zorgverzekering

Author:
susan09
Posted:
do, 02/07/2008 - 19:48
Tandartsen zijn duur – altijd geweest, maar sinds tandartskosten voor volwassenen helemaal niet meer door de basisverzekering vergoed worden is een tandartsbezoek luxe. Zo lux, dat mooie tanden en kwestie van geld zijn.

Gisteren was ik bij de tandarts. Tijdens het wachten hoorde ik een gepreek tussen en vrouw en de tandarts. De tandarts besprak het behandelingsplan met de patiënt: Een wortelkanaalbehandeling als laatste redding voor de tand. Het bleek dat de patiënt het geld ervoor niet opbrengen kon, het aanzoeken om het bedrag in termijnen te betalen word door de tandarts niet aangenomen. Hij legde uit dat het trekken van de kies goedkoper is. De patiënt maakte een afspraak voor het trekken van de kies.
Later vertelde ik het verhaal op het werk. Het bleek dat dit geen uitzondering was. Ik hoorde verhalen over mensen die geen tandarts vonden die bereed was noodhulp bij kiespijn aan hen te verlenen als zie onmiddellijk kunnen betalen. Mijn huisarts zei, dat het vaak mensen met dit probleem bij hem voorspreken. Hij geeft hen antibiotica en pijnstillers.

Ik vind de weigering van noodhulp bij kiespijn vervelend. Vervelend van de tandarts – en – vervelend voor een modern land en zijn wetgeving.
Noodhulp door de tandarts moet in de basisverzekering opgenomen worden. Anders zal men (zoals voor 100 jaren) arm een rijk aan de tanden onderscheden kunnen.
scaredycat

Noodhulp door de tandarts moet in de basisverzekering opgenomen worden.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben bang dat dat averrechts gaat werken.
Mensen zullen NOG langer wachten, tot het ECHT niet anders kan en dan
gebruik maken van "noodhulp", want DAT wordt wel betaald...

En wie bepaalt er dan wat "noodhulp" is en wat niet?
Of wanneer een "reguliere" behandeling "noodhulp" is???
do, 02/07/2008 - 20:45 Permalink
susan09

En wie bepaalt er dan wat "noodhulp" is en wat niet?
Of wanneer een "reguliere" behandeling "noodhulp" is???
Ja, dat is het probleem, ik heb erover ook mijn twijfels.
Maar het kan niet te bedoeling zijn, dat men niet behandelt word als men niet onmiddellijk betalen kan. Misschien zal het verstandig zijn om wettelijk vast te zetten, dat tandartsen noodhulp niet moeten weigeren – dat de patiënt de kans krijgt om later of in termijnen te betalen.
Het is toch gewoon es gruwelijk, dat men weg te stuurt wordt as men niet kan betalen en met kiespijn leven moet. Dit heeft ook invloed op de rest van de lichaam! Plus de bijwerkingen van pijnstillers en antibiotica.
vr, 02/08/2008 - 10:42 Permalink
scaredycat

Tja, ik vind het JUIST voor noodhulp redelijk normaal dat je dit
meteen moet betalen, zeker als dat niet bij je eigen tandarts is.

Je eigen tandarts heeft jouw gegevens en kan dus een rekening
sturen, iemand die bijv. bij de weekend- of avondtandarts komt
is bij die TA helemaal niet bekend. Hoe kan de tandarts er dan
zeker van zijn dat zijn rekening ook betaald zal worden???

Als ik naar de winkel ga moet ik ook meteen afrekenen, tenzij ik
er een rekening heb lopen. En het openen van een rekening kan bij
sommige winkels wel, maar dan nog moet de eerste aankoop direct
afgerekend worden. In mijn ogen is dat precies hetzelfde.

Dit klinkt misschien heel cru, maar dat is nu eenmaal de praktijk.
vr, 02/08/2008 - 18:46 Permalink
vV

Tandartsen zijn duur – altijd geweest, maar sinds tandartskosten voor volwassenen helemaal niet meer door de basisverzekering vergoed worden is een tandartsbezoek luxe. Zo lux, dat mooie tanden en kwestie van geld zijn.

hier haal je m.i. een aantal zaken door elkaar.

In de eerste plaats, tandartsen kosten geld. Of dat veel is of weinig is een relatief verhaal, erg persoonlijk. De ene heeft meer mogelijkheden dan een ander ja.

En een relativering: tanden hoeven niet mooi te zijn om een goed gebit te hebben. Het mooie, dat is inderdaad luxe. Daarnaast is het nog steeds zo dat men zelf heel veel kan doen om een gebit in goede staat te houden. Echter na 20 jaar ervaring kan ik gerust zeggen dat heel veel mensen die hoge tandartsrekeningen vooral aan eigen laksheid te danken hebben. (let wel, voor ik allerlei mensen over mij heen krijg: dit geldt niet voor iedereen, er is een categorie waar dit niet of minder aan de orde is. Maar meestal weet men zelf wel waar de schoen wringt..)Dan verwachten dat het maar gratis of tegen lage kosten moet kunnen zijn dat iemand anders de rommel op gaat ruimen gaat dus wat ver denk ik..

Een goed gebit goed houden , daar stuurt de tandarts in principe slechts in bij. De hoofdmoot moet men toch echt gewoon zelf doen.
vr, 02/08/2008 - 19:07 Permalink
vV

maar sinds tandartskosten voor volwassenen helemaal niet meer door de basisverzekering vergoed worden is een tandartsbezoek luxe.
ook dit klopt niet helemaal. binnen een bepaald kader zijn onder de noemer bijzondere tandheelkunde weldegelijk diverse zaken gedekt. Evenals implantologie voor een kunstgebit grotendeels en de kosten van een kunstgebit grotendeels ook.

Daarnaast is er voor hogere niet gedekte kosten nog steeds ruimte in de fiscale sfeer, middels de aftrekregeling bijzondere ziektekosten.

Oftewel het ligt toch minder zwart-wit dan door u voorgesteld. Overigens zijn er behoorlijk wat redelijk betaalbare aanvullende verzekeringen met een behoorlijke dekking. en gezien de dekkingen en uitbreiding ervan bij sommige verzekeraars si het wel een belangrijk segment in de concurrentiepositie-bepaling voor een zorgverzeekring. En daar kan de consument zijn voordeel mee doen. Overigens is dit natuurlijk een politieke discussie. En net is de vergoeding voor volwassenen wel uitgebreid in de basisverzekering, namelijk voor de leeftijdsgroep t/m 21 jaar, waarvoor de dekking hetzelfde geworden is als voor de groep tot 18 jaar.
vr, 02/08/2008 - 19:14 Permalink
vV

Ik hoorde verhalen over mensen die geen tandarts vonden die bereed was noodhulp bij kiespijn aan hen te verlenen als zie onmiddellijk kunnen betalen.
ik doe het voor de overzichtelijkhedi even in korte reacties:
de ervaring van mij is inmiddels heel simpel dat het merendeel van de mensen die in de spoeddienst om welke reden dan ook wel geholpen worden maar niet gelijk betalen de rekening uiteindelijk helemaal niet betaald. Overigens is het ook zo dat het merendeel van wat in het weekend komt, niet als echte spoedklacht beschouwd hoeft te worden. De meeste mensen hadden begin van de week of vaak zelfs al veel eerder al last of problemen, of die afgebroken kies namelijk, maar schuiven het zo ver voor zich uit dat het en in het weekend verholpen moet worden, en ook nog eens veel erger en dus veel duurder geworden is dan nodig. En moet de zorgverlener daar dan voor opdraaien?? En besef u dat er ook in west-europa regio`s zijn waar `s avonds of in het weekend helemaal geen tandarts beschikbaar is.. Net een nederlandse collega gesproken die na een kleine 20 jaar uit Italie terug is. Heeft nooit `s avonds of in het weekend diensten gedraaid. Dat is daar gewoon anders. En in scandinavie bv zou de eerstvolgende tandarts wel eens een halve of zelfs hele dag reizen verderop kunnen zijn..
vr, 02/08/2008 - 19:21 Permalink
Spiegeltje

In echt acute situaties kun je volgens mij altijd, ook onverzekerd en zonder een rooie cent op zak, nog aankloppen bij de spoedeisende hulp van een ziekenhuis. Let wel; dat is zeker geen vervanging van de gewone tandarts maar ze kunnen je niet zomaar wegsturen en dat doen ze ook niet (wel heel lang laten wachten overigens, afhankelijk van de spoed die er is).

N.B. Ik sluit niet uit dat de werkwijze op de SEH niet overal zo is, hier in Den Haag gaat het wel zo (tegenwoordig dan).
vr, 02/08/2008 - 19:24 Permalink
vV

In echt acute situaties kun je volgens mij altijd, ook onverzekerd en zonder een rooie cent op zak, nog aankloppen bij de spoedeisende hulp van een ziekenhuis. Let wel; dat is zeker geen vervanging van de gewone tandarts maar ze kunnen je niet zomaar wegsturen en dat doen ze ook niet
sorry spiegeltje, maar ook dit klopt niet! tenminste niet alhier. Eerste hulp heeft een protocol dat wanneer er mensen met kiespijnklachten komen deze worden doorverwezen naar de tandartsenspeodgevallendient.. Protocol is wel dat er een of andere afspraak voor patient wordt gemaakt, het ziekenhuis belt zelf hiervoor met de dienst. Ook al is die afspraak voor de volgende ochtend zal het ziekenhuis en dus kaakchirurg niets doen. uitzondering natuurlijk voor ongevallen, maar dat staat buiten kijf.
Ik weet niet hoe het bij andere ziekenhuizen geregeld is. Ik weet ook dat een plaats hier vlakbij een eigen kamer heeft in het ziekenhuis, waar de dienstdoende tandarts zijn dienst verricht. Maar dus wel onder egie en verantwoording van de tandartsen, niet van het ziekenhuis. dus niet meer in de eigen praktijk. Wordt met name door de vrouwelijke tandartsen erg gewaardeerd...
vr, 02/08/2008 - 19:32 Permalink
Spiegeltje

Geen sorry voor nodig. Maar uiteindelijjk wordt je dan toch geholpen zonder geld op zak toch? Niet dan? Doorsturen kunnen ze wel. Ze zorgen er in ieder geval voor dat je door een tandarts gezien wordt. Ze gaan de kaakchirurg er niet voor uit bed bellen (behalve als er meer aan de hand is, bijvoorbeeld letsel natuurlijk).

N.B. hier in Den Haag heb je ook nog de Daklozentandarts om aan te geven dat niet alles bar en boos is in Nederland. Die worden gratis behandeld, maar er is wel iets geregeld met een verzekeringsmaatschappij (ik dacht Azivo),

http://www.patriciakat.nl/site/images/daklozentandarts_DEF.pdf
vr, 02/08/2008 - 19:38 Permalink
vV

Ze gaan de kaakchirurg er niet voor uit bed bellen
nee precies, en ook de tandarts niet. Want dat wordt opgevangen door de centrale die beoordeelt of het iets is waarvoor de tandarts uit bed gebled moet gaan worden. Zou dus kunnen zijn dat patient gewoon doorgestuurd wordt naar het spreekuur de volgende ochtend, waarmee patient een afspraak heeft gekregen. Betekent uiteindelijk natuurlijk nog steeds niet dat het gratis en voor niks gaat...

Ze zorgen er in ieder geval voor dat je door een tandarts gezien wordt.
tja maar daar had pateint ook zelf voor kunnen zorgen door gewoon zelf gelijk met het tandartsenspoedgevallennummer te bellen. heeft ie trouwens waarschijnlijk ook eerst gedaan, daar te horen gekregen dat het wel geld gaat kosten, toen naar de eerste hulp, en weer bij de spoeddienst terecht gekomen. En behalve tijd, telefoontjes en reiskosten naar ziekenhuis dan dus niets opgeschoten...

http://www.ad.nl/diagnose/article1444920.ece rotterdam en utrecht schijnen hem nu ook te hebben. En dat is dus een initiatief vanuit de politiek (plaatselijke politiek, dat wel..). Maar ja, zoals de titel al zegt...niet voor iedereen vermoed ik zo.
vr, 02/08/2008 - 20:07 Permalink
Spiegeltje

vV, het ging er niet om of het geld kost maar of je meteen moet betalen :)

Ik hoorde verhalen over mensen die geen tandarts vonden die bereed was noodhulp bij kiespijn aan hen te verlenen als zie onmiddellijk
kunnen betalen.

Ook via de SEH kun je niet aan gratis hulp komen. Als je niet bent verzekerd krijg je gewoon de rekening thuis (die vaak niet wordt betaald, maar dat is weer een andere kwestie). Maar volgens mij kun je dan wel zonder geld op zak van je klachten af worden geholpen.

Volgens mij zou de spoeddienst trouwens ook mensen met echt acute klachten moeten helpen op rekening als ze geen geld bij zich hebben, maar volgens TS deden ze daar dus moeilijk over. De SEH doet daar nooit moeilijk over. Je moet je wel goed legitimeren als je niet bent verzekerd.

De hamvraag is of de SEH alleen een telefoonnummer geeft of er voor zorgt dat je zonder geld op zak bij de spoeddienst (dan wel kaakchirurg van de SEH) terecht kunt.Volgens mij het laatste. Alleen een telefoonnummer geven is geen goede hulp verschaffen lijkt me(dan kan ik ook een SEH beginnen bij wijze van spreken :D). Maar als je hier nog gedachten over hebt hoor ik ze graag.

Het lijkt een beetje een non-probleem om er zo op door te gaan maar voor aardig wat mensen schijnt het meteen moeten betalen echt een drempel te zijn. Zie je ook regelmatig terug op dit forum.
vr, 02/08/2008 - 21:09 Permalink
vV

maar voor aardig wat mensen schijnt het meteen moeten betalen echt een drempel te zijn.
tja.. en dat is in de kern dus een politieke discussie...

We draaien natuurlijk wel een beetje in een kringetje rond ja.. Ik ben van mening dat echt acute ernsitge klachten verholpen zouden moeten worden zonder de drempel van financien. Alleen worden elke keer weer bij een dienst die goede bedoelingen en (te?) makkelijke houding de grond ingeboord door de klaplopers die het voor de rest verpesten.

Dus ja, elke medaille heeft zijn keerzijde. ik snap dat mensen graag van de pijn af geholpen willen worden, ik snap de tandartsen ook die strikt gebruik maken van hun recht directe betaling te vragen. Want dat is het wel namelijk. BIj wet zo geregeld, kosten verbonden aan tandheelkundige behandeling zijn direct opeisbaar zoals dat heet.

in het geval van TS heb ik natuurlijk allang hierboven advies gegeven hoe het het beste aan te pakken is. Want dit zijn situaties waar ik als tandarts ook geen probleem mee zou hebben. Maar dan verwacht je wel dat patient zelf voorzover mogelijk zijn zaakjes goed geregeld heeft! en bv dus een garantieverklaring van de bewindvoerder op zak heeft. En zaken beperkt houd tot noodhulp. En wanneer ruimte daartoe is wel zorgt voor een aanvullende verzekering Want dit zijn onvrwachte kosten waar een bewindvoerder ook niet blij mee zal zijn..
vr, 02/08/2008 - 21:42 Permalink