Permalink
seallable

Hoi,

Nee naar mijn mening is een beugel de enige oplossing.Het aandrukken van de tanden (nog nooit van gehoord) Is niet mogelijk.Je tanden staan niet onbeweegelijk vast in je kaak maar het is nou ook weer niet zo dat je ze even kunt aan drukken en snel vastplakken.Nee, het bewegen van je tanden is een kwestie van minimale milimeters en bedoelt om kleine schokken op te vangen.Als dat zo was, werd orthodontie wel erg makkelijk :wink:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de snijtanden.Kun je daar wat specifieker over zijn?

groetjes
zo, 01/27/2008 - 20:03 Permalink
fré

Mijn uitleg was misschien niet super-duidelijk. Ik bedoelde in wezen hetvolgende: tussen de twee voorste snijtanden bovenaan komt een zeer dun gleufje, waar mss een blad papier zou tussen passen. Bij zachte druk echter komen de tanden weer tegenaan. Het is dus een klein spleetje.

Tweede ding is dat de tanden bovenaan een beetje versmallen naar de basis toe, waardoor er een soort driehoekje ontstaat. Zou het geen oplossing kunnen zijn om de tanden een beetje af te vijlen (millimeter ofzo), dan stevig aan te drukken en vast te spalken? Heb gehoord dat dat kan...
vr, 02/01/2008 - 18:52 Permalink
@-Linda-@

Mijn uitleg was misschien niet super-duidelijk. Ik bedoelde in wezen hetvolgende: tussen de twee voorste snijtanden bovenaan komt een zeer dun gleufje, waar mss een blad papier zou tussen passen. Bij zachte druk echter komen de tanden weer tegenaan. Het is dus een klein spleetje.

Tweede ding is dat de tanden bovenaan een beetje versmallen naar de basis toe, waardoor er een soort driehoekje ontstaat. Zou het geen oplossing kunnen zijn om de tanden een beetje af te vijlen (millimeter ofzo), dan stevig aan te drukken en vast te spalken? Heb gehoord dat dat kan...

Je hebt ook oplossingen met een facing...maar geloof me, begin er niet aan! Dan moeten namelijk eerst je tanden tot op de zenuw afgevijlt worden...plus als dat ding ooit los komt weet je helemaal niet waar je het moet zoeken...een vriendin van me koos voor deze oplossing maar die ik er hard van teruggekomen.

In je tanden zit altijd beweging. Daarom kon ik afgelopen jaar, na 4 jaar beugelen, weer opnieuw beginnen omdat mijn boventanden niet gespalkt waren. nu een half jaar later, ben ik weer klaar en ben ik ontzettend blij dat ik het gedaan heb.

Zomaar je tanden tegen elkaar drukken kan echt niet om het dan vast te zetten. Een spalk wordt gemaakt naar aanleiding van een afdruk en dan moeten de tanden wel enigszins stabiel zijn naar mijn idee, niet tegen elkaar gedrukt ;-)

Ook de optie met vijlen etc zou ik dus echt niet doen.

Ik zou eerste kiezen voor een spalk en met het minimale spleetje genoegen nemen. Dan fixeer je de boel alsnog.

Of je moet echt weer aan de beugel....

Succes!
ma, 02/11/2008 - 21:32 Permalink