wortelkanaal behandeling gestart, nu kies finaal afgebroken.

Author:
evavancalker
Posted:
za, 01/26/2008 - 19:50
Hallo!

Nadat ik als angstpatient ben begonnen en al een paar keer trillend naar de tandarts ging, ben ik er nu helemaal overheen. Maar het lijkt wel of ik het nu dubbel en dwars op mijn bord krijg.

Een paar maanden geleden had ik stevige kiespijn, kon niks meer. Naar weekendtandarts en die heeft de kies opengemaakt. Stevige ontsteking. Hij heeft de kies opengelaten. Daarna naar de eigen tandarts, die wilde het eerst bekijken en schoonmaken. Kon nog niks doen. Nieuwe afspraak gemaakt, hij heeft de diepte bepaald (?) van de wortelkanalen en die verwijderd (?). Daarna noodvulling. Moest echter nog weer heen om af te laten maken.
Na een paar weken, wachtend op de volgende behandeling dacht ik dat de noodvulling los kwam. Bleek niet de vulling te zijn maar een zijwand van mijn kies. De kracht was er uit omdat er geen binnenkant meer in mijn kies zat. Weer naar noodtandarts. Vulling laten zetten en wachten op 8 februari, dan kon ik bij de eigen tandarts terecht.

Gisteren is echter ook déze noodvulling er weer uit 'gevallen' met wéér een zijwand van mijn kies, een hoek. Nu ben ik met één kies dus zometeen vijf keer naar de tandarts geweest in een aantal maanden, en ik ben zo bang dat de kies niet meer te redden is. Ik ben 23 en ik krijg het gevoel dat ik aan het aftakelen ben. Van de kies, tweede rechtsboven, staat dus nog maar de buitenste wand volgens mij. Is hier nog wat mee te doen, of moet er een element in? De wortel is ook weg, dus ik heb nu een groot gat in mijn mond.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik door al deze tandartsbezoekjes in ieder geval geen angst meer heb voor de tandarts...
Spiegeltje

De kennelijk toch al zwakke kies is verder verzwakt door het opstarten van de wortelkanaalbehandeling (daar is helaas weinig aan te doen). Deze wkb kan nog steeds worden afgemaakt zoals de bedoeling was op 8 februari. Als ik u was zou ik maandag de tandarts bellen en zeggen wat er met de kies is gebeurd en de vraag voorleggen of het niet beter is de afspraak te vervroegen.

Als de wortel nog goed is bestaan diverse mogelijkheden om de kies weer op te bouwen. Ik denk niet dat de wortel weg is,waarom denkt u dat? Vaak is meer mogelijk dan wordt gedacht. Wellicht lukt het met composiet (composietkroon), anders wordt het toch een traditionele kroon. Als de eigen kroon onvoldoende houvast biedt kan door middel van een opbouw een fundament worden gelegd. Dit alles kunt u uiteraard met de tandarts bespreken. Het blijft echter van belang eerst de (wortelpunt)ontsteking onder controle te krijgen.

Dus er is zeker geen reden om de kies nu al als verloren te beschouwen.
zo, 01/27/2008 - 11:59 Permalink
mecánico para …

Als de wortel nog goed is bestaan diverse mogelijkheden om de kies weer op te bouwen. Ik denk niet dat de wortel weg is,waarom denkt u dat?

Dus er is zeker geen reden om de kies nu al als verloren te beschouwen.

Jij bouwt door op jouw aanname, jij op de hare. Als de breuk diep in de wortel is, kan je de keis zsoms maar beter kwijt zijn er je concentreren op de tanden/kiezen ernaast. Beter een goeie brug dan een dubieuze kroon.

En er is als ik het zo hoor best een gerede kans dat die kies binnenkort met zijn wortels in de zon kan gaan liggen. heliotherapie heet dat.
zo, 01/27/2008 - 18:52 Permalink
Spiegeltje

Jij bouwt door op jouw aanname, jij (zij?) op de hare. .

En jij op de jouwe? ("Als de breuk diep in de wortel is ...") ?

Maar zonder gekheid, er is altijd wel een kans op die wortelbreuk van jou en dan zal het element wel als verloren moeten worden beschouwd. Dan zijn er weer andere mogelijkheden (implantaat, brug etc.).

@Eva: vanaf dit forum blijft het toch maar speculeren, zie het niet al te somber in en neem eens contact op met je tandarts. Zelf heb ik ook eens een hoektand gehad waar bijna niks meer van over was en die is ook netjes opgebouwd. Ik dacht ook hetzelfde als jij, maar dat viel reusachtig mee.
zo, 01/27/2008 - 20:49 Permalink
evavancalker

Ik ga morgenochtend (na mijn tentamen neurologie.... :( ) meteen de tandarts bellen. Er zijn nu voor zover ik zelf kan zien twee zijwanden helemaal weg, en één zijwand gedeeltelijk. De buitenkant staat nog.

Ik dacht in mijn dommigheid dat met dat grote gat in mijn mond de wortel ook weg was en dat ze een kroon altijd op de eigen kies maken, als een soort opzetdop. Ik dacht dat dat niet meer zou kunnen. Bij nader inzien zijn mijn wortels er natuurlijk nog, zijn alleen de kanalen opengehaald en is er daarom zo'n groot gat aanwezig.

Kunnen ze een kroon dan aan een wortel maken? Blaahh.. ik heb er weinig verstand van en ik weet dat ik natuurlijk het beste het antwoord van mijn eigen tandarts (die er naar kan kijken) kan afwachten, maar ik voel me bejaard, en ik ben bang dat die laatste zijwand er ook nog uit gaat vallen nu. En daarnaast ben ik ook nog bang voor mijn portemonnee als er rare dingen moeten gebeuren :D

Ik zal het laten weten als er nieuws is!
zo, 01/27/2008 - 23:11 Permalink
Spiegeltje

Kunnen ze een kroon dan aan een wortel maken

Ja, vaak wel. Als er niet voldoende tandweefsel over is kan de tandarts een zogeheten stiftopbouw maken. Daarbij wordt een stift (ze zijn er in veel soorten en maten) in het wortelkanaal geplaatst als een soort fundering voor een composietkroon. Hierop kan later (eventueel) een mooiere "echte" kroon of worden geplaatst. Er zijn ook andere methoden.

Bespreek met de tandarts de mogelijke alternatieven.
zo, 01/27/2008 - 23:40 Permalink
hello jozefien

als je meer wil weten hoe sommige dingen werken, kijk dan eens bij het Hoofdmenu en bekijk de animaties eens.

Als er nog voldoende stomp staat kan er vaak nog wel een kroon op hoor. ---zie dat er net een duidelijk antwoord is gegeven----

Succes met je tentamen(pfff neurologie, o.a. al die zenuwen met die latijnse namen, herinner mij sommige ezelsbruggetjes nog :smt017 ) en ik hoop dat het meevalt bij de tandarts!
:smt006
zo, 01/27/2008 - 23:44 Permalink