wortelkanaalbehandeling en zo...

Author:
susan09
Posted:
vr, 02/08/2008 - 15:14
Wanneer precies moet en wortelkanaalbehandeling toegepast worden en wanneer is een simpel vulling voldoende? Klopt het dat een wortelkanaalbehandeling dan moet toegepast worden als op het x ray een ontsteking te zien is? Is er een mogelijk hoe ik dat zelf kan uitvinden, of een wortelkanaalbehandeling nu echt moet, of of een vulling tenminste een verzoek warde is?
Ik heb het idee dat mijn tandarts te vaak en te snel een wortelkanaalbehandeling voorstelt.

Ik probeer wortelkanaalbehandelingen te voorkomen als dat kan. Ik hat tot nog toe 2 ervan, een kies moeste een half jaar later getrokken worden. Die tweede is er nog, maar ik heb meer of minder permanent last van. De tandarts heeft of het foto geen ontsteking of wat er ook kunnen zien. Hij is van mening, dat van deze kies geen pijn komen kan omdat die dood is. Maar die pijn is niet echt dood. De tandarts wil nu (de behandeling was een jaar geleden) een kroon toepassen. Dit lijkt me wat minder verstanding – omdat ik toch meer of minder permanent last van heb.
Over het algemeen lijken mijn kiezen toch wat “bijzonder raar te zijn”. 2 weken geleden moest een kies die al een wortelkanaalbehandeling had, getrokken worden. De wond is goed genezen, maar nu heb ik pijn in de kaakbeen waar de tand zat. Ik heb nu echt geen zin om dit tegen mijn tandarts uit te leggen, want hij vindt het al “raar” dat ik pijn in de andere behandelt kies heb.
De rest van mijn kiezen is in goede staat – geen andere vullingen en geen tandvlees problemen.
Mignon

Een wortelkanaalbehandeling is geindiceerd als de tandzenuw is ontstoken, bijvoorbeeld door irritatie van een diep gaatje of een vulling. Een gewone vulling remt het ontstekingsproces in dat geval niet.

Als de tandzenuw is ontstoken zal deze ontsteking zich op den duur uitbreiden naar het kaakbot rondom de tand of kies. Het bot lost op en als je maar lang genoeg wacht zal de ontsteking zich een weg naar buiten banen. Er kan dan een abces ontstaan met alle vervelende gevolgen van dien. Op de rontgenfoto tekent een ontsteking zich als een zwarte vlek af rond de wortelpunten. Van een chronische ontsteking hoef je niet per se last te hebben, maar als deze opvlamt is de pijn meestal zeer heftig.

Het kan zijn dat de wortelkanaalvulling niet voor voldoende afsluiting van de tand zorgt zodat de ontsteking niet volledig kan verdwijnen. In dat geval is herbehandeling een optie of een apex (wortelpuntbehandeling) door de kaakchirurg. Bij deze laatste behandeling worden de wortelkanalen van onderaf afgesloten.

Ik zou inderdaad niet aan een kroon durven beginnen voordat de situatie helemaal rustig is rondom de kies. Bespreek de mogelijkheden nog eens met je tandarts.

Veel succes en een fijn weekend verder, Mignon
za, 02/09/2008 - 10:56 Permalink